لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

کشف یک گور دسته‌جمعی با «جسد ۹ زن» در خلخال


خبرگزاری‌های ایران روز پنجشنبه ۲۰ خرداد از کشف یک گور دسته جمعی در «کلور» از توابع شهرستان «خلخال» در استان اردبیل خبر دادند که اجساد ۹ زن در این گور دفن شده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده که این گور در جریان یک عملیات عمرانی از سوی ماموران شهرداری این شهر کشف شده است.

علی نظری٬ فرماندار «خلخال» اعلام کرده که با کشف این گور دسته جمعی٬ عملیات عمرانی متوقف شده و موضوع به اداره میراث فرهنگی استان اردبیل ارجاع داده شده است.

آقای نظری احتمال داده که این گور مربوط به ۱۰۰ سال پیش باشد و در حال حاضر نمی‌توان درباره علت قرار گرفتن اجساد ۹ زن در کنار یکدیگر اظهار‌نظر کرد.

بر اساس این گزارش، بررسی‌‌های ماموران اداره میراث فرهنگی استان اردبیل در این زمینه آغاز شده است.

کریم حاجی‌زاده٬ مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل، هم گفته که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این گور متعلق به دوران اسلام معاصر با قدمت حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال است.

حاجی‌زاده افزوده است: «در آن مقطع زمانی متداول بود که مرده را به طور موقت در مکانی نگه داشته و سپس استخوان‌های وی به جای مقدسی از جمله مشهد یا قم انتقال می‌یافت».

به گفته وی، از نحوه قرار گرفتن اجساد در کنار یکدیگر در این گور می‌توان نتیجه گرفت که این «اجساد در واقع به عنوان مرده امانت در یک گور موقت کنار هم قرار داده شده‌اند».

این مقام مسئول در عین حال این احتمال را مطرح کرده که این ۹ زن «به دلیل بیماری از جمله وبا و طاعون و یا یک حادثه {مشترک} به صورت دسته‌جمعی دفن شده‌اند».

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که اجساد این ۹ زن در یک دالان و اتاقک به طول ۱۰ متر به فاصله‌ نیم‌متر از یکدیگر دفن شده‌اند.

«کلور» در بخش «شاهرود» شهرستان خلخال قرار دارد که دارای روستاهایی با قدمت بیش از سه تا چهار هزار سال است.

۱۶ تیر ماه پارسال نیز ۱۷ گور دسته‌جمعی مربوط به دوره اشکانیان در مسیر خط انتقال گاز سمنان به مازندران کشف شده بود.

XS
SM
MD
LG