لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

محکومیت بین‌المللی انفجارهای انتحاری در مترو مسکو


انفجارهای انتحاری در متروی مسکو
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00


به دنبال انفجار انتحارى در دو ايستگاه مترو مسكو كه به كشته شدن دست کم ۳۷ نفر و زخمى شدن ۶۵ نفر منجر شده است، رئيس جمهور آمريكا و مقام‌هاى بلندپايه كشورهاى عضو اتحاديه اروپا اين حملات را قوياً محكوم كردند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريكا، حملات انتحارى روز دوشنبه در مسكو را «اقدامی وحشيانه» توصيف كرد.

وى در بيانيه‌اى گفت: «مردم آمريكا در مخالفت با خشونت افراط‌گرايان و حملات تروريستى زشتى كه زندگى انسان‌ها را هدف قرار داده در كنار مردم روسيه خواهند بود و ما چنين اقدام‌هاى وحشيانه‌اى را محكوم مى‌كنيم.»

آقاى اوباما همچنين با خانواده‌هاى قربانيان اين حوادث «ابراز همدردى عميق» كرده و گفته است: «دعاى من شامل كسانى است كه جان خود را از دست داده‌اند و آرزو مى‌كنم كه مجروحان نيز سلامت خود را بازيابند.»

مقام‌هاى روسيه اعلام كرده‌اند، دو زن كه احتمالاً از شمال قفقاز بوده‌اند در دو ايستگاه مترو «پارک كولتورى» و «لوبيانكا» شهر مسكو خود را منفجر كرده و باعث كشته شدن دست‌كم ۳۷ نفر و زخمى شدن ۶۵ نفر ديگر شده‌اند.

اين انفجارها به فاصله ۴۵ دقيقه از يكديگر و در ساعات پر رفت و آمد مترو پايتخت روسيه رخ داد.

به دنبال اين انفجارها، دميترى مدودف، رئيس‌جمهور روسيه، به سران امنيتى اين كشور دستور داد تا «بدون تأمل و تا پايان راه» با تروريسم مبارزه كنند.

همچنين قرار است تدابير امنيتى در سراسر سيستم حمل و نقل روسيه افزايش يابد. در همین حال، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه با ناتمام گذاشتن سفر خود به سیبری به مسکو بازگشت.

وی در سخنانی گفته است: «تروریست هایی که مسئول حملات روز دوشنبه در مسکو هستند دستگیر و نابود خواهند شد.»

وی افزود: من مطمئن هستم که سازمان های مسئول همه تلاش خود را خواهند کرد تا خرابکاران را پیدا کرده و آنها را به مجازات برسانند.»

محكوميت‌هاى بين‌المللى

ناتو، سازمان پيمان آتلانتيک شمالى، نيكولا ساركوزى، رئيس‌جمهور فرانسه و يرژى بوژک، رئيس پارلمان اتحاديه اروپا، ضمن اعلام همدردى با مردم روسيه اعلام كردند كه فعاليت‌هاى تروريستى را به هيچ روى نمى‌توان توجيه كرد.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، نيز گفته كه از شنيدن خبر انفجارهاى مسكو دچار «شوک و هراس» شده است و با خانواده‌هاى كشته‌شدگان در اين حوادث ابراز همدردى كرده است.

كاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا نيز، با اعلام همبستگى اين اتحاديه با روسيه حملات انتحارى مسكو را محكوم كرد.

همچنين، گوردون براون، نخست‌وزير بريتانيا، با ارسال پيامى به مناسبت ابراز همدردى با مردم روسيه، گفته است كه «هيچ چيزى نمى‌تواند چنين اقداماتى را توجيه كند.»

حملات انتحارى روز دوشنبه مسكو نخستين اقدام تروريستى عليه اين كشور ظرف شش سال گذشته است. روسيه آخرين بار در سال ۲۰۰۴ شاهد انفجار در مترو مسكو بود كه در جريان آن ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند.

در آن زمان مسئوليت اين انفجار انتحارى را شورشيان چچن بر عهده گرفتند و اكنون نيز احتمال مى‌رود كه انفجار روز دوشنبه مسكو نيز توسط اين گروه يا ساير گروه‌هاى جدایی‌طلب فعال در قفقاز صورت گرفته باشد.

مترو مسكو يكى از شلوغ‌ترين مراكز رفت و آمد در جهان است و در روزهاى كارى حدود هفت ميليون نفر از طريق آن جابه‌جا مى‌شوند.
XS
SM
MD
LG