لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

دختر افغانِ معروف روی جلد نشنال جئوگرافیک در پاکستان بازداشت شد


شربت گل در سن نوجوانی روی جلد نشنال جئوگرافیک (چپ) و در سن میانسالی.
شربت گل در سن نوجوانی روی جلد نشنال جئوگرافیک (چپ) و در سن میانسالی.

زن افغانی که چاپ عکس او در سن ۱۲ سالگی با چشمان سبز رنگ روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک به یک نماد ماندگار بدل شد و او را به شهرت رساند، به خاطر مدارک شناسایی جعلی در پاکستان بازداشت شد.

عکسی که استیو مک کوری در سال‌های دهه هشتاد میلادی از «شربت گله» در یک اردوگاه پناهجویان افغان در شهر پیشاور گرفت به مشهور‌ترین جلد در تاریخ انتشار این مجله بدل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازداشت او نشان می‌دهد همزمان با تشدید فشار پلیس پاکستان به خارجیانی که اجازه اقامت ندارند بسیاری از مهاجران افغان برای پرهیز از بازگشت به کشور جنگزده خود حاضرند به چه کارهایی دست بزنند.

ماموران اداره تحقیقات مرکزی پاکستان پس از دو سال تحقیق در مورد او و شوهرش که اکنون فراری است، شربت گله را بازداشت کردند.

یک سخنگوی این اداره افزود اکنون در حال اقدام برای بازداشت سه کارمند اداره اسناد کشوری هستند که برای این زن افغان مدرک جعلی صادر کرده‌اند.

به گفته این مقام، در صورت محکومیت شربت گله، وی ممکن است به ۱۴ سال زندان و جریمه نقدی بین سه تا پنج هزار دلار مجازات شود.

اما در واقعیت بعید است او به یک چنین حبس طولانی محکوم شود. بسیاری از افغان‌هایی که به جرایم مشابه محکوم شده‌اند قبل از شروع دوره زندان به افغانستان بازپس فرستاده شده‌اند.

مقامات محلی می‌گویند این زن در آوریل ۲۰۱۴ با نام شربت بی‌بی در شهر پیشاور درخواست مدرک شناسایی پاکستانی کرده بود. هزاران مهاجر افغان با تقلب در سیستم کامپیوتری ثبت اسناد در پاکستان توانسته‌اند کارت شناسایی بگیرند.

در عکسی که روی مدرک شناسایی جعلی او قرار دارد می‌توان‌‌ همان چشمان سبز رنگ و نافذ شربت در عکس استیو مک کوری را دید هر چند کمی پیر‌تر به نظر می‌رسد.

عکس اصلی در سال ۱۹۸۴ در یک اردوگاه پناهجویان در شمال غرب پیشاور و در دوران اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی گرفته شد.

استیو مک کوری هفده سال بعد و پس از مدت‌ها جستجو، سرانجام در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت را پیدا کرد. او با یک نانوا ازدواج کرده بود، سه فرزند داشت و در یک روستای دور افتاده افغانستان زندگی می‌کرد.

از سال ۱۹۷۹ و اشغال افغانستان توسط ارتش شوروی خاک پاکستان به مدت چهار دهه پناهگاه نسبتا امنی برای میلیون‌ها پناهجوی افغان بوده است. طبق آمارهای سازمان ملل متحد حدود چهار میلیون افغان در پاکستان ثبت‌نام شده‌اند و این کشور از نظر تعداد پذیرش پناهجو در سطح جهان در رتبه سوم قرار دارد.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند حدود یک میلیون مهاجر افغان دیگر بدون اجازه اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند.

دولت پاکستان از سال ۲۰۰۹ مهلت تعیین شده برای بازگشت افغان‌ها به کشورشان را بار‌ها به تاخیر انداخته است ولی این نگرانی وجود دارد که ضرب الاجل جدید برای مارس ۲۰۱۷ دیگر قطعی خواهد بود.

مهاجران و پناهجویان به خاطر تشدید کنترل در پاکستان بخصوص در مورد کسانی که کارت شهروندی پاکستانی گرفته‌اند، به شدت نگران آینده خود هستند.

آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که در سال جاری میلادی حدود ۳۵۰ هزار مهاجر افغان به کشور خود بازگشته‌اند و پیش بینی می‌شود که روند بازگشت ادامه یابد.

آنها در افغانستان با آینده نامعلومی روبرو هستند چون این کشور تحت تاثیر تداوم جنگ با معضل بزرگ میلیون‌ها آواره در داخل مواجه است و مقامات دولتی در مورد وقوع یک وضعیت بحرانی ناشی از ابعاد مهاجرت هشدار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG