لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

ارتش آسمانی یا پاسداران مهدی موعود؟


در درگیری های نجف ۲۶۳ نفر از مردان مسلح کشته شدند.
در درگیری های نجف ۲۶۳ نفر از مردان مسلح کشته شدند.
درگيری های روز يکشنبه، ۲۸ ژانويه، در اطراف شهر نجف که به کشته شدن ۲۶۳ نفر از مردان مسلح منجر شد، پرسش های تازه ای درباره هويت واقعی شورشيان ايجاد کرده است و ضد ونقيض گويی های مقامات عراقی و رسانه های جمهوری اسلامی ايران بر ابهامات افزوده است.

در گزارش های اوليه، منابع عراقی علام کردند که اعضای اين گروه، شورشيان سنی بودند که قصد داشتند در روز عاشورا، روحانيون و مراجع برجسته شيعيان را در شهر نجف به قتل برسانند و مراسم عزاداری اين روز را به خاک و خون بکشند.

اما به فاصله کوتاهی سخن از شيعه بودن اين گروه شورشی به ميان آمد که خود را «جند الاسماء» يا «ارتش آسمانی» می ناميدند و رهبر آنها ادعا می کرد که نماينده «مهدی موعود» (دوازدهمين امام شيعيان) بوده و خود را علی ابن علی ابن ابيطالب، فرزند امام اول شيعيان و برادر حسن و حسين، امامان دوم و سوم شيعه معرفی کرده بود.

ابهامات وقتی گسترده شد که محل برخوردها که در آنجا چندين کودک و زن نيز کشته شدند، در حال حاضر محاصره شده و مجروحان اين نبرد نيز که در بيمارستان بستری شده اند، تحت مراقبت های امنيتی قرار دارند و خبرنگاران اجازه ندارند که با آنها گفت و گو کنند.

مقام های امنيتی عراق روز دوشنبه گفتند، مردی که خود را علی ابن علی ابن ابيطالب و نماينده مهدی موعود ناميده بود، در نبرد روز يکشنبه نجف کشته شده است.

فيلم گرفته شده از محل درگيری که توسط خبرگزاری رويترز تصوير برداری شده نشان می دهد که چندين جسد در جايی شبيه کانال خشک شده آبياری، قرار داده شده اند و پوکه های خالی فشنگ و يک مجله نيز در کنار يکی از اجساد به چشم می خورد.

اين فيلم کوتاه همچنين جسد «علی ابن علی ابن ابيطالب» را نشان می دهد که لای يک پتو پيچيده شده است. چهره وی با ريشی مرتب، بر روی جزوه ای با عنوان « او می آيد» به چشم می خورد که حکايت از معرفی خود به عنوان نماينده مهدی دارد.

هويت واقعی «جندالاسماء»


به دليل عدم اطلاع رسانی کامل مقامات عراقی درباره درگيری های روز يکشنبه نجف، نمی توان به صورت قاطع درباره هويت افراد مسلح و رهبر آنها اظهار نظر کرد.

برخلاف اظهارات مقامات عراقی مبنی براينکه پيروان احمد الحسن اليمنی، ملقب به علی ابن علی ابن ابيطالب، در درگيری های نجف حضور داشته اند، برخی طرفداران اين گروه می گويند که جنبش آنها صلح طلب بوده و ارتباطی با جند الاسماء ندارند.

به گفته اين هواداران، مقامات عراقی به دروغ آنها را شرکت کننده در جنگ معرفی کرده و گفته اند که رهبرشان در اين معرکه دخالت نداشته است. مقامات امنيتی عراق دفتر اين فرقه را هفته گذشته در شهر نجف تعطيل کردند.

عبدل امام جبار، سخنگوی اين گروه در مسجدی در مرکز بصره گفت: «ما نقشی در آنچه که در نجف رخ داد نداريم. اين تبليغاتی است برای تخريب جنبش ما که به صورت صلح آميز فعاليت می کند.» اما وی گفت که نمی تواند بگويد الحسن کجا است. وی درباره خبر مرگ الحسن و عکس منتشر شده، اظهار نظر نکرد.

وی افزود: «الحسن يک شهروند مهندس است که اين گروه را در سال ۱۹۹۹ در نجف پايه گذاری کرد.» به گفته سخنگوی اين فرقه، وی به سرعت پيروانی پيدا کرده و تعداد آنها به پنج هزار نفر در جنوب عراق می رسد.

ژنرال حسين کمال، معاون وزير کشور در امور امنيتی روز چهارشنبه گفت که افراد مسلح در درگيری های نجف از دوسال پيش فعاليت خود را به عنوان يک گروه سياسی در جنوب عراق آغاز و دست به جذب نيرو زدند. اما در نهايت مقابل دولت ايستادند.

مقامات عراقی، رهبر اين گروه را با نام ديا عبدالزهرا کدحيم، يا به گفته خود وی، علی ابن علی ابن ابيطالب شناسايی کرده اند که به پيروانش گفته بود شکست ناپذير هستند.

اين گروه در اين درگيری، يک هلی کوپتر آمريکايی را ساقط کردند و به گفته استاندار نجف، بعد از اين حادثه به خوبی می جنگيدند. ولی زمانی که رهبر آنها کشته شدند اعضای باقيمانده گروه متوجه شدند که شکست ناپذيری آنها فريبکاری بوده است.

استاندار نجف می گويد که علی ابن علی ابن ابيطالب يک آرايشگر داشت و همواره سعی می کرد با چهره ای مرتب در انظار ظاهر شود. در اتاق خانه وی نوارهای موسيقی و يک گيتار نيز پيدا شده است.

در استان بابل، ژنرال قيس المحموری از فرماندهان نظامی، رهبر گروه شبه نظاميان را با نام احمد اسماعيل قطيه شناسايی کرد که ۳۷ ساله و مقيم شهر بصره بوده است.

هنوز مشخص نيست که اين نام ها واقعی باشند يا حتی ممکن است که همه اين نام ها از آن يک نفر باشد.

وی می گويد: «پيروان وی در محل درگيری بين هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۵۰۰ نفر بودند و رهبرشان ادعا می کرد که نماينده امام غائب است و خود را احمد اليمنی معرفی می کرد.

به گفته وی، يکی از اهداف اين گروه، نابودی حرم امام علی در نجف بود که از مهمترين زيارتگاه های شيعيان محسوب می شود.

ريدار ويسر، يک تاريخدان سوئدی و سردبير سايتی درباره تاريخ عراق به رويترز می گويد: «شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنها در گذشته از خشونت استفاده کرده اند. عقيده من اين است که آنها يک گروه کوچک حاشيه ای هستند، اگرچه بلندپروازی های انقلابی دارند.»

وی می افزايد: «آنها اعتقاد دارند هر کسی که در جهان اسلام قدرت دارد، بايد آن را رها کند و به احمد الحسن بسپارد که نماينده مهدی بر روی زمين است.»

ويسر می گويد که بلاگرهای عراقی، تئوری های مختلفی را درباره اين درگيری مطرح کرده اند، از جمله اين که اين اقدام کوششی از سوی دولت شيعه عراق برای مقابله با شيعيان سنت گراست و از سوی ديگر ارسال پيامی جدی به شبه نظاميان شيعه است.

يک مقام نظامی شهر نجف می گويد که آنها يک هزار نسخه کتاب با عنوان «داوری آسمانی» پيدا کرده اند که ادعا می شود توسط علی ابن علی ابن ابيطالب نوشته شده است، ولی نام حسن بر روی آنها به چشم می خورد که شناسايی هويت واقعی نويسنده را مشکل کرده است.

سايت الحسن مشکل را پيچيده تر کرده است. در اين سايت از وی به عنوان «پاسدار و نماينده امام مهدی» نام برده می شود که از کاربران می خواهد تا فرمی را به اين مضمون پرکنند: آيا شما به نماينده امام مهدی اعتقاد داريد؟ گزينه ها عبارتند از: بله، خير، هنوز نه.

نياما حنون الحاتمی، از ساکنين اطراف نجف به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که اعضای اين گروه از سال ۱۹۹۲ در اينجا زندگی می کردند ولی خود را در مزارع شان محدود کرده بودند و با ديگر اهالی مراوده ای نداشتند.

وی می افزايد: «در هفته های گذشته به طور ناگهانی شمار اعضای اين گروه افزايش يافت که پليس با محاصره محل، آنها را مورد حمله قرار داد.»

ابهامات جديد

برخلاف اظهارات پيشين مقامات ايران که تخريب حرم امام علی، و کشتار عزاداران حسينی را به سنی ها نسبت می دادند، روزنامه جمهوری اسلامی که نزديک به آيت الله خامنه ای است، روز پنج شنبه با چاپ مقاله ای جزئيات و تصاويری از رهبر کشته شده جندالاسماء منتشر کرد و از او با نام، «ضياالدين کاظم گراوی» ياد کرد.

اين مقاله که با عنوان «جزييات تازه از گروه تروريستی جندالاسماء» در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شده است، با اشاره به اين که «برخی رسانه های خارجی و حتی داخلی اين گروه تروريستی را وابسته به القاعده و يا بعثی معرفی کرده بودند» تاکيد کرده که براساس اظهارات سخنگوی اطلاع رسانی نجف، «اين گروه تروريستی که موسوم به گروه جندالاسماء است حکايت از ادعای شيعه گری اين گروه دارد.»

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به انتشار سه تصوير از جنازه «ضياالدين کاظم گراوی»، نوشت: «گروه جندالاسماء يک گروه گمراه تندرو ومدعی شيعه گری است که فرمانده آن فردی معروف به قاضی السماء مدعی است که فرزند بی واسطه امام علی ابن ابيطالب و برادر امامان حسن و حسين است که نطفه اش از طريق نسل ها انتقال يافت تا اينکه در اين زمان متولد شده است.»

اين روزنامه در ادامه با تشريح جزيياتی از کتاب ضياء الدين کاظم گراوی با عنوان «قاضی السماء» نوشت: «قاضی السماء همچنين در کتابش که ۴۱۶ صفحه دارد، ادعا کرده است امام حجت علی بن علی بن ابی طالب برادر امامان حسن و حسين است و نطفه اش بصورت جامد نسل به نسل منتقل شده است.»

به نوشته اين روزنامه، «وی در صفحه دوم کتاب خود ادعا کرده قائم آل محمد است و در لابه لای کتاب خود، وجود امام حسن بن علی العسگری، امام يازدهم را نفی می کند و همچنين مدعی است در اين عصر جديد متولد و در زمان صدام زندانی شده بود..»

روزنامه جمهوری اسلامی با تاکيد بر اين که «قاضی السما با طرح اين دروغ ها برخی ها را فريب داد» نوشت: «منابع آگاه معتقدند اين گروه تروريستی درصدد فتنه انگيزی گسترده ميان شيعيان بودند.»

پذيرفتن هويت شيعی گروه تروريستی جندالاسماء از سوی روزنامه جمهوری اسلامی و انتشار جزييات هويت رهبر آن، ضياء الدين کاظم گراوی، در حالی صورت می گيرد که همين روزنامه در شماره روز چهارشنبه خود، رهبر جندالاسماء را «سامر ابوقمر از اهالی نواحی شهرالديوانيه» معرفی کرده بود.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز پنج شنبه خود، مدعی شد که «اين گروه از سوی نيروهای آمريکايی و بريتانيايی، مسلح شده است» و اين درحالی است که همين روزنامه، يک روز قبل تر، در گزارشی تحت عنوان «توطئه حمله تروريست ها به نجف اشرف خنثی شد» با اشاره به اينکه «نيروهای عراقی و آمريکايی، برای خنثی کردن توطئه حمله به زائران شهر نجف با صدها فرد مسلح در ۱۲ مايلی شمال شرقی نجف درگير شدند» نوشته بود: «جنگنده های آمريکايی و انگليسی با رهاکردن بمب های ۵۰۰ پوندی روی مواضع شبه نظاميان در اين درگيری ها نقش عمده ای ايفا کردند.»

روزنامه کيهان نيز روز چهارشنبه، رهبر گروه تروريستی جندالاسماء را «سامر ابوقمر» معرفی و ادعا کرده بود: «گروه تروريستی جندالاسماء از اعضای القاعده و بقايای حزب بعث تشکيل شده است» و تاکيد کرده بود: «اين تروريست ها دارای مليت عراقی، افغانی و بعضی از کشورهای عرب منطقه هستند و از حمايت های بعضی از کشورهای عرب منطقه برخوردار بودند.»

علاوه بر اين، روزنامه کيهان در يادداشت ديگری به قلم حسين شريعتمداری، دو شبکه تلويزيونی الجزيره و العربی را به خاطر انتشار اخباری درباره شيعه بودن گروه جند الاسماء مورد حمله قرار داده بود.

مدير مسئول کيهان حتی خبر از اعتراف تروريست های بازداشت شده داد و نوشته بود: «تروريست های بازداشت شده اعتراف کردند که خود و رفقای به هلاکت رسيده آنها، مليت های سعودی، افغانی، و... داشته و برخی از آنان هم، عراقی و از وابستگان حزب بعث بوده اند.
XS
SM
MD
LG