لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

قطع تلفن همراه در ايران؛ سایت های خبری فیلتر شدند


ساعاتى پس از اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات ریاست جمهوری، سايت هاى اجتماعی و خبری در ايران فيلتر شده اند و علاوه بر قطع ارسال پیامک، امکان تماس با موبايل نیز میسر نیست.

بر اساس گزارش هاى دريافتى از ايران، اعتراضات مردم به معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان نامزد پيروز در انتخابات رياست جمهورى به خيابان هاى بيشترى در تهران كشيده شده است و مخابرات ايران براى ايجاد مانع در مسير اطلاع رسانى، سيستم تماس با تلفن همراه را قطع كرده است.

از سوى ديگر، سايت هاى اجتماعى فيس بوك و يوتيوب، و پايگاه هاى اينترنتى شهاب نيوز، قلم نيوز، کلمه و آفتاب كه اخبار اصلاح طلبان را منتشر مى كنند به طور كامل فيلتر شده و يا صفحات آنها مورد حمله اينترنتى قرار گرفته اند.

کاربران ایرانی در از شب گذشته تا کنون از سایت های اجتماعی برای اطلاع رسانی و انتشار عکس ها و فیلم های مربوط به درگیری های گسترده در تهران استفاده می کردند.

خبر ديگرى حاكى است كه امواج تلويزيون بى بى سى از طريق ماهواره هاتبرد در ايران قابل دريافت نيست. اين شبكه روز جمعه نيز براى ساعاتى قطع شده بود.

همچنين برخى گزارش ها از اين امر حكايت دارد كه تعدادى از اعضاى جبهه مشاركت ايران اسلامى، از گروه هاى اصلاح طلب و حامى مير حسين موسوى در انتخابات، بازداشت شده اند. گفته می شود که بازداشت این افراد پس از برگزاری نشست هیئت سیاسی این حزب صورت گرفته است.

در همين حال، روزنامه اعتماد ملى، وابسته به مهدى كروبى، نامزد انتخابات رياست جمهورى، از سوى نيروهاى لباس شخصى محاصره شده است و كاركنان آن نمى توانند از ساختمان روزنامه خارج شوند.

انتخابات رياست جمهورى ايران روز جمعه با حضور گسترده ايرانى ها در پاى صندوق هاى راى برگزار شد و به گفته وزارت كشور ايران نزديك به ۸۵ درصد راى دهندگان در آن شركت كردند.

بر اساس نتايج اين انتخابات، محمود احمدى نژاد با ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى از مجموع ۳۹ ميليون راى به عنوان پيروز انتخابات رياست جمهورى معرفى شده است.

ساعاتى پس از اعلام نتايج اين انتخابات، معترضان كه بيشتر آنها هوادار مهدى كروبى و مير حسين موسوى بودند به خيابان ها ريخته و با پليس ضد شورش به شدت درگير شدند. نامزدهای انتخابات و هواداران آنها می گویند که در این انتخابات، تقلب های گسترده ای صورت گرفته است و میر حسین موسوی، نامزد پیروز است.

گزارش هاى رسيده حاكى است كه درگيرى ها به شهرهاى ديگر نظير مشهد و همچنين كرج كشيده شده است.

در همین حال، میر حسین موسوی در جدیدترین بیانیه خود از معترضان به نتایج انتخابات خواسته است تا «هیچ فرد یا گروهی خود را در معرض صدمه قرار نداده» و آرامش خود را از دست ندهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که «شکایت جدی خود را از جریان انتخابات و روندهای ناسالمی که در طی آن دیده شد با تمام توان پیگیری» خواهد کرد و نتایج آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.
XS
SM
MD
LG