لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

«صادرات نفت ايران به آسیا به ميزان پيش از تحريم ها باز می گردد»


خبرگزاری رويترز در گزارشی اعلام کرده است که واردات نفت خام کشورهای آسيايی از ايران، بار ديگر به ميزان پيش از تحريم های اتحاديه اروپا می رسد.

تحريم های اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی که در ۱۱ تيرماه گذشته، با منع ارايه خدمات بيمه به کشتی های حامل نفت ايران آغاز شد، معاملات نفتی با جمهوری اسلامی را به حدی کاهش داد که طی چندين دهه بی سابقه بود.

ولی بزرگترين مصرف کنندگان نفت در آسيا شامل چين، هند، ژاپن و کره جنوبی که به اتفاق حدود نيمی از صادرات نفت خام ايران را جذب می کنند، به نوشته خبرگزاری رويترز قصد دارند تا پايان سال جاری ميلادی و به عبارتی طی سه ماه آينده، خريد از جمهوری اسلامی را به ميزان فعلی حفظ کنند.

پالايشگاه ها همچنان مايل به استفاده از نفت خام ايران هستند، چون سیستم پالايشی آنها بر اساس نوع نفت ايران طراحی شده است و تغيير آن مستلزم هزينه و زمانی طولانی خواهد بود که آن هم دگرگونی در ميزان توليد فرآورده های پالايش شده نفتی را در پی دارد.

نفت ايران، رژيم مصرفی پالايشگاه ها

خبرگزاری رويترز به نقل از يک کارشناس نفتی می نويسد که نفت خام ايران، ‌بخش اصلی رژيم مصرفی پالايشگاه هاست و مديران آنها مايلند تا آنجا که ميسر باشد، اين رژيم مصرفی را حفظ کنند. از همين روست که واردات نفت خام از ايران در سه ماهه آخر سال جاری ميلادی بهبود می يابد.

بهبود صدور نفت خام ايران در ماه سپتامبر نيز بر اثر خريدهای ژاپن و کره جنوبی، سومين و چهارمين واردکنندگان آسيايی از ايران ممکن شده است، از جمله کره جنوبی پس از دو ماه موفق شد که ميزان سفارش برای ماه آينده ميلادی را تا دو هزار بشکه در روز برساند. ژاپن هم پس از توقف کامل در خريد نفت از جمهوری اسلامی همزمان با آغاز تحريم های اتحاديه اروپا در ۱۱ تيرماه گذشته، در ماه جاری ميلادی، روزانه ۲۲۶ هزار بشکه نفت خام از ايران می خرد که نسبت به ماه پيش دو برابر شده است.

معمولا حدود سه هفته طول می کشد تا نفت ايران به بندرهای ژاپن برسند، بنابراين محموله های فعلی، به حساب ماه های اوت و سپتامبر منظور خواهد شد.

ادامه روند واردات از ايران

رويترز در ادامه گزارش خود اين نکته را هم يادآور می شود که اگر ژاپن همچنان که اعلام کرده است در ماه آينده نيز واردات نفت خود را به ميزان فعلیی حفظ کند، این موجب خواهد شد که مقدار فروش نفت توسط جمهوری اسلامی به خريداران عمده آسيايی، تا يک ميليون بشکه در روز افزايش يابد.

علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، پالايشگاه بنگلور و پتروشيمی هند، بزرگترين خريدار دولتی هند از ايران، در انتظار بهبود ميزان بارگيری در ماه اکتبر آينده است. اين کمپانی هندی، در نظر دارد که ميزان بارگيری در تاسيسات خود را به حدود روزانه دو ميليون بشکه نفت برساند.

چين نیز که عمده ترين مشتری نفت ايران و همچنین بزرگترين شريک بازرگانی جمهوری اسلامی است، به نوشته رويترز، در صدد است تا پايان ماه جاری ميلادی، ميزان واردات نفت از ايران را به اندکی بيش از ۱۶ ميليون بشکه برساند و ممکن است در ماه آينده نيز چنين ميزانی را حفظ کند.

این خبرگزاری در پايان گزارش خود می افزايد که جمهوری اسلامی ايران وابستگی مهمی برای حفظ صادرات نفتی خود به کره جنوبی، چين، هند و ژاپن دارد چرا که اين چهار کشور، بزرگترين خريدارانی هستند که بيش از نيمی از صادرات نفت ايران را می خرند و مصرف می کنند.
XS
SM
MD
LG