لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

انتقاد لاريجانى از واكنش سران مخالف دولت به اعدام‌های اخیر در ایران


رئيس مجلس شوراى اسلامى در اظهارات خود از ميرحسين موسوى به عنوان «صحنه‌گردانی سياسى» نام برده كه به گفته وى «معنى ندارد از يک مشت تروريست دفاع كند»
رئيس مجلس شوراى اسلامى در اظهارات خود از ميرحسين موسوى به عنوان «صحنه‌گردانی سياسى» نام برده كه به گفته وى «معنى ندارد از يک مشت تروريست دفاع كند»
رئيس مجلس شوراى اسلامى در نشستی خبرى با خبرنگاران داخلى و خارجى با حمله به سران مخالف دولت در ایران و صدور بیانیه محکومیت اعدام‌های اخیر از سوی آنها گفت: «معنى ندارد كسى كه صحنه‌گردان سياسى است از يك مشت تروريست دفاع كند.»

على لاريجانى روز شنبه اظهار داشت: «متاسفم بعد از مجازات برخى از تروريست‌ها شاهد برخى بيانيه‌ها بوديم. مگر شما نمى‌دانيد اينها تروريست بودند. از چه دفاع كرديد؟»

به نظر مى‌رسد اشاره رئيس مجلس ايران به بيانيه ميرحسين موسوى پس از اعدام پنج زندانى كرد است كه از مقام‌هاى قضايى جمهورى اسلامى پرسیده بود چرا «به صورت ناگهانى در آستانه ماه خرداد، ماه آگاهى و حق‌‌جويى، پنج نفر را با حواشى ترديدبرانگيز به چوبه‌هاى دار مى‌سپارند؟ آيا اين است آن عدل علوى كه به دنبالش بوديم؟»

در همین حال مهدی کروبی، دیگر رهبر مخالفان دولت در ایران، ‌نیز در واکنش به اجرای مجازات اعدام برای این افراد اعلام کرد که «اعدام اين افراد در شرايطی صورت گرفته که هيچ کس از چندوچون پرونده آنها باخبر نيست و جرم آنها به دليل علنی نبودن دادگاه و عدم رعايت آيين دادرسی و قانون برای هيچ کس محرز نشده است».

رئيس مجلس شوراى اسلامى در اظهارات خود از ميرحسين موسوى به عنوان «صحنه‌گردانی سياسى» نام برده كه به گفته وى «معنى ندارد از يك مشت تروريست دفاع كند».

فرزاد كمانگر، شيرين علم‌هولى، على حيدريان، فرهاد وكيلى و مهدى اسلاميان در سحرگاه روز ۱۹ خردادماه به اتهام عضويت در گرو‌ه‌هاى «ضدانقلاب» در زندان اوين به دار آويخته شدند.

اعدام اين افراد با واكنش‌هاى گسترده بين‌المللى روبه‌رو شد و سران مخالف دولت از آن به عنوان اقدامى براى ارعاب معترضان در سالگرد برگزارى انتخابات رياست جمهورى و حوادث پس از آن ارزيابى كردند.

آقاى لاريجانى در بخش ديگرى از سخنان خود از كسانى كه به گفته وى «در مسائل ملى با بيگانگان همراهى مى‌كنند» با عنوان «عقب‌‌افتاده ذهنى و مطرود» نام برده كه «غربى‌‌ها از آنها به عنوان ابزار استفاده مى‌‌كنند تا سر و صدا كنند».

وى افزوده است: «اين هم خيلى مهم نيست، چون از اين جيغ‌ هاى بنفش از ابتداى انقلاب زده‌‌اند و هيچ‌ گاه هم تاثيرگذار در رفتار ما نبوده است.»

توافق تهران در زمینه مبادله اورانیوم

على لاريجانى در نشست خبرى خود كه سه روز پس از انتخاب مجدد وى به عنوان رئيس مجلس هشتم برگزار شد بار ديگر درباره بيانيه تهران به غرب هشدار داد و گفت: «در صورت بى‌اعتنايى غرب به بيانيه تهران، اين بيانيه از خاصيت خواهد افتاد.»

وى گفت: «در اين صورت مجلس و دولت نسبت به نحوه همكارى با نهادهاى بين‌المللى تصميم‌گيرى خواهند كرد.»

ايران روز ۲۷ ارديبهشت اعلام كرد كه با تركيه و برزيل بر سر مبادله سوخت اتمى به توافق رسيده و تركيه مكان مبادله اورانيوم كم‌غنى شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى خواهد بود.

آمريكا اين بيانيه را «ناكافى» خواند و از ايران خواست تا غنى‌سازى اورانيوم در مقياس ۲۰ درصد را متوقف كند. همزمان اعلام شد كه توافق براى تصويب پيش‌نويس قطعنامه چهارم تحريمى عليه جمهورى اسلامى ايران حاصل شده است و اين پيش‌نويس تا ماه ژوئن به شوراى امنيت ارائه مى‌شود.

على لاريجانى روز شنبه در واكنش به احتمال تصويب تحريم‌هاى جديد عليه تهران گفت: «آمريكا و اين چند كشور بايد توجه كنند كه كارهايشان چقدر موثر بوده و آيا تحريم‌ها در تغيير رفتار اتمى و منطقه‌اى ما تاثير داشته يا خير.»

وى از دولت آمريكا خواست كه به جاى «ستيز با ايران راه تعامل در پيش بگيرند».

آمريكا و دولت‌هاى غربى ايران را متهم مى‌كنند كه در پوشش فعاليت‌هاى هسته‌اى خود به دنبال ساخت سلاح اتمى است، ولى تهران مى‌گويد كه هدف برنامه اتمى‌اش صلح‌آميز است.
XS
SM
MD
LG