لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

محتشمی پور و حملات تازه به «پدر معنوی» دولت احمدی نژاد


از محمد تقی مصباح یزدی به عنوان «پدر معنوی» دولت محمود احمدی نژاد نام برده می شود.
از محمد تقی مصباح یزدی به عنوان «پدر معنوی» دولت محمود احمدی نژاد نام برده می شود.
محمد تقی مصباح یزدی، هیچگاه مسوولیتی سیاسی نداشته است، اما کم نیستند کسانی که او را پدر معنوی دولت محمود احمدی نژاد معرفی می کنند.

برخی او را پدر ترور و تئوری پرداز خشونت می دانند، حال آنکه هواداران دولت از آیت الله مصباح یزدی به عنوان استادی کم ‌نظیر یاد می کنند که دیدگاه های او ناب‌ ترین دیدگاه های اسلام است.

جدل بر سر موقعیت و نقش این روحانی محافظه کار در فضای سیاسی ایران به گونه ای است که نمی توان از اهمیت آیت الله مصباح یزدی در مختصات سیاسی این روزهاگذشت، تا آنجا که حتی علی اکبر محتشمی پور، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در گفت وگو با پارلمان نیوز، سایت فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، نسبت به خطر انجمن حجتیه و فرقه ای که او آن را فرقه «مصباحیه» خوانده، هشدار داده است.



آقای محتشمی پور گفته است: «فرقه مصباحیه كه من چند سال است روی آن تاكید می‌كنیم بیكار ننشسته است اینها جریانی بسیار خطرناك و خشن هستند كه به هیچ كس رحم نمی‌كننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌ الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی به اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند.»

این جریان که حول و حوش آقای مصباح و حامیان این دولت هستند و ایدئولوژی مهدویت بنیادگرا را پمپاژ می کنند و تزریق می کنند و بر این ایدئولوژی سوار شده اند تا بتوانند قدرت را به دست بگیرند، برایشان هدف رسیدن به قدرت و در اختیار داشتن قدرت با هر شیوه ممکن است.

سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار مقیم پاریس
او در عین حال اشاره ای هم به انجمن حجتیه و فعالیت بنیاد الغدیر کرده که ریاست آن با آیت الله خزعلی است. این عضو مجمع روحانیون مبارز می گوید: «بنیاد الغدیر با آن اسم زیبا برای ضربه زدن به اندیشه‌ها و افكار امام فعالیت می‌كند و انجمن حجتیه در آنجا لانه كرده است و بسیاری از نقشه‌ها علیه اندیشه‌های امام، بیت امام و دفتر نشر آثار امام از آنجا طراحی می‌شود.»

اما سراج‌الدین میردامادی، روزنامه نگار مقیم پاریس، بر این باور است که اندیشه انجمن حجتیه با آنچه مصباح یزدی می گوید، تفاوت های بسیاری دارد و نمی‌توان این دو تفکر را کنار هم گذاشت:

سراج الدین میردامادی: من معتقدم اساساً آنچه که آقای محتشمی از آن به انجمن حجتیه یاد می کند در واقع به عنوان لابی قدرت پشت این حاکمیت دولت آقای احمدی نژاد و آقای مصباح قرار دارد، چنین چیزی واقعیت ندارد.

انجمن حجتیه یک ساختار مشخص داشته که افرادی بودند که ایده مشخصی را مطرح کردند و به نظر من با آنچه که آقای مصباح و جریانی که ایشان دارد دولت را حمایت می کند انطباقی ندارد.

جریان آقای مصباح که می شود اسم «فرقه مصباحیه» را هم بر آن گذاشت، در واقع جریان مهدوی گرای بنیادگرایی است که با ایدئولوژی انجمن حجتیه فاصله بسیاری دارد. انجمن حجتیه هیچگاه به دنبال شکل دادن یک نظام سیاسی و یا استفاده سیاسی از ایده مهدویت نبوده و اتفاقاً برعکس تلاش می کرده که در زمان غیبت امام دوازدهم شیعیان از حکومت فاصله بگیرد و تشکیل حکومت را به زمان ظهور امام دوازدهم موکول کردند. در حالی که آنچه آقای مصباح و اطرافیان ایشان دارند تبلیغ می کنند، نوعی جریان بنیادگرایی است که از اندیشه مهدویت برای رسیدن به قدرت سیاسی استفاده می کند.

نزدیکان و اطرافیان آیت الله خمینی همچون برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز، همواره با یادآوری خاطرات مبارزه با دولت شاهنشاهی ایران پیش از انقلاب اسلامی از غایب بودن جریان ها و افرادی سخن گفته اند که امروز داعیه دار انقلاب هستند، یکی از این افراد آیت الله مصباح یزدی است.»

مهدی کروبی، نماینده آیت الله خمینی در بنیاد شهید انقلاب اسلامی و از نزدیکان بنیانگذار جمهوری اسلامی چند سال پیش از این در انتقاد به نظریات آیت الله مصباح که رای مردم را تنها نظری پیشنهادی می خواند، از جمهوریت نظام دفاع کرده و گفته بود که آقای مصباح علاقه و اعتقادی به مبارزه نداشت و حتی حاضر نبود پای اعلامیه های آیت الله خمینی را امضا کند چرا که ایشان بر این باور بودند که آقای خمینی تندروی می کند.

اما آیت الله مصباح این روزها تصویری دیگر از خود به نمایش گذاشته است.

او در دیدار با محمود احمدی‌ نژاد به وی چنین توصیه می کند: «با عرض جسارت به نطر بنده می رسد خوب است که آن وصیت نامه سیاسی عبادی امام (ره) ... هر روز یک سطر وصیت نامه را مطالعه کنیم. چون واقعاً آن کلمات امام مثل بارانی است که در زمین خشک ریزش می کند و گل می رویاند.»

اگر چه طرفداران آیت الله مصباح، او را به عنوان مدافع سرسخت ولایت فقیه می دانند، به طوری که به باور او مشروعیت نظام نه در مراجعه به آرای مردم بلکه از ولایت فقیه است، اما سراج الدین میردامادی می گوید که استفاده از این نظرات استفاده ای ابزاری برای ماندن در قدرت است:

سراج الدین میردامادی: این جریان که حول و حوش آقای مصباح و حامیان این دولت هستند و ایدئولوژی مهدویت بنیادگرا را پمپاژ می کنند و تزریق می کنند و بر این ایدئولوژی سوار شده اند تا بتوانند قدرت را به دست بگیرند، برایشان هدف رسیدن به قدرت و در اختیار داشتن قدرت با هر شیوه ممکن است. حالا اگر در این راستا رهبری کنونی جمهوری اسلامی به آنها کمک کند، از او حمایت می کنند. اگر روزی از آنها فاصله بگیرد همچنانکه آقای محتشمی هم پیش بینی کردند، ای بسا آنها رهبری را هم کنار بگذارند یا در برابرش بایستند یا حتی کمک کنند به سرنگونی و از بین بردن او.
XS
SM
MD
LG