لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

ايران نايب قهرمان جام جهانى كشتى آزاد شد


در ديدار هفت وزن روز پايانى جام جهانی کشتی، تيم ملى كشتى آزاد ايران در تالار ۱۲۰۰۰ نفرى مجموعه آزادى بر سر مقام قهرمانى با تيم جمهورى آذربايجان رو به رو شد كه شکست خورد.
در ديدار هفت وزن روز پايانى جام جهانی کشتی، تيم ملى كشتى آزاد ايران در تالار ۱۲۰۰۰ نفرى مجموعه آزادى بر سر مقام قهرمانى با تيم جمهورى آذربايجان رو به رو شد كه شکست خورد.
تيم ملى كشتى آزاد ايران در پيكار پايانى رقابت هاى هشت تيمى جام جهانى در تهران با شكست چهار بر سه از جمهورى آذربايجان به مقام نایب قهرمانى رسيد.

در ديدار هفت وزن روز پايانى جام جهانی کشتی، تيم ملى كشتى آزاد ايران در تالار ۱۲۰۰۰ نفرى مجموعه آزادى بر سر مقام قهرمانى با تيم جمهورى آذربايجان رو به رو شد كه اين نتايج بدست آمد:

عباس دباغى در ۵۵ كيلوگرم با ضربه فنى بر ابيل ابراهيم اف پيروز شد. مسعود اسماعيل پور در ۶۰ كيلوگرم با امتياز مغلوب سليم خان حسين اف شد.

مهدى تقوى در ۶۶ كيلوگرم با امتياز در برابر جبرئيل حسن اف به پيروزى رسيد. صادق گودرزى در ۷۴ كيلوگرم از شمس الواريف با امتياز شكست خورد.

رضا يزدانى در ۸۴ كيلوگرم با نوروز تمرزاف پيكار كرد و با امتياز شكست خورد. در ۹۶ كيلوگرم سعيد ابراهيمى در پيكار با ختاگ گازيموف با امتياز پيروز شد تا نتيجه سه بر سه مساوى شود.

و سرانجام فردين معصومى در ۱۲۰ كيلوگرم در ديدارى نفس گير با على عيسى اف رو به رو شد كه در وقت سوم شكست معصومى جام قهرمانى را نصيب آذربايجان كرد.

اين مسابقه ها طى دو روز در دو گروه چهار تيمى و به صورت تيم به تيم انجام شد كه ايران در مرحله گروهى در فاصله پيروزی هاى آسان هفت بر صفر بر تيم هاى جوان كوبا و گرجستان، در حساس ترين مسابقه گروهى، چهار بر سه روسيه را شكست داد و به فينال رسيد.

انتقاد از روسها در تهران

مسابقه با تيم ملى روسيه با حاشيه هايى نيز همراه بود. خبرگزارى جمهورى اسلامى، ایرنا، در گزارشى از كشتى روسيه آنان را مقلد فنون ناب ايرانى، به ويژه در زيرگيرى عنوان كرد كه با برترى چهل ساله بر كشتى ايران، تركيه، ژاپن، بلغارستان و آمريكا، اكنون دچار غرور بسيار شده است.

در اين گزارش آمده است: «روز شنبه پيش از آغاز مسابقه هاى جام جهانى كشتى آزاد، زامبولات تديف، سر مربى چند ساله تيم ملى كشتى آزاد روسيه از جمله مسئولان معترض تيم روسيه بود كه مى گفت به واسطه قهرمانى در بازي هاى المپيك ۲۰۰۸ پكن و پيشينه اى درخشان، ما بايستى رقابت هاى جام جهانى را ميزبانى مى كرديم، نه ايران!»

در اين گزارش همچنين آمده است: «تديف كه پيش بينى قهرمانى تيم روسيه را در تهران مى كرد، ‌حتى پا را فراتر نهاد و از دريافت جايزه يكصد و پنجاه هزارى دلارى براى تيم قهرمان جام جهانى سخن به ميان آورد. جايزه ۱۰ هزار دلارى براى روس هاى هميشه قهرمان كم است!»

تمجيد محمدعلى صنعتكاران

محمد على صنعتكاران، قهرمان سال هاى ۱۹۶۱ و ۱۹۶۵ جهان و نايب رييس فدراسيون كشتى ايران با اعلام اين كه جوانان ايران، روس ها را زمين گير كردند، حضور كشتى گيران ايرانى را فراتر از انتظار خواند.

با اين حال صنعتكاران يادآور شد: «اميدوارم يك روز ما، همانند كشتى روسيه بتوانيم در هر وزن حداقل پنج كشتى گير قدر و درجه يك داشته باشيم و كشتى ما بتواند در جاده موفقيت حركت كند. اما متاسفانه در شرايط فعلى دست ما بسيار خالى است. اگر يك فرد ملى پوش را در يك وزن كنار بگذاريم، در آن وزن لنگ مى زنيم.»

نتايج وزن به وزن كشتى ايران با روسيه

۵۵ كيلوگرم: جمال اوتار سلطان اف با ضربه فنى حسن رحيمى را شكست داد.

۶۰ كيلوگرم: بسيك كودوخوف بر مسعود اسماعيل پور با امتياز پيروز شد.

۶۶ كيلوگرم: مهدى تقوى هشت بر صفر موليدلامپژوف را شكست داد.

۷۴ كيلوگرم: دنيس چارگوش با امتياز صادق گودرزى را شكست داد.

۸۴ كيلوگرم: رضا يزدانى با امتياز بر آنزور اوريشف پيروز شد.

۹۶ كيلوگرم: سعيد ابراهيمى با ضربه فنى ابراهيم سعيد اف را شكست داد.

۱۲۰ كيلوگرم: فدرين معصومى با امتياز آلن ژامپايوف را شكست داد.

روسيه پنج بر دو گرجستان و شش بر يك كوبا را شكست داد. در گروه دوم، آذربايجان هر سه تيم ازبكستان، قزاقستان و اوكراين را شش بر يك مغلوب كرد.

تيم جمهورى آذربايجان در آخرين مسابقه گروهى تيم قزاقستان را به آسانى شكست داد تا به مرحله پايانى برسد و مقام سوم روسيه در مسابقه رده بندى با قزاقستان حتمى باشد.
XS
SM
MD
LG