لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ابراز ناخرسندی ترکیه از اولتیماتوم اتحادیه اروپا


آنکارا در نظر ندارد تا زماني که انزوای بخش ترک نشين قبرس ادامه داشته باشد، بنادر خود را برروی بخش يونانی نشين اين جزيره باز کند.
آنکارا در نظر ندارد تا زماني که انزوای بخش ترک نشين قبرس ادامه داشته باشد، بنادر خود را برروی بخش يونانی نشين اين جزيره باز کند.

ترکيه نسبت به تصميم اتحاديه اروپا برای تعيين مهلت جديد ۱۸ ماهه برای گشودن بنادر و فرودگاههايش برروی بخش يونانی قبرس، ابراز ناخرسندی کرد.



دولت ترکيه مي گويد: ائتلاف آلمان و فرانسه که با حمايت ۱۰ عضو ديگر اتحاديه اروپا مواجه شده، با هدف خارج کردن اين کشور از روند مذاکرات پيوستن به این اتحاديه ايجاد شده است .



روز سه شنبه ، ۵ دسامبر ، طرح مشترک آلمان و فرانسه برای تعيين مهلت ۱۸ ماهه جهت عمل کردن ترکيه به پروتکل وحدت گمرکی، با موافقت اکثريت اعضای اتحاديه اروپا روبر و شد .



طبق اين طرح ، درصورتي که ترکيه طی يکسال ونيم آينده ، کشور قبرس يونانی نشين را که عضو اتحاديه اروپاست به رسميت نشناسد و بنادر و فرودگاه های خود را برروی آن باز نکند، پارلمان اروپا موظف خواهد شد پيش از انتخابات سال ۲۰۰۹ نامزد ی عضويت ترکيه در اين اتحاديه را مورد بازبينی مجدد قرار دهد .



رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه ، امروز قبل از پرواز به سوريه گفت: « معتقديم با اين طرح قصد دارند ترکيه را از ميز مذاکرات عضويت دور کنند. »



به گفته آقای اردوغان ، نه ترکيه، بلکه اتحاديه اروپا بازنده اين طرح خواهد بود .



آنکارا در نظر ندارد تا زماني که انزوای بخش ترک نشين قبرس ادامه داشته باشد، بنادر خود را برروی بخش يونانی نشين اين جزيره باز کند .



خبرگزاری سی ان ان ترک ، روز چهارشنبه به نقل از نخست وزير ترکيه گزارش داد که ممکن است آنکارا نيز مقابله به مثل نمايد.



بنابراين گزارش ، دولت ترکيه منتظر نتايج اجلاس روزهای ۱۱ و ۱۴ و ۱۵ دسامبر اتحاديه اروپاست و در صورت لازم دو طرح جديد را به منظور مقابله با ائتلاف آلمان و فرانسه به مورد اجرا مي گذارد .



رجب طيب اردوغان درباره طرح های مقابله به مثل توضيحی نداده است.


XS
SM
MD
LG