لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

آمريكا: ايران اورانيوم با غلظت بالا براى ساخت بمب اتمى ندارد


دنیس بلر (چپ)، مدير اطلاعات ملى آمريكا و ژنرال مايكل ماپلس، مدير آژانس اطلاعات دفاعى آمريكا در جلسه کنگره آمریکا
دنیس بلر (چپ)، مدير اطلاعات ملى آمريكا و ژنرال مايكل ماپلس، مدير آژانس اطلاعات دفاعى آمريكا در جلسه کنگره آمریکا
مقام هاى اطلاعاتى آمريكا روز سه شنبه به كنگره اعلام كردند كه ايران فاقد اورانيوم غنى شده با غلظت بالا براى ساخت بمب اتمى است.

دنيس بلر، مدير اطلاعات ملى آمريكا در گزارش خود به نمایندگان کنگره گفت: «ارزیابی ما اکنون این است که ایران اورانیوم غنی شده با غلظت بالا در اختیار ندارد.»

وی افزود: «ما ارزیابی می کنیم که ایران هنوز تصمیم نگرفته است» اورانیوم ضعیف را به ماده غنی شده با غلظت بالا به منظور ساخت بمب اتمی تبدیل کند.

ژنرال مايكل ماپلس، مدير آژانس اطلاعات دفاعى آمريكا در ماه فوریه و پس از پرتاب ماهواره ایران به فضا گفته بود که چنین کاری «بیانگر پیشرفت» در فناوری مورد استفاده در موشک های قاره پیما است.

ولی دنيس بلر روز سه شنبه اعلام کرد، آزمايش هاى اخير موشكى ايران ارتباط مستقيمى با فعاليت هاى هسته اى اين كشور ندارد و اعتقاد بر اين است كه اين دو پروژه جدا از يكديگر دنبال مى شوند.

در سوم دسامبر سال ۲۰۰۷ نيز «برآورد اطلاعات ملى» ۱۶ سازمان اطلاعاتى آمريكا منتشر شد كه در آن اعلام شده بود، «ايران احتمالا زمانى داراى طرحى براى توسعه بمب هسته اى بوده اما آن را در سال ۲۰۰۳ متوقف كرده و تا اواسط سال ۲۰۰۷ آن را از سر نگرفته است.»

ارزيابى تازه سازمان هاى اطلاعاتى آمريكا چند روز پس از آن اعلام مى شود كه مقام هاى نظامى اين كشور اظهارات ضد و نقيضى در باره توانايى ايران براى ساخت سلاح هسته اى بيان كرده بودند.

مايك مالن، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، روز يازدهم اسفند ماه گفته بود: ايالات متحده معتقد است كه ايران اورانيوم كافى براى ساخت يك بمب اتمى را ذخيره كرده است.

«ما ارزیابی می کنیم که ایران هنوز تصمیم نگرفته است» اورانیوم ضعیف را به ماده غنی شده با غلظت بالا به منظور ساخت بمب اتمی تبدیل کند.

مقام های اطلاعاتی آمریکا
ولى ساعاتى پس از اين سخنان، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا نظرى متفاوت ابراز كرد و گفت: «ايران به زمان دستيابى به سلاح هسته اى نزديك نشده است و اين به آمريكا و ديگران فرصت مى دهد تا تهران را قانع كنند از برنامه احتمالى تسليحات اتمى خود دست بكشد.»

آمريكا و كشورهاى غربى بارها نگرانى خود را از فعاليت هاى هسته اى جمهورى اسلامى ايران بيان كرده اند و گفته اند كه اين برنامه احتمالا با هدف ساخت بمب اتمى دنبال می شود.

انتشار گزارش آژانس بين الملى انرژى اتمى در ماه فوريه به اين گمانه زنى ها دامن زد و نگرانى ها از احتمال عبور ايران از «مقطع غير قابل بازگشت هسته اى» را افزايش داد.

در اين گزارش اشاره شده است كه ايران ميزان ذخاير اورانيوم با غلظت پايين خود را از ۶۳۰ كيلوگرم در ماه نوامبر گذشته به ۱۰۱۰ كيلوگرم در ماه فوريه افزايش داده است.

اين رقم در ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۰۸ حدود ۴۸۰ كيلوگرم بوده است.

بر اساس ارزيابى برخى كارشناسان هسته اى غربى، ايران در صورت ذخيره ۱۷۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى شده ضعيف مى تواند ۲۵ كيلوگرم اورانيوم در سطح بالاى غنى شده توليد كند كه براى ساخت يك بمب اتمى كافى است.

ايران هر گونه تلاش براى ساخت سلاح هسته اى را رد كرده و مى گويد كه ماهيت برنامه هسته اى تهران صلح آميز است.

تشويق اعراب به دخالت در برنامه اتمى ايران

در همين حال، محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى از كشورهاى عربى خواسته است تا نقش فعالى در حل منازعه بر سر برنامه اتمى ايران بر عهده گيرند.

باعث تعجب است كه كشورهاى عربى در گفت و گوى ميان ايران با غرب درگير نيستند. هر گونه راه حلى در باره مسئله (اتمى) ايران بايد در تعامل با همسايگان آن ديده شود.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
آقاى برادعى گفته است كه اين منازعه نمى تواند بدون فعال شدن همسايگان ايران حل و فصل شود.

وى كه روز دوشنبه در يك نشست سياست خارجى در پارلمان اتريش سخن مى گفت، افزود: باعث تعجب است كه كشورهاى عربى در گفت و گوى ميان ايران با غرب درگير نيستند. هر گونه راه حلى در باره مسئله (اتمى) ايران بايد در تعامل با همسايگان آن ديده شود.

مدير كل آژانس مى گويد: تغيير سياست آمريكا به سمت گفت و گوى مستقيم با ايران شانس ارائه راه حل صلح آميز را افزايش داده است ولى دخالت اعراب در اين موضوع حياتى است.

كشورهاى عربى گرچه همواره به برنامه اتمى ايران و نقش آن در تحولات خاورميانه مشكوك بوده اند ولى در باره چگونگى برخورد با تهران اختلاف نظر دارند.

مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى كه در ماه نوامبر آينده از مقام خود كنار مى رود همچنين گفته است: ساختار امنيتى خاورميانه بايد با حضور ايران، كشورهاى عربى و اسرائيل شكل گيرد.
XS
SM
MD
LG