لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

تا تابستان آینده، امنیت عراق در دست نیروهای عراقی


Al-Maleki
Al-Maleki

نخست وزیر عراق گفته است نیروهای عراقی قادرند تا تابستان سال آینده جای گزین نیروهای آمریکایی بشوند و کنترل امنیت کشور را بر عهده بگیرند.


نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز پنج شنبه ، ۳۰ نوامبر، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ا.بی.سی. گفت نیروهای عراقی تاتابستان سال آینده آماده خواهند بود کنترل نیروهای امنیتی کشور را برعهده بگیرند.


نخست وزیر عراق تاکید 'tj نمی تواند از جانب دولت آمریکا سخن بگوید اما مطمئن است نیروهای عراقی قادر خواهند بود در سال آینده جای گزین نیروهای آمریکایی شوند.



آقای مالکی افزود در آوایل سال آینده میلادی آموزش نیروهای عراقی گسترده تر می شود و پس از آن که این نیروها آموزش های لازم را دیدند، می توان در باره جای گزینی نیروها گفت وگو کرد.


بوش: نیروهای آمریکایی در عراق باقی می مانند


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزير عراق تاکيد کرد که نيروهای آمريکايی برای تقويت دولت عراق در اين کشور باقی می مانند.


وی که در امان با خبرنگاران سخن می گفت ، تاکيد کرد که طرفين برسر تفويض مسئوليت های امنيتی به نيروهای عراقی به توافق رسيده اند.


رييس جمهوری آمريکا، بعد از ظهر روز چهار شنبه وارد امان پايتخت اردن شد تا گفت و گوهای حساسی را در زمينه برقراری ثبات در عراق با نوری المالکی نخست وزير آن کشور آغاز کند.


بوش تصريح کرد که يکی از نگرانی های آقای مالکی اين است که آمريکا در ارايه موارد مورد نياز برای حمايت از مردم عراق کند عمل کرده و در جلسه مشترک با يکديگربر تسريع بخشيدن به ظرفيت ها برای پايان دادن به خشونت ها در عراق به توافق رسيديم.


وی، نوری المالکی را رهبری قدرتمند توصيف کرد که می خواهد عراق آزاد و دموکراتيک به موفقيت برسد.


بوش همچنين گفت ايالات متحده تصميم دارد به نوری المالکی کمک کند تا او در عراق به اهدافش برسد.


رييس جمهوری آمريکا گفت با نخست وزير عراق درباره اهميت سرعت بخشيدن به آموزش نيروهای امنيتی و ارتش عراق به توافق رسيده اند.


هم نوری المالکی و هم جرج بوش گفتند درباره راه های انتقال، مسووليت و تامين امنيت عراق به نيروهای عراقی مذاکره کرده اند.


بر اساس اين گزارش، يکی ديگر از توافقات طرفين بر اين موضوع استوار بود که عراق نبايد به مناطق خودمختار تقسيم شود.


رييس جمهوری آمريکا گفت : نخست وزير عراق به روشنی اعلام کرد که تقسيم کشورش به چندين بخش که برخی گروه ها آن را مطرح کرده اند، چيزی نيست که مردم عراق خواهان آن باشند و هرگونه تقسيم اين کشور تنها به تشديد خشونت های فرقه ای منجر خواهد شد.


ديدار رييس جمهوری آمريکا و نخست وزيرعراق يک هفته پس از درگيری های خونين در عراق صورت می گيرد.


اما در حالی که بوش بار ديگر نقش ايران در کمک کردن به عراق برای دستيابی به صلح را رد کرد، نوری المالکی بر مشارکت همه کشورها از جمله ايران و سوريه در اين روند تاکيد کرد.


نخست وزير عراق گفت:« ما آماده همکاری با هر کشوری بويژه همسايگان عراق هستيم که معتقد به همراهی با حکومت مرکزی هستند.»


بحران سياسی در عراق


روز چهارشنبه گروه مقتدا صدر گفت در اعتراض به ديدار نخست وزير عراق و رييس جمهوری آمريکا، عضويت خود را در پارلمان و کابينه به حال تعليق در می آورد.


پنج وزير کابينه و سی قانونگذار نيز مذاکرات آقای المالکی و جرج بوش را «تحريک آميز» خوانده بودند.


در بيانيه گروه صدر گفته شده که اين گروه «در اعتراض به ديداری که برای مردم عراق تحريک آميز است، عضويت خود را در پارلمان و کابينه به حال تعليق در می آورد.»


بدين ترتيب، دولت آقای المالکی، بر سر ملاقات با آقای بوش، دستخوش يک بحران سياسی شده است.


XS
SM
MD
LG