لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

تلاش فیفا برای «جلوگیری از اعدام محکومان در ورزشگاه‌های ایران»


نمایی از اعدام قاتل ستایش، دختر شش ساله، در شهرستان نی‌ریز.
نمایی از اعدام قاتل ستایش، دختر شش ساله، در شهرستان نی‌ریز.

براساس گزارش یک سایت فرانسوی، دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در پاسخ به اعتراض یک سازمان حقوق بشری فرانسوی اعلام کرد که این نهاد قصد دارد از اعدام محکومان در ورزشگاه‌های ایران جلوگیری کند.

به گزارش روز پنجشنبه ۲۳ دی خبرگزاری ایسنا، سایت فرانسوی SOfoot که اخبار مربوط به فوتبال را منعکس می‌کند، خبر داد که یک سازمان حقوق بشری فرانسوی به نام «ECPM» به اعدام محکومان در ورزشگاه‌های ایران اعتراض کرده و در نامه‌ای به فیفا خواسته است تا این فدراسیون جهانی، ایران را از رقابت‌های بین‌المللی حذف کند.

بر اساس این گزارش، رافائل چنول هازان، مدیر این سازمان درباره این نامه گفته است: «فیفا نمی‌تواند بگوید که به این رفتار بی‌توجه است. اگر من یک بازیکن بودم در جایی که یک انسان اعدام شده، بازی نمی‌کردم».

این وب سایت تصویر پاسخ فاطما سامبا دیوف سامورا، دبیرکل فیفا، را منتشر کرده که بر اساس آن، این نهاد اعدام محکومان در ورزشگاه‌های ایران را محکوم کرده است.

دبیرکل فیفا اعلام کرده که قصد دارد با فدراسیون فوتبال ایران در این زمینه مذاکره و از این اقدامات جلوگیری کند.

فاطما سامورا اعلام کرده که ماده سوم اساسنامه فیفا، به این فدراسیون جهانی اجازه می‌دهد که در این زمینه اقدام کند.

بر اساس بند سوم اساسنامه فیفا این سازمان متعهد است که حقوق شناخته شدۀ بین‌المللی بشر را محترم شمرده و برای حفاظت از آن‌ها تلاش کند.

در این گزارش به قتل یک محکوم در شهرستان نی‌ریز در استان فارس در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶، اول مهر ۹۵، اشاره شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، در این روز فردی به نام «سعید ـ ط» که اقدام به قتل و سرقت طلاهای یک دختر شش ساله در یکی از روستاهای نی‌ریز کرده و این دختر را قبل از قتل «آزار و اذیت» کرده بود، در ورزشگاه این شهرستان اعدام شد.

این حکم اعدام در حالی اجرا شده است که علی کفاشیان رییس سابق فدارسیون فوتبال، ‌سال ۹۲ خبر داده بود که فدراسیون جهانی فوتبال درباره برپایی مراسم اعدام در ورزشگاه‌های فوتبال، به ایران تذکر داده و خواستار جلوگیری از تکرار این اتفاق شده است.

بیست و هفتم دی ۹۱، یک محکوم به دلیل «تجاوز به عنف» روی چمن استادیوم فوتبال شهرستان سبزوار به دار آویخته شد و تصاویر اجرای حکم، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها یافت.

پیش از این نهادهای بین‌المللی بار‌ها از نرخ بالای اعدام در ایران انتقاد کرده‌اند.

در همین حال کمیته حقوق بشر مجمع عمومی ملل متحد روز ۲۵ آبان امسال با ۸۵ رای موافق، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن نسبت به نقض شدید حقوق بشر از جمله نرخ بالای اعدام در ایران ابراز نگرانی جدی شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، ایران پس از چین دارای بالا‌ترین نرخ اعدام در جهان است.

اعمال مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از دلایل بالا بودن نرخ اعدام در ایران عنوان‌شده و طرح‌هایی با هدف جایگزینی مجازات حبس ابد برای قاچاقچیان غیر مسلح در مجلس ایران در حال بررسی است.

XS
SM
MD
LG