لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

«نبرد ما با القاعده و افراد تحت حمایت ایران است»


تونی بلر روز شنبه برای آخرین بار در مقام نخست وزیری وارد بغداد شد.
تونی بلر روز شنبه برای آخرین بار در مقام نخست وزیری وارد بغداد شد.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، که روز شنبه به طور غیر منتظره وارد عراق شد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که «ما در عراق با القاعده و نیروهای تحت حمایت ایران می جنگیم.»


آقای بلر پس از دیدار با مقام های عراقی در بغداد اظهار داشت: « نیروهایی که ما در عراق با آنها می جنگیم، القاعده از یک طرف و نیروهایی که جمهوری اسلامی ایران از آنها حمایت می کند از طرف دیگر، همان نیروهایی هستند که در مناطق دیگر هم با آنها می جنگیم.»


تونی بلر گفت که «اعتقاد دارد وضعیت امنیت در عراق پیشرفت کرده است اما درگیری و آشوب جزیی از زندگی مردم این کشور شده است.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر بریتانیا افزود: عراق از دیکتاتوری وحشتناک صدام حسین رها شد و اکنون تلاش هایی در حال انجام است که از راه های تروریسم و درگیری این کشور مورد تعدی قرار بگیرد.


وی همچنین اظهار داشت که «به نخست وزیر و رییس جمهوری عراق گفته است که بریتانیا پس از آنکه وی از مقام خود کناره گیری کند نیز به حمایت از آنها ادامه می دهد.»


نخست وزیر بریتانیا از رهبران عراق خواست آشتی ملی بین گروه ها و احزاب مختلف عراقی را با برگزاری انتخابات استانی و افزایش تلاش برای گرد آوردن رهبران مختلف عراقی برای پیشرفت های سیاسی و حل اختلافات شتاب بخشند.


نخست وزیر بریتانیا از رهبران عراق خواست آشتی ملی بین گروه ها و احزاب مختلف عراقی را با برگزاری انتخابات استانی و افزایش تلاش برای گرد آوردن رهبران مختلف عراقی برای پیشرفت های سیاسی و حل اختلافات شتاب بخشند.

وی اظهار امیدواری کرد انتخابات استانی عراق در سال جاری برگزار شود و گروه های سنی عراقی که انتخابات مشابه گذشته را تحریم کرده بودند، در آن شرکت کنند.


سفارت بریتانیا در بغداد اعلام کرد که دیدار تونی بلر از بغداد، آخرین سفر وی در مقام نخست وزیری بریتانیا به کشور عراق خواهد بود.


دیدار تونی بلر از عراق به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشد و سفارت بریتانیا در بغداد گفت که نمی تواند جزییات سفر وی را به رسانه ها اعلام کند.


تونی بلر که از سمت رهبری حزب کارگر کناره گیری کرده، قرار است روز ۲۷ ژوئن ، شش هفته دیگر، پس از ۱۰ سال از مقام نخست وزیری نیز استعفا دهد.


سخنگوی نخست وزیر بریتانیا به رسانه ها گفت:« تونی بلر علاقه مند بود که تحرکات اخیر دولت شیعی عراق برای بهبود روابط با اعراب سنی در این کشور را ببیند.»


به گفته سخنگوی تونی بلر، نکات برجسته ای که نخست وزیر بریتانیا در این سفر به آنها می پردازد، ارتباط بنیادی سیاست و امنیت در عراق است.


تونی بلر روز شنبه درباره چگونگی پیشبرد طرح آشتی ملی در عراق و پایان دادن به درگیری های فرقه ای در این کشور با رهبران عراق گفت و گو کرد.


اصابت خمپاره به سفارت بریتانیا


ساعتی پس از آنکه تونی بلر به منطقه سبز بغداد وارد شد، سه خمپاره در این منطقه منفجر شدند. خانه های مسکونی، سفارتخانه های بریتانیا و ایالات متحده و دفتر نخست وزیری عراق در این منطقه قرار دارند.


گزارش ها حاکی است که یک تن در این حمله زخمی شده است. یکی از این خمپاره ها به سفارت بریتانیا اصابت کرد. یک مقام امنیتی سفارت بریتانیا که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر گفت که اجازه انتشار اطلاعات بیشتری در این باره را ندارد.


هنوز مشخص نیست در زمان اصابت این خمپاره، تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در سفارت بریتانیا در بغداد حضور داشت یا خیر.


بریتانیا تاکنون هزار و ششصد نیروی خود را از عراق خارج کرده است و حدود پنج هزار و پانصد نیرو در شهر بصره در جنوب عراق دارد.


XS
SM
MD
LG