لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۰

لبنان؛ صحنه کشمکش یا همکاری ایران و عربستان؟


ارسال نامه بلندپایه ترین مقام های ایرانی به رهبران عربستان سعودی، خبرها، نظرها و تحلیل های چندی را باعث شده است. از جمله این ها مقاله آخرین شماره روزنامه بین المللی کریسچین ساینس مانیتور است.


مقاله ای که عملا با اشاره به جایگاه مهم کشور لبنان در سیاست ایران و عربستان سعودی، به تحلیل روابط این دو کشور می پردازد.


لبنان، کشوری است که هم ایران و هم عربستان سعودی منافع بسیاری در آن دارند. سرکیس نائوم، کارشناس مسائل سیاسی لبنان به خبرنگار کریسچین ساینس مونیتور می گوید: «سعودی ها در لبنان علیه ایران می جنگند، چون اگر این کار را نکنند، این جنگ به سرزمین خودشان کشیده می شود.»


دیپلماسی گام به گام سعودی ها نهایتا سبب شد تا بیست و ششم دسامبر، دو مقام مهم گروه حزب الله لبنان و مقام های عربستان با هم دیدار کنند. کریسچین ساینس مانیتتور می نویسد، شش ماه پیش دیدار بین حزب الله و عربستان سعودی غیر قابل تصور بود.


پس از به گروگان گرفتن دو سرباز اسراییلی توسط حزب الله که به حمله اسراییل به خاک لبنان انجامید، عربستان سعودی ایران و حزب الله را شدیدا مورد انتقاد قرار داد. به نوشته این روزنامه این جنگ، حزب الله را به گروه محبوبی در میان عرب ها تبدیل کرد، اما اصرار آن ها بر ساقط کردن دولت فواد سینیوره از این محبوبیت کاسته است.


پس از جنگ، گفته بشار اسد در این مود، که برخی از سران عرب مردان واقعی نیستند و از ته دل آرزوی نابودی حزب الله را داشتند، سعودی ها را به شدت ناراضی می کند. محمد مشنوق، یک تحلیل گر سیاسی لبنانی، به کریسچین ساینس مانیتور می گوید: «سعودی ها بعد از این گفته بشار اسد بود، که شروع کردند به ایفای یک نقش جدی در لبنان.»


به نوشته این روزنامه، سعودی ها نگرانند که ایران ده تا پانزده درصد شیعیان مقیم این کشور را علیه حکومت مرکزی بسیج کند. و نه فقط در عربستان بلکه در کویت و بحرین هم همچنین.


در این زمان گفت و گو با حزب الله، که به وسیله ایران حمایت می شود، کمک می کند تا کار به این جا کشیده نشود. از سوی دیگر علی لاریجانی، مذاکره کننده اصلی در مورد برنامه اتمی ایران، حامل نامه ای از مقام های ایرانی به مقام های سعودی است. نامه ای که به گزارش خبرگزاری های معتبر جهانی درخواست کمکی است برای برقراری رابطه جهت گفت و گو بین ایران و ایالات متحده.


مقاله روزنامه کریسچین ساینس مونیتور عملا این دو مسئله را کنار هم قرار می دهد. برقراری رابطه با آمریکا برای ایران و توسط عربستان سعودی و از آن سو برقراری رابطه با حزب الله در لبنان برای عربستان سعودی و توسط ایران.


XS
SM
MD
LG