لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

مشاور امنیت ملی ترامپ: رسما به ایران برای فعالیت‌های موشکی‌اش اخطار می‌دهیم


مایکل فلین رفتار ایران را «بی‌ثبات کننده» خوانده است.
مایکل فلین رفتار ایران را «بی‌ثبات کننده» خوانده است.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ بهمن آزمایش موشکی ایران را محکوم کرد و گفت که فعالیت‌های تهران تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است.

مایکل فلین به خبرنگاران در نشست سخنگوی کاخ سفید گفت که آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و از امروز رسما به ایران هشدار می‌دهیم.

وی رفتار ایران را «بی‌ثبات کننده» خواند.

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ تصریح کرد: «دولت اوباما در واکنش مناسب نشان دادن به اقدامات زیان‌بار ایران ناکام بوده است - از جمله در زمینه ارسال سلاح، حمایت از تروریسم و نقض سایر قواعد بین‌المللی».

وی با بیان اینکه «ایران اکنون جسورتر شده است»، گفت که «از امروز، رسما به ایران اخطار می‌دهیم».

به گفته آقای فلین، «آزمایش موشک بالستیک ایران زندگی مردم را در آمریکا در معرض خطر قرار می‌دهد؛ تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است و واشینگتن چنین اقداماتی را محکوم می‌کند».

حسین دهقان وزیر دفاع ایران روز چهارشنبه تایید کرد که تهران اخیرا آزمایش موشکی انجام داده است، ولی گفت: «تست اخیر در راستای برنامه‌ها‌ی‌مان بوده و اجازه دخالت هیچ بیگانه‌ای را در امور دفاعی مان را نمی‌دهیم».

آزمایش موشکی ایران در روز دهم بهمن، انتقاد برخی کشورها از جمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه و نیز اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است. در این میان، روسیه این آزمایش را ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ندانسته است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آزمایش موشکی‌اش نقض برجام یا قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

بر اساس این قطعنامه، ایران به مدت هشت سال نباید موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، را توسعه دهد.

خبرگزاری رویترز روز ۱۱ بهمن به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، گزارش داده بود که ایران در روز یکشنبه، یک «موشک میان‌برد» آزمایش کرده که «پس از پیمودن مسافتی منفجر شده است».

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه اظهارات مقام‌های ایرانی در خصوص این که آزمایش‌های موشکی نقض قطعنامه شورای امنیت نیست و جنبه دفاعی دارد، را رد کرد.

وی گفت: «موشکی که روز یکشنبه آزمایش شد قابلیت حمل کلاهکی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم با برد تا ۳۰۰ کیلومتر داشته است».

خانم هیلی تاکید کرد که چنین موشکی به راحتی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

در همین حال، ۲۲۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای که روز چهارشنبه در صحن علنی قرائت شد با حمایت از آزمایش موشکی تهران گفته‌اند که «تنها راه بازدارندگی در برابر تهاجم دشمن توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است».

به گفته آنها، مخالفت برخی کشورها با این آزمایش‌ها «از هیچ منطقی برخوردار نبوده» و «تقویت بنیه دفاعی ایران» در چارچوب «راهبرد بازدارندگی» است.

XS
SM
MD
LG