لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

اتحاديه اروپا بخشی از تحريم‌های ايران را لغو کرد


در اجرای توافق هسته ای میان تهران و شش قدرت جهانی در ژنو، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست عصر دوشنبه بخشی از تحريم‌های ايران را لغو کردند.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که در اين نشست، محدوديت‌ها در زمينه تجارت محصولات پتروشيمی و فلزات گرانبها برداشته شد و کشتی‌های حامل نفت صادراتی ايران می‌توانند بيمه دريافت کنند.

قرار است تصميم وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا از اواخر روز دوشنبه اجرايی شود.

اين تصميمات پس از آن اتخاذ شد که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تاييد کرد که ايران فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم را متوقف کرده است و بازرسان اتصال برخی از سانتريفوژها را در نطنز قطع کرده‌اند.

بر اساس توافق ژنو که روز سوم آذر به دست آمد، ایران کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان توافق کردند که در ازای تعلیق غنی‌سازی بالای پنج درصد اورانیوم توسط ایران و همکاری با بازرسان آژانس، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود.

همچنین تحریم‌های مربوط به فروش قطعات هواپیما و خودرو لغو شود و مجازات‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران اعمال نشود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه به تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفته که «تعلیق بخش عمده‌ای از تحریم‌های نفتی و ادامه صادرات نفت ایران، تعلیق کامل تحریم پتروشیمی و صادرات آن، رفع تحریم صنایع خودرو و قطعات و نیز صادرات آن، تحریم طلا، فلزات گرانبها و نیز برخی از تحریم‌های مربوط به صنایع هوایی، قطعات هواپیما و سرویس و نگهداری آن» بخشی از تعهدات طرف مقابل است.

در همین حال، کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ماه فوریه از سر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات ایران و اتحادیه اروپا در روز دوشنبه اظهار داشت: «این اقدامات نخستین گام مهم است ولی کارهای زیادی برای پاسخ دادن به نگرانی‌های بین‌المللی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران باید انجام شود».
XS
SM
MD
LG