لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

محاکمه استاد آمریکایی به دلیل همکاری با دو دانشجوی ایرانی و چینی


ساختمان دادگاه فدرال آمریکا. (عکس: AFP)
ساختمان دادگاه فدرال آمریکا. (عکس: AFP)

يک استاد بازنشسته دانشگاه تنسی در آمريکا به اتهام اين که برخی از اسرار کاری خود در زمان همکاری با نيروی هوايی آمريکا را به دو فارغ التحصيل ايرانی و چينی منتقل کرده، روز دوشنبه محاکمه شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، جی ريس راث، استاد هفتاد و يک ساله و کارشناس رشته فيزيک پلاسما، با ۱۸ اتهام مواجه شده که ممکن است مجازات هايی سنگين چون ۱۶۰ سال زندان و يک و نيم ميليون دلار جريمه نقدی در پی داشته باشد.


حوزه ای که اين استاد بازنشسته دانشگاه در آن کار می کرد، قوانينی دارد که تصريح می کند اطلاعات حساس، حتی اگر طبقه بندی محرمانه نداشته باشد، نبايد به دانشجويان خارجی منتقل شود.


اين استاد دانشگاه، در سابقه خود همکاری با دو شرکت پيمانکاری دارد که طرف قرارداد نيروی هوايی آمريکايی بوده اند، يکی از اين شرکت ها که ناکسويل نام دارد، در جريان اين پرونده، اتهام ها را پذيرفته است اما جی ريس راث، خود را بی گناه می داند.


اتهام های اين استاد دانشگاه بابت فعاليت های وی در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ ميلادی است.


وی متهم است که با همکاری دو تن از فارغ التحصيلان داشنگاه تنسی بر روی پروژه ای که از نيروی هوايی آمريکا قبول کرده بود، کار می کرده است.


يکی از اين فارغ التحصيلان از چين و ديگری، سيروس نورگستر از ايران بوده است. موضوع کاری اين پروژه هم، کار بر روی هواپيماهای بدون سرنشين بوده است.


جريان اين دادگاه ادامه دارد و هنوز به پايان نرسيده است.


وکيل مدافع جی ريس راث می گويد، وی مرتکب خطا نشده در حالی که دادستان اين پرونده معتقد است، اين استاد دانشگاه می دانسته که در اين حوزه کاری، نبايد از دانشجويان خارجی استفاده کند.
XS
SM
MD
LG