لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

دانشگاه امیرکبیر؛ بازداشت و تحصن ادامه دارد


دانشجویان اصلاح طلب با ادامه دادن تحصن خود خواستار ازادی احمد قصابان، مدیر نشریه سحر شدند.
دانشجویان اصلاح طلب با ادامه دادن تحصن خود خواستار ازادی احمد قصابان، مدیر نشریه سحر شدند.

پنج روز پس از بازداشت مدير مسئول نشريه دانشجويی سحر در دانشگاه امیرکبیر، روز دوشنبه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از بازداشت يک دانشجوی ديگر در این دانشگاه خبر داد.


بنا براين گزارش، مقداد خليل پور، مديرمسئول نشريه دانشجويی «آتيه» صبح روز دوشنبه به همراه پويان محموديان و مجيد شيخ‏پور، مديران مسوول نشريات دانشجويی «ريوار» و «سرخط» در حال خروج از خوابگاه بودند که افراد ناشناس برای بازداشت ‏شان به آنها نزديک می ‏شوند اما از آنجا که اين افراد حکم جلب ارائه نکردند، محموديان و شيخ‏پور فرار می کنند اما خليل‏پور بازداشت می شود.


خبرگزاری ايلنا همچنين خبر داد که احمد قصابان، مديرمسئول نشريه دانشجويی سحر نيز که صبح پنجشنبه بازداشت شده بود هم اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوين بسر می برد.


مجيد شيخ پور، مدير مسئول نشريه دانشجويی سرخط به خبرگزاری ايسنا گفته است: صبح دوشنبه حراست دانشگاه احضاريه های ارسال شده توسط دادسرای انقلاب برای من، پويان محموديان و مقداد خليل پور را به رويت ما رساند و طبق آن تا فردا بايد به دادسرای انقلاب مراجعه کنيم.


اين فعال دانشجویی با اشاره به بازداشت صبح دوشنبه مقداد خليل پورنيز گفت: تا زمان مراجعه ما به دادسرا هيچ نهادی نمي تواند ما را بازداشت کند و به نظر مي رسد اين اقدام از سوی عده ای خودسر انجام شده که حتی مقرارات قضايی را رعايت نمي کنند.


بازداشت يکی ديگر از مديران مسئول نشريات دانشجويی دانشگاه امير کبير و احضار دو دانشجوی ديگر در حالی صورت می گیرد که بنا برگزارش ها، نشريات دانشجويی دانشگاه های ديگر نيز تحت فشار توقيف قرار دارند.


دانشگاه امير کبيرهمچنان ناآرام


در ادامه ناآرامی های دانشگاه صنعتی اميرکبير (پلی تکنيک) روز يکشنبه دانشجويان اين دانشگاه در اعتراض به توقيف چهار نشريه دانشجويی، بازداشت احمد قصابان و بابک زمانيان، دوتن از دانشجويان دانشگاه امير کبير، به تجمع و تحصن خود ادامه دادند.


روز یکشنبه دانشجویان منتسب به بسیج و مدیریت دانشگاه امیرکبیر با تجمع در مقابل یکی از درهای این دانشگاه، علیه دانشجویان متحصن شعار سر دادند.

بنا برگزارش خبرگزاری ايلنا، صبح روز يکشنبه ۱۶ ارديبهشت، دانشجويان دانشکده معدن متالورژی و نفت دانشگاه صنعتی اميرکبير در ادامه تحصن خود در اعتراض به ربوده شدن احمد قصابان و بازداشت بابک زمانيان، در مقابل دانشکده معدن تجمعی را ترتيب دادند که مورد حمايت ساير دانشجويان اين دانشگاه قرار گرفت.


تجمع دانشجويان در داخل دانشگاه در حالی بود که گروهی با عنوان اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان مستقل دانشگاه های کشور (منتسب به بسيج و مديريت دانشگاه) نيز خارج از دانشگاه و در مقابل يکی از درهای دانشگاه امير کبير به نوحه خوانی و سر دادن شعار عليه دانشجويان متحصن دانشگاه امير کبير پرداختند.


اين گروه منتسب به بسيج (اتحاديه انجمن‏های اسلامی دانشجويان مستقل) در اعتراض به مطالب منتشرشده در دانشگاه اميرکبير و آنچه «هتک حرمت يک استاد دانشگاه هنر به يک دختر دانشجوی مسلمان» می ناميدند، سعی کردند تجمع دانشجويان دانشگاه امير کبير را برهم زده و آنها را متفرق کنند که دانشجويان متحصن با تشکيل زنجير و خواندن سرود يار دبستانی مانع اين کار شدند.


ناآرامی های روز يکشنبه در حالی در داخل و بيرون دانشگاه اميرکبير ادامه داشت که کلاس‏های درس دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه اميرکبير در اعتراض به ادامه بازداشت «احمد قصابان»، مدير مسوول نشريه دانشجويی سحر و عدم اطلاع از وضعيت وی تعطيل بود.


محمدرضايی، سخنگوی شورای صنفی دانشکده معدن دانشگاه اميرکبير با اعلام اين خبر به خبرگزاری ايلنا گفت: اتفاقات چند روز اخير در دانشگاه اميرکبير بهانه‏ای برای بستن فضای دانشگاه و توقيف انتشار همه نشريات شده است. در چهار روز پيش شاهد ربودن «احمد قصابان»، مديرمسوو نشريه سحر بوديم و در اين چهار روز هم هيچ خبری از وی در دست نيست و ما به همين دليل و در اعتراض به اين موضوع برای دومين روز پياپی کلاس‏های دانشکده را تعطيل و تحصن کرده ايم.


رضايی با اشاره به درخواست شورای صنفی از رييس دانشگاه امير کبير برای جلسه پرسش و پاسخ، گفت: ما مصرانه خواستار روشن شدن وضعيت دوست هم ‏دانشکده ‏ای خود و آزادی وی هستيم و از رييس دانشگاه می‏خواهيم در جلسه پرسش و پاسخ شرکت کند.


مديريت دانشگاه اميرکبير روز يکشنبه و پس از اظهارات سخنگوی قوه قضاييه در بيانيه ای از توقيف نشريات دانشجويی سحر، آتيه ، ربوار، سرخط و ممنوعيت انتشار کليه نشريات دانشجويی اين دانشگاه و احضار تعدادی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير به کميته انضباطی خبر داد.

سخنگوی شورای صنفی دانشکده معدن دانشگاه اميرکبير، همچنين گفت: ما دانشجويان دانشکده مهندسی معدن از ديروز (یکشنبه) تحصن خود را آغاز کرده ايم و تا زمانی که مشخص نشود قصابان توسط چه افرادی ربوده شده است، از تحصن خود دست برنخواهيم داشت.


توقيف نشريات


سخنگوی قوه قضاييه هفته گذشته گفته بود که «کسانی که در حوادث دانشگاه اميرکبير دستگير شده اند غير دانشجو بوده اند.»


اين اظهارنظرعليرضا جمشيدی، بحث مجعول بودن نشرياتی که با لوگو و طراحی نشريات دانشجويی دانشگاه اميرکبير اقدام به انتشار «مطالب توهين آميز نسبت به مقدسات مسلمانان» کرده بودند را تاييد و از دانشجويان اين دانشگاه و همچنين افراد بازداشت شده رفع اتهام کرد.


در همين حال اما مديريت دانشگاه اميرکبير روز يکشنبه و پس از اظهارات سخنگوی قوه قضاييه در بيانيه ای از توقيف نشريات دانشجويی سحر، آتيه ، ربوار، سرخط و ممنوعيت انتشار کليه نشريات دانشجويی اين دانشگاه و احضار تعدادی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير به کميته انضباطی خبر داد.


درقسمتی از اين بيانيه که خبرگزاری ايسنا آن را منتشر کرد، آمده است: با تاکيد بر ضرورت اعمال مقررات در چاپ نشريات و لزوم تجديدنظر در آئين نامه مربوطه با هدف اعمال کنترل های نظارتی، انتشارات کليه نشريات دانشجويی را تا اطلاع ثانوی منع کرد تا برنامه ساماندهی نشريات در سطح دانشگاه بيان و سپس اين برنامه فرهنگی ادامه يابد.


XS
SM
MD
LG