لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

نوار غزه در خاموشی فرو رفت


خاموشی غزه از پنجشنبه گذشته و از هنگامی که يکی ديگر از آخرين گذرگاه های اين منطقه مسدود شد، شدت گرفت.
خاموشی غزه از پنجشنبه گذشته و از هنگامی که يکی ديگر از آخرين گذرگاه های اين منطقه مسدود شد، شدت گرفت.

بيش از يک ميليون و دويست هزار نفر از ساکنان نوار غزه در گرمای بالای ۴۰ درجه، با قطع جريان برق روبرو شده اند.


خاموشی غزه از پنجشنبه گذشته و از هنگامی که يکی ديگر از آخرين گذرگاه های اين منطقه مسدود شد، شدت گرفت.


اين گذرگاه در پی ادامه شليک راکت از سوی شبه نظاميان به جنوب اسراييل بسته شد و يک شرکت گاز رسانی اسراييل که بخش عمده سوخت را برای تنها نيروگاه برق فلسطينی به غزه می رساند، کار خود را متوقف کرد.


دولت فياض طرح اخلال در جريان آب غزه را نيز در دست دارد تا فشارها بر مردم بيشتر شود.
سازمان اسلامگرای حماس


سازمان حماس که رهبر آن، اسماعيل هنيه، شش هفته پيش بدنبال رويدادهای خونين غزه، ازسوی محمود عباس از مقام نخست وزيری برکنار شد، قطع برق غزه را ناشی از سياست های دولت سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خودگردان اعلام کرده است.


سران حماس می گويند: دولت فياض می کوشد، مردم غزه را زير فشار بگذارد تا به عصيان آيند.


حماس می گويد: دولت فياض طرح اخلال در جريان آب غزه را نيز در دست دارد تا فشارها بر مردم بيشتر شود. حماس مردم را به تظاهرات عليه دولت سلام فياض تشويق کرده است.


از سوی ديگر، در مقر دولت فلسطينی درکرانه باختری، رياض مالکی، وزير تبليغات کابينه سلام فياض اتهامات حماس را رد کرد و گفت: سياست های حماس موجب قطع کمک های جهانی به مردم غزه شده و در نبود امنيت در غزه، اتحاديه اروپا نيز حاضر به پشتيبانی از برنامه سوخت رسانی برای ساکنان اين منطقه نيست.


اين وزير دولت فلسطينی، مردم غزه را فراخواند که سکوت نکنند و در اعتراض به عملکرد حماس، به تظاهرات خيابانی دست بزنند.


وزير تبليغات دولت وابسته به جنبش فتح در عين حال تاکيد کرد که محمود عباس و سلام فياض می کوشند، اسراييل و اتحاديه اروپا را به ادامه سوخت رسانی تشويق کنند.


وی از تماس ها با مصر نيز برای کمک به از سرگيری جريان برق غزه خبرداد.


وابستگی به مصر و اسراييل


در حال حاضر ۲۵ درصد برق غزه از سوی مصر و ۷۰ درصد ديگر از سوی اسراييل تامين می شود.


وزير تبلیغات دولت فلسطينی وابسته به فتح، مردم غزه را فراخواند که سکوت نکنند و در اعتراض به عملکرد حماس، به تظاهرات خيابانی دست بزنند.

رفيق مليحه، مسوول شرکت برق غزه می گويد: قطع برق تقصير هر طرف که باشد، مردم غزه تاوان آن را می پردازند.


جان گينگ، مسوول کمک رسانی سازمان ملل به غزه می گويد: دفتر وی از مدتها پيش نسبت به تشديد وخامت شرايط زندگی در غزه هشدار داده بود.


دراين ميان، فروش ژنراتورهای کوچک ، بازار خوبی يافته ولی کمتر خانواده ای می تواند به خود اجازه دهد که بهای ۷۰۰ دلاری اين ژنراتورها را بپردازد.


مردم که اکثرا بيکار هستند و در خانه می مانند، از گرما کلافه شده و به ساحل دريای مديترانه پناه می برند اما امکانات ساحل نيز برای آنان بسيار ابتدائی است و تنها مردان می توانند وارد آب شوند و زنان در بخش ويژه خود نيز بايد در مانتوها و مقنعه ها تنها پای خود را با آب ساحل خنک کنند.


رسانه های فلسطينی گزارش می دهند: در حالی که فقر گريبانگير بيش از دو سوم از ساکنان غزه است، غذا و آذوقه اندکی نيز که آنان، معمولا از سازمان های کمک رسانی دريافت می کنند، در نبود برق به زودی فاسد می شود.


XS
SM
MD
LG