لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

نگرانی اروپا از ورود پیکارجویان اسلامگرا پس از آزادسازی شهر موصل


مقامات و کار‌شناسان اروپایی روز سه‌شنبه ۲۷ مهر هشدار دادند که در صورت آزادی شهر موصل یکی از مراکز مهم گروه «خلافت اسلامی» ممکن است موج جدیدی از پیکارجویان تندرو به سوی اروپا سرازیر شود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد طی دو سال گذشته هزاران اروپایی برای شرکت در «جهاد» به عراق و سوریه رفته‌اند ولی پس از مجموعه شکست‌های اخیر گروه «خلافت اسلامی» در هر دو کشور تعدادی از این پیکارجویان در راه بازگشت به اروپا هستند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

همزمان با ادامه عملیات ارتش عراق برای آزاد کردن شهر موصل کار‌شناسان به دولت‌های اروپایی هشدار می‌دهند برای مقابله با تعداد بیشتری از جهادگرایان که پس از آبدیده شدن در نبرد به اروپا بازخواهند گشت، خود را آماده کنند.

جولیان کینگ از مسئولان مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ با روزنامه آلمانی «دی ولت» گفت: «آزادسازی شهر موصل، پایگاه اصلی گروه خلافت اسلامی در شمال عراق، ممکن است باعث بازگشت پیکارجویان این گروه به اروپا شود».

جولیان کینگ سرازیر شدن موج پیکارجویان به سمت اروپا را بعید می‌داند ولی تاکید می‌کند که حتی بازگشت تعداد انگشت شماری از آن‌ها «خطرات جدی ایجاد می‌کند که برای مقابله با آن باید آماده باشیم».

به گفته او هنوز هم حدود دو هزار و پانصد پیکارجوی اهل اروپا در مناطق جنگی عراق و سوریه هستند.

رافائلو پانتوچی مدیر مطالعات امنیت بین‌المللی در پژوهشکده رویال یونایتد سرویس معتقد است که در صورت سقوط موصل ممکن است قابلیت گروه «خلافت اسلامی» برای جذب پیکارجویان جدید کاهش یابد ولی پیکارجویانی که پایگاه مهم خود را از دست می‌دهند از این پس برای غرب بسیار خطرناک خواهند بود.

او در مطلبی در روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» نوشت: «آنها بدون جهت و بدون یک رسالت انقلابی مشخص در سالهای آینده برای امنیت جهان خطر بزرگی خواهند بود».

او در ادامه هشدار می‌دهد: «این گروه نشان داده که توانایی اعزام پیکارجویان به اروپا در میان پناهجویان را دارد. اگر این گروه در عراق و سوریه به خطر بیافتد ممکن است با افزایش تعداد پیکارجویانی که به اروپا اعزام می‌کند شبکه‌های فعالی را سازمان داده و حتی دست به حمله بزند».

کریس فیلیپس مدیر یک موسسه مشاوره مبارزه با تروریسم به نام «ایپسو» نیز معتقد است گروه «خلافت اسلامی» با از دست دادن مراکز «خلافت» خود مجبور می‌شود به عملیات چریکی و حملات تروریستی در نقاط دیگر روی بیاورد.

او هشدار می‌دهد که تعداد حملات تروریستی در شمال آفریقا و اروپا افزایش خواهد یافت و پیکارجویان با استفاده از مسیر حرکت پناهجویان می‌توانند وارد اروپا شوند.

یک منبع امنیتی فرانسه گفت ائتلاف مبارزه با داعش باید تمام پیکارجویان را در موصل به دام بیاندازد و از فرار آنها به نقاط دیگر جلوگیری کند. خطر ناشی از بازگشت پیکارجویان علاوه بر اروپا، روسیه، شمال آفریقا و کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا را نیز در برخواهد گرفت.

منابع امنیتی فرانسه می‌گویند هر چند هنوز هم حدود ۴۰۰ نفر از اتباع فرانسوی در صفوف گروه‌های جهادی می‌جنگند ولی اتباع کشورهای دیگری مثل جمهوری چچن و یا تونس نیز رقم قابل ملاحظه‌ای از پیکارجویان خارجی را شامل می‌شوند. به عنوان مثال اتباع تونس با رقم چندین هزار پرشمار‌ترین ملیت در صفوف گروه «خلافت اسلامی» هستند.

فرانسه که در سال‌های اخیر صحنه حملات تروریستی متعددی بوده است احتمالا بیش از هر کشور دیگری باید نگران بازگشت پیکارجویان به اروپا باشد. در آلمان نیز که طی سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار پناهجو را پذیرفته است پس از دو حمله تروریستی توسط عوامل گروه «خلافت اسلامی» که تحت عنوان پناهجو به این کشور آمده بودند مخالفت با سیاست درهای باز رو به افزایش است.

مقامات کشورهای اروپایی علاوه بر آمادگی برای مقابله با پیکارجویانی که ممکن است در آینده وارد اروپا شوند با وظیفه دشوار جلوگیری از جذب افراد جدید به افکار و گروههای جهادی نیز روبرو هستند. مقامات دولت فرانسه اذعان کرده‌اند که این کار ساده‌ای نخواهد بود و مقامات امنیتی آلمان نیز گفته‌اند معضل جدید آن‌ها مقابله با نفوذ عناصر تندرو در اردوگاه‌های پناهجویان و جلوگیری از جذب تازه واردان به شبکه‌های طرفدار گروههای جهادی در خاک آلمان است.

XS
SM
MD
LG