لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

اسرائیل خواهان ممانعت از حضور احمدی نژاد در نشست ژنو شد


 رییس جمهوری اسلامی یکی از سخنرانان اصلی نشست سازمان ملل محسوب می شود.
رییس جمهوری اسلامی یکی از سخنرانان اصلی نشست سازمان ملل محسوب می شود.
در آستانه آغاز به کار نشست سازمان ملل پیرامون نژادپرستی که قرار است روز (دوشنبه) در ژنو واقع در سوییس برگزار شود، اسراییل خواستار ممانعت از حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی در این نشست شد.

رادیو اسراییل روز یکشنبه گزارش داد که دولت این کشور از «هانس رودولف مرز» رییس کنفدراسیون سوییس خواسته است که دیدار خود با رییس جمهوری اسلامی را لغو کند.

اسراییل حتی از آقای «مرز» خواسته است که به دلیل حمایت احمدی نژاد از تروریسم و خودداری از به رسمیت شناختن اسراییل از دست دادن با وی اجتناب کند.

رییس جمهوری اسلامی یکی از سخنرانان اصلی نشست سازمان ملل محسوب می شود و این نشست قصد دارد به موضوعاتی همچون تبعیض نژادی و بیگانه هراسی در جوامع بپردازد.

«آهارون لشنو یار» نماینده اسراییل در دفتر سازمان ملل در ژنو به رادیو اسراییل گفت: سوییس با میزبانی از احمدی نژاد که «هالوکاست» را انکار کرده و از اسراییل متنفر است دست به حرکتی شرم آور و نوعی خودشیرینی زده است.

اسراییل حکومت جمهوری اسلامی را به عنوان یک تهدید برای موجودیت خود تلقی می کند و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر جدید این کشور یک ایران مجهز به سلاح هسته ای را بزرگترین تهدید برای جهان دانسته است.

اسراییل از حضور در نشست تبعیض نژادی سازمان ملل خودداری کرده است چرا که بیم آن می رود موضوع مناقشه اسراییل و فلسطینیان بحث اصلی شود همان طور که در نشست قبلی تبعیض نژادی که در سال ۲۰۰۱ میلادی (هشت سال پیش) در شهر«دوربان» آفریقای جنوبی برگزار شد چنین اتفاقی رخ داد.

در آن تاریخ ، اسراییل و آمریکا مجبور شدند از نشست خارج شوند چرا که انتقادهایی به اساس ایدئولوژی صهیونیسم وارد شد که آن را معادل نژادپرستی تلقی کردند.

آمریکا روز شنبه اعلام کرد که نشست سازمان ملل را تحریم می کند. در کنار آمریکا و اسراییل ، کانادا نیز نشست مذکور را به دلیل آن که کشورهای مسلمان قصد دارند بر نحوه برخورد اسراییل با فلسطینیان تمرکز یابند تحریم کرده است.

مقام های آمریکایی گفته اند هرچند مبحثی که قرار است در نشست تبعیض نژادی سازمان ملل مورد بحث قرار گیرد اصلاح شده است ولی هنوز مواردی در آن وجود دارد که غیر قابل قبول هستند.
XS
SM
MD
LG