لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

مخالفان اسد: مناطقی در حلب از سوی ارتش سوریه بمباران شیمیایی شده است


برخی منابع پزشکی می‌گویند که بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت سوریه در حلب روز پنجشنبه ۲۱ مرداد هدف حمله شیمیایی قرار گرفت. این در حالی است که با وجود اعلام آتش‌بس روزانه سه ساعت در حلب از سوی روسیه، درگیری‌ها در این استان بدون توقف ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمزه الخطیب مدیر بیمارستان قدس حلب گفته است که چهار تن در اثر مسمومیت ناشی از گاز کشته و ۵۵ تن مصدوم شدند. او افزوده است که شماری از مصدومان همچنان در بیمارستان مداوا می‌شوند.

الخطیب تاکید کرده است که لباس‌ها و ترکش‌های ناشی از بمب‌های بشکه‌ای پرتاب شده حامل گازهای سمی را نگاه داشته تا شاید بتوان از آن به عنوان یکی از سرنخ‌ها در تحقیقات استفاده کرد.

اورژانس سوریه -که در مناطق تحت کنترل مخالفان فعالیت می‌کند- نیز اعلام کرد که مرگ سه تن و مصدومیت ۲۲ تن را پس از پرتاب یک بمب بشکه‌ای حاوی گازی که احتمالا کلر باشد، ثبت کرده است.

بنابر این اعلام، این بمب بشکه‌ای توسط هلیکوپتر ارتش سوریه به محله الزبدیه در حلب پرتاب شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داده است که هلیکوپترهای ارتش سوریه چند بمب بشکه‌ای به محله‌های سیف الدوله و الزبدیه پرتاب کردند.

از سویی، استفان دی‌مستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت تحقیقات درباره صحت گزارش‌های حاکی از حمله شیمیایی به حلب جریان دارد.

آقای دی‌مستورا به خبرنگاران گفت: «نشانه‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر این‌که حمله صورت گرفته است». او افزود اگر صحت این گزارش‌ها تایید شود، این حمله به مثابه «جنایت جنگی» خواهد بود.

او که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود که سازمان ملل متحد با روسیه در حال تلاش برای دست‌یابی به توافقی بر سر آتش‌بس «با قابلیت اجرا» به منظور رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به شهر حلب هستند.

او هشدار داد که زمان برای رساندن کمک‌‌های بشر دوستانه برای حدود دو میلیون غیر نظامی محاصره شده در حلب رو به پایان است.

این در حالی است که با وجود اعلام آتش‌بس روزانه سه ساعت از سوی روسیه درگیری‌ها در حلب بدون توقف ادامه دارد. بنا بر اعلام روسیه، قرار بود این آتش‌بس هر روزه از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت یک بعد از ظهر ادامه یابد.

محمد رشید سخنگوی گروه جیش الانصار، از گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه، گفت که درگیری‌ها بی‌وقفه ادامه دارد و نیروهای دولتی سوریه تلاش می‌کنند به سمت منطقه الراموصه پیش‌روی کنند.

این در حالی است که تلویزیون دولتی سوریه روز پنجشنبه گزارش داد ارتش این کشور با پشتیبانی هوایی به سمت مناطقی که هفته گذشته مخالفان تصرف کردند، پیشروی می‌کند.

شهر حلب که در شمال سوریه قرار دارد به دو قسمت مناطق تحت کنترل دولت و مناطق تحت کنترل مخالفان تقسیم شده است.

مناطق تحت کنترل مخالفان از حدود چهار هفته پیش با پیشروی نیروهای دولتی و متحدان‌شان و کنترل جاده کاستیلو توسط آنها، به طور کامل محاصره شد. اما روز جمعه گذشته مخالفان حمله بزرگی را آغاز کرده و توانستند با به کنترل در آوردن منطقه الراموصه، محاصره مناطق تحت کنترل خود را بشکنند.

البته این پیشروی مخالفان تا کنون باعث نشده که بتوانند جاده امنی به سمت خارج از حلب باز کنند و مناطقی پیشروی آنها از سوی جنگنده‌های روسیه و سوریه بمباران می‌شود.

XS
SM
MD
LG