لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

اردوغان به اتحادیه اروپا درباره توافق پناهندگان: پول کجاست؟


رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که هیچ کشوری به تنهایی از پس بحران مهاجران بر نمی‌آید.
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که هیچ کشوری به تنهایی از پس بحران مهاجران بر نمی‌آید.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه ۱۲ شهریور اتحادیه اروپا را متهم کرد که به تعهدات مالی‌اش در قبال متوقف کردن موج پناهندگان به سوی اروپا از سوی آنکارا عمل نکرده است.

آقای اردوغان گفت که نگران است توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا درباره پناهندگان دچار فروپاشی شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت اتحادیه اروپا تعهد داده بود که شش میلیارد یورو برای کمک به آنکارا به دلیل میزبانی پناهندگان پرداخت کند ولی تنها ۱۸۳ میلیون یورو داده است.

اردوغان پیش از عزیمت به نشست گروه بیست که قرار است در چین برگزار شود، پرسید: «چه اتفاقی افتاده است؟ هیچ کشوری به تنهایی از پس این بحران بر نمی‌آید. متاسفانه به تعهدات عمل نشده است».

مایا کوسیانچیک، سخنگوی اتحادیه اروپا، این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است میلیاردها یورو «به پناهندگان و نهادهای میزبان اختصاص یافته است و نه به ترکیه».

هنگامی که توافق میان طرفین در ماه مارس امسال اعلام شد، اتحادیه اروپا تنها گفت که این پول «در همکاری نزدیک» با دولت ترکیه هزینه خواهد شد.

اختلافات میان آنکارا و اتحادیه اروپا یکسال پس از کشف جسد آیلان کردی، کودک سه ساله سوری، اوج می‌گیرد که انتشار تصویر او در ساحلی در ترکیه چشم جهانیان را به وضعیت صدها هزار آواره‌ای که جان خود را برای رسیدن به خاک اروپا به خطر می‌اندازند باز کرد.

علاوه بر شش میلیارد یورو کمک به آوارگانی که ساکن ترکیه هستند، اتحادیه اروپا همچنین برخی امتیازات از جمله سرعت بخشیدن به مذاکرات الحاق ترکیه به این اتحادیه و لغو ویزا برای اتباع این کشور را در نظر گرفت. با این حال، تعهدات یاد شده به بازتعریف ترکیه از تروریسم و آنچه که این کشور اقدام‌های تروریستی می‌خواند، مشروط شده است تا این اطمینان حاصل شود که روزنامه نگاران و افراد دانشگاهی بازداشت نخواهند شد.

اظهارات رجب طیب اردوغان یک روز پس از سفر ناکام مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپایی، به ترکیه صورت می‌گیرد که نتوانست میزبان خود را متقاعد کند تا قوانین سرسختانه ضدتروریسم را در مقابل برداشتن محدودیت‌های ویزا برای اتباع این کشور اصلاح کند.

این درخواست آقای شولتز قاطعانه از سوی آنکارا رد شد.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، گفته است: «ما یک بار دیگر به صراحت به اتحادیه اروپا و آقای شولتز گفتیم که نمی‌توانیم در شرایط فعلی کشور در قانون مبارزه علیه تروریسم تغییری ایجاد کنیم».

او روز جمعه افزود: «در ارتباط با جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی (به اروپا)، ما به تعهدات‌مان پایبند هستیم. از اتحادیه اروپا هم انتظار داریم تا همین کار را انجام دهد. حتی در شب تلاش برای کودتا (۱۵ ژوئیه)، گشتی‌های دریایی ترکیه جان دو هزار مهاجر را نجات دادند. این نشان می‌دهد که چقدر برای زندگی افراد ارزش قائل هستیم».

بیش از یک میلیون مهاجر و پناهنده ظرف یک سال گذشته از طریق خاک ترکیه و یونان وارد خاک اروپا شدند. این موج مهاجرت در سال جاری و پس از محدودیت‌های مرزی اتریش، بسته شدن مسیرهای حرکت آنها در بالکان و همچنین توافق با ترکیه در زمان نخست‌وزیری احمد داوود اوغلو کاهش یافته است.

آسوشیتدپرس می‌گوید که اختلافات میان ترکیه و اتحادیه اروپا می‌تواند کل این پروژه را به خطر اندازد.

XS
SM
MD
LG