لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

ادامه اختلافات در لبنان پس از شمارش آراء انتخابات


گروه حزب الله مخالف برگزاری انتخابات میان دوره ای پارلمانی بود.
گروه حزب الله مخالف برگزاری انتخابات میان دوره ای پارلمانی بود.

انتشار نتیجه انتخابات میان دوره ای در لبنان که روز یکشنبه برای تعیین دو نماینده پارلمان برگزار شد، به اختلافات میان حامیان ومخالفان دولت دامن زده است.


ساعاتی پس از پايان مهلت رای گيری درانتخاباتی که روز يکشنبه در دو استان بيروت و المتن شمالی برگزار شد، نتايج غير رسمی نشان از آن دارد که کميل خوری، نامزد مسيحی وابسته به حزب «آزاد ملی» به رياست ژنرال پيشين، ميشل عون توانسته است بر امين جميل، نامزد ملی گرايان مسيحی و رییس حزب کتائب پيروز شود.


گزارش ها حاکیست که اختلاف رای ميان کميل خوری با امين جميل بسيار اندک بوده و خوری تنها حدود ۴۰۰ رای بيش از رقيب خود بدست آورده است .


کميل خوری با شکست امين جميل، جانشين پيرجميل در پارلمان لبنان شد. پير جميل پاییز سال گذشته در بيروت به قتل رسيد.


اوپوزيسيون از جمله حزب مسيحی مارونی «آزاد ملی» و گروه شيعه حزب الله ، از مدتها پيش به انتخابات ميان دوره ای چشم دوخته بودند به این امید که شايد بتوانند درانتخابات رياست جمهوری که ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، ميشل عون را به اين مقام برسانند و بر نامزد مسيحی جريان هم پيمان با آمريکا غلبه کنند.


در استان بيروت نيز که نه نامزد سنی بر سر يک کرسی با يکديگر رقابت می کردند، محمد امين عيتانی، نامزد جريان سياسی المستقبل که از حاميان مهم دولت است، از سوی وزير کشور لبنان به عنوان فرد پيروز در انتخابات معرفی شد.


انتخابات به هدف گزينش دو نامزد به جای پير جميل و وليد عيدو که هر دو در ماه های اخير در سوء قصدهای سياسی به قتل رسيدند، برگزار شد.


پيروزی نامزد سنی وابسته به حزب المستقبل در مقايسه با پيروزی کانديدای مسيحی اوپوزيسيون در استان المتن شمالی از اهميت کمتری برخوردار است .


اوپوزيسيون از جمله حزب مسيحی مارونی «آزاد ملی» و گروه شيعه حزب الله که از ماهها پيش برای ساقط کردن دولت فواد سنيوره هم پيمان شده اند، از مدتها پيش به انتخابات ميان دوره ای چشم دوخته بودند به این امید که شايد بتوانند درانتخابات رياست جمهوری که ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، ميشل عون را به اين مقام برسانند و بر نامزد مسيحی جريان هم پيمان با آمريکا غلبه کنند.


طبق عرف در لبنان، مقام رياست جمهوری در اختيار نامزدی از جريان مسيحی مارونی است.


در رقابت انتخابات پارلمانی روز یکشنبه لبنان، هر دو نامزد اصلی برای کرسی استان المتن شمالی از طايفه مارونی مسيحی بودند.


تقلب در انتخابات؟


حزب کتائب که رهبر پيشين خود پير جميل را در سوء قصد پاییز گذشته از دست داد، همراه با حزب المستقبل (آينده) به رهبری سعد الدين حريری، بخش مهمی از گروه موسوم به چهاردهم مارس هستند.



انتخابات به هدف گزينش دو نامزد به جای پير جميل و وليد عيدو که هر دو در ماه های اخير در سوء قصدهای سياسی به قتل رسيدند، برگزار شد.


اين گروه که مدعی دخالت سوريه در امور داخلی لبنان است خواهان این دخالت ها است و گروه حزب الله را نيز به تشکيل دولتی در دولت متهم کرده است.


امين جميل و حاميان او ابراز نگرانی کرده اند که در انتخابات استان المتن شمالی تقلب صورت گرفته باشد. سمير جعجع، رهبر گروه فالانژهای مسيحی درخواست کرده است آراء بخشی از صندوقها مجددا شمارش شود.



اين در حالی است که فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، که دولت وی از سوی ميشل عون و حزب الله مورد مخالفت قرار گرفته است، پيروزی نامزد حزب تحت رهبری ميشل عون را «يک روند دمکراتيک» توصيف کرد و تاکيد نمود که « لبنانی ها بر طبق موازين دمکراسی رفتار خواهند کرد و تغييرات از طريق رای گيری را به تغييراتی که با زور اسلحه انجام شود، ترجيح می دهند.»


طرفداران امين جميل اعلام کرده اند که وی عليرغم ناکام ماندن در انتخابات ميان دوره ای پارلمانی، خود را برای انتخابات رياست جمهوری نامزد خواهد کرد.


طرفداران امين جميل به درصد نسبتا اندک مشارکت در انتخابات روز یکشنبه اشاره می کنند.


در استان بيروت از ۱۴۱ هزار نفر صاحبان حق رای تنها ۲۷ هزارنفر در پای صندوق های رای حاضر شدند و در استان المتن، که رقابت ميان دو نامزد مسيحی مهم تر بود، حدود ۴۷ درصد صاحبان حق رای در انتخابات شرکت کردند.


گروه حزب الله لبنان در واکنش به نتايج انتخابات روز یکشنبه، گروه ۱۴ مارس ومخالفان سوريه را به «تلاش برای مسلط کردن آمريکا بر لبنان» متهم کرد.


حزب الله برگزاری انتخابات ميان دوره ای را، در اصول رد کرده و گفته بود که دولت سنيوره قانونی نيست که بتواند مجری چنين انتخاباتی باشد.


XS
SM
MD
LG