لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

مکان اجرای نمایشنامه های شکسپير کشف شد


مکان کشف شده که شکپسیر از آن برای اجرای نمایشنامه های خود استفاده می کرد در شرق لندن واقع است.(عکس: AFP)
مکان کشف شده که شکپسیر از آن برای اجرای نمایشنامه های خود استفاده می کرد در شرق لندن واقع است.(عکس: AFP)

موزه لندن، روز چهارشنبه ششم اوت، اعلام کرد که باستان شناسان بقايای مکانی را در شرق لندن کشف کرده اند که ويليام شکسپير نخستين نمايشنامه های خود را در آن جا به اجرا درآورده است.


اين درام نويس بزرگ قرن شانزده ميلادی همچون يک بازيگر همراه با «مردان لرد چمبرلين» بر صحنه تئاتر شارديچ در شرق لندن ظاهر می شد و به احتمال قوی اولين نمايشنامه های خود را در مکانی که يافت شده به صحنه آورده است.


«مردان لرد چمبرلين» به گروهی اتلاق می شود که در دوران حکومت اليزابت اول در سال ۱۵۹۴ توسط لرد چمبرلين، مشاور بارگاه پادشاهی آن زمان بنياد گذاشته شد و ويليام شکسپير در اين گروه به عنوان بازيگر و درام نويس کار می کرد.


کارشناسان معتقدند که نخستين اجراهای «ريچارد سوم»، «رويای نيمه شب تابستانی» و «تاجر ونيزی»، از نمايشنامه های معروف شکسپير در اين محل به روی صحنه رفته اند.


در سال ۱۵۹۹ پس از اين که ميان مالکان و مستاجران تئاتر شارديچ اختلافات و کشمکش هايی به وجود آمد، صاحبان آن، اين مکان را در يک شب خراب کرده و از چوب های آن برای ساختن تئاتری ديگر در جنوب رودخانه تايمز استفاده کردند.



کتاب های شکسپیر منبع الهام صدها اثر نمايشی و فيلم در کشورهای جهان شده است و همچنان آثار او مرجعی خواندنی برای هنرمندان جهان است.


باستان شناسان موزه لندن صحن اصلی اين سالن تئاتر را که به شکل هشت ضلعی است به هنگام کار به منظور ساخت يک سالن تئاتر تازه در لندن کشف کرده اند.



تيم مارلی، سخنگوی موزه لندن به خبرگزاری فرانسه گفت: «سالنی که کشف شد سال ها معروف بود اما آثاری از آن هرگز يافت نشده بود.»


تيم مارلی تائيد می کند که: «اين تئاتری است که گروه بازيگرانی که شکسپير نيز جزو آن ها بود نخستين کارهای خود را در آن جا به اجرا درمی آوردند. شکسپير نيز زمانی که آغاز به نوشتن کرد نمايشنامه های خود را در اين جا کارگردانی می کرد.»


بقايای اين مکان يافت شده قرار است در محل سالن تئاتر تازه ای که ساخته خواهد شد حفظ گردد.


جف کلی، مدير «تاور تياتر کامپانی»، شرکتی که مسئول ساختن سالن تازه تئاتر بود می گويد: «اين که ما در قرن بيست و يکم می خواستيم سالن تئاتری را در مکانی بسازيم که برخی از نمايشنامه های شکسپير در همان مکان به روی صحنه رفته اند؛ خود منبع الهام بزرگی است!»


ويليام شکسپير يکی از بزرگ ترين درام نويسان جهان در ۲۳ آوريل ۱۵۶۴ در استراتفورد- اوپن- آون بريتانيا متولد شد.


از زندگی شکسپير، اين خالق آثار جاودانه ای چون اتللو، مکبث، هاملت، رومئو و ژوليت، شاه لير، هياهوی بسيار برای هيچ، ژوليوس سزار و... آگاهی کاملی وجود ندارد اما آثار ماندگار او پس از گذشت نزديک به چهار صد سال، همچنان در ميان ملت های مختلف جهان خوانده می شوند.


کتاب های او منبع الهام صدها اثر نمايشی و فيلم در کشورهای جهان شده است و همچنان آثار او مرجعی خواندنی برای هنرمندان جهان است.


شکسپير در سال ۱۶۱۶ و در روز تولدش درگذشت .


XS
SM
MD
LG