لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

پدر بمب اتمی پاکستان خواستار آزادی از حبس خانگی شد


پدر بمب اتمی پاکستان از بیماری های مختلفی رنج می برد.(عکس:EPA)
پدر بمب اتمی پاکستان از بیماری های مختلفی رنج می برد.(عکس:EPA)

عبدالقدير خان، پدر بمب اتمی پاکستان در يکی از معدود مصاحبه های خود با روزنامه های اين کشور گفته است که بازداشت خانگی او «غير عقلانی» است.


آقای خان که روز دوشنبه ۷۲ ساله شد در گفت وگو با روزنامه «نوای وقت» اظهار اميدواری کرده که با روی کار آمدن دولت جديد به نخست وزيری يوسف رضا گيلانی، وی از حبس خانگی آزاد شود.


عبدالقدير خان از سال ۲۰۰۳ میلادی که تحقيقاتی درباره نقش او در ارسال نقشه ها و مواد لازم برای ساخت بمب اتمی به کشورهای چون کرده شمالی، ليبی و ايران کشف شد توسط پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.


وی در سال ۲۰۰۴ با ظاهر شدن در تلويزيون دولتی پاکستان به نقش خود در انتقال اسرار اتمی به خارج اعتراف کرد اما وی توانست با عفو پرويز مشرف از مجازات نجات پيدا کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، هواداران عبدالقدير خان در پاکستان، خواستار آن هستند که دولت جديد این کشور زمينه های آزادی وی را فراهم کند.


دولت فعلی پاکستان که به دنبال انتخابات روز ۱۸ فوريه روی کار آمده است متشکل از نمايندگان عضو حزب مردم و حزب مسلم ليگ، شاخه نواز شريف است.



  • «اين غير عقلانی است. من زمانی که در سال ۱۹۷۹ در هلند با اتهامات متعددی رو به رو شدم آزادانه و بارها به نقاط مختلف جهان سفر کردم و هيچ مشکل امنيتی نيز مرا تهديد نمی کرد.»
عبدالقدیر خان

آقای خان در مصاحبه خود اين ادعا را که علت حبس خانگی او به دلايل امنيتی بوده است رد کرد و گفت: «چنين چيزی نيست و اين يک بهانه الکی است.»


وی اظهار داشت: «اين غير عقلانی است. من زمانی که در سال ۱۹۷۹ در هلند با اتهامات متعددی رو به رو شدم آزادانه و بارها به نقاط مختلف جهان سفر کردم و هيچ مشکل امنيتی نيز مرا تهديد نمی کرد.»


اين دانشمند پاکستانی گفته است، در زمانی که در دهه ۱۹۷۰ در هلند کار می کرده است نقشه های لازم برای سانتريفوژها که از آنها در غنی سازی اورانيوم استفاده می شود، را «دزيده» است.


وی سال ۱۹۸۳ در دادگاهی هلندی به اتهام جاسوسی محکوم به چهار سال زندان شد هرچند که بعدها اين حکم به دلايل فنی لغو شد.


پاکستان که از زمان استقلال، رقیب جدی هند در منطقه به شمار می رود، در سال ۱۹۹۸ میلادی و به دنبال چندين آزمايش اتمی به جرگه کشورهای دارای سلاح هسته ای پيوست. پاکستان نخستين کشور مسلمان است که سلاح اتمی در اختيار دارد.


پيوستن پاکستان به کشورهای دارای سلاح هسته ای در زمان نخست وزيری نواز شريف اعلام شد و وی در زمان رقابت های انتخاباتی سال جاری پاکستان گفته بود که عبدالقدير خان بايد آزاد شود.


اما رويترز می گويد که يک منبع نزديک به دولت در مصاحبه ای با اين خبرگزاری از آزادی قریب الوقوع آقای خان ابراز تردید کرده و گفته است که اين موضوعی جدی در مباحث سياسی دولت به شمار نمی رود.


پاکستان گفته است که اطلاعات مربوط به عبدالقدير خان را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه کرده است ولی اين کشور حاضر نشد تا به بازجويان آمريکايی و بازرسان آژانس اجازه دهد تا به طور مستقيم با او صحبت کنند.


پدر بمب اتمی پاکستان از بیماری های مختلفی رنج می برد و در سپتامبر سال ۲۰۰۶ به دلیل سرطان پروستات مورد عمل جراحی قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG