لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

تاييد صلاحيت «متهم به آزار جنسی» ملی پوشان اسکيت توسط شورای نگهبان


شورای نگهبان، نامزدهای تاييد صلاحيت‌شده برای نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را معرفی کرده است. در حوزه انتخابيه سنندج، کامياران و ديواندره، اسامی ۲۲ نفر اعلام شده که بين آن ها نام رييس پيشين فدراسيون اسکيت نيز به چشم می خورد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که بيش از ۲۵ نفر از داوطلبان نهمين دوره مجلس شورای اسلامی در پنج حوزه انتخابيه استان کردستان رد صلاحيت شده اند که شامل سه نماينده فعلی اين استان در مجلس هشتم نيز می شود؛ از جمله عبدالجبار کرمی که يکی از طراحان نامه سوال از ریيس جمهوری اسلامی بود.

در اين بين اما جمشيد وزيری رييس پيشين فدراسيون اسکيت در شرايطی تاييد صلاحيت شده است که چهار ماه قبل (هفتم آبان) به دليل اتهام آزار جنسی دختران اسکيت باز در تيم ملی، حکم اخراج خود را از محمد عباسی وزير ورزش و امور جوانان دريافت کرد. وزيری پس از شش سال، جای خود را به حليم بردی شرعی مدير کل استعداديابی و قهرمان پروری اين وزارتخانه داد.

سايت خبری «فردانيوز» مانند سايت مشرق و چند سايت خبری ديگر نوشتند: «برخی نمايندگان مجلس گفته اند که به دليل آگاهی از گزارش هايی درباره رييس فدراسيون اسکيت که عضو هيات امنای مسجد جامع سنندج نيز بوده است، وزير ورزش راهی جز اخراج او ندارد.»

روزنامه های ورزشی نيز از برپايی جشن اخراج جمشيد وزيری توسط برخی قهرمانان اسکيت دادند و حتی تعدادی از خبرنگاران ورزشی نيز به اين جشن دعوت شدند.

پيشنهاد رابطه جنسی رييس فدراسيون اسکيت به بانوان قهرمان اين رشته ورزشی، گاهی بدون نام بردن از او يا عنوان فدراسيون، بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی پيدا کرد.

حاشيه های مربوط به آزار جنسی ملی پوشان اسکيت توسط جمشيد وزيری که «انتخاب اگاهانه، انعکاس هویت» را به عنوان شعار انتخاباتی اش برای مجلس نهم برگزيده است، در سايت تابناک نيز منعکس شد.

اين سايت با انتشار خبری درباره او، از حضور «يکی از ملی پوشان خانم اين رشته ورزشی به همراه مادرش در ساختمان وزارت ورزش» خبر داد که به نوشته اين سايت، با حالتی مستاصل، تعريف کرده بود که رييس فدراسيون به او گفته؛ اگر می خواهد به حضورش در تيم ملی ادامه بدهد بايد با او رابطه جنسی داشته باشد!

روزنامه ۹۰ نيز در شماره روز دوشنبه نهم آبان با اشاره به ماجراهای فوق نوشت: «اسکيت باز اول ايران به مدت يک سال و نيم اسکيت را کنار گذاشت. يکی از مربيان با تجربه اسکيت سرعت نيز عطای کار را به لقايش بخشيد و رفت. پس از اين ماجرا کميته انضباطی در سازمان تربيت بدنی به رياست سعيد‌لو تشکيل شد.»

پس از اين گزارش اما رسانه های ورزشی از چاپ مطلب درباره رسوايی يادشده منع شدند. حتی برخی روزنامه نگاران ورزشی در صفحه فيس بوک خود نوشتند؛ مصاحبه هايشان با دخترانی که تحت آزار جنسی قرار گرفته اند منتشر نشده است. گزارش پايانی جلسه کميته انضباطی در وزارت ورزش برای رسيدگی به تخلفات جمشيد وزيری نيز چنين سرنوشتی داشت.
اين اتفاقات اما مانعی برای تاييد صلاحيت او از سوی شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات مجلس نهم نبود.

جمشيد وزيری سابقه رياست اداره کل تربيت بدنی استان کردستان و رياست شورای اسلامی شهر سنندج را نيز دارد.

امتياز ويژه برای کانديداهای ورزشی

صلاحيت جمشيد وزيری در شرايطی تاييد شده است که شورای نگهبان، غير از او صلاحيت بقيه کانديداهای سرشناس ورزشی را هم تاييد کرده است.

به نظر می رسد در پی تحريم های گسترده سازمان ها و احزاب سياسی، شورای نگهبان درصدد است برای دميدن در تنور انتخابات و افرودن بر تعدادهای نام هاب آشنا، از چهره های ورزشی استفاده کند.

به همين خاطر شورای مزبور، فقدان سوابق مشخص سياسی و فعاليت های اجتماعی متقاضيان ورزشی را ناديده گرفته است. اگر در دوره های قبل، فقط صلاحيت درصدی از چهره های ورزشی تاييد می شد، اين بار با افتادن موانع پيشين، نام آن ها نيز لابلای اسامی چهره های شاخص سياسی و نظامی گنجانده شده است.

بر همين اساس صلاحيت مجيد خدايی از ورزشکاران رشته کشتی که يک سال به دليل دوپينگ در مسابقات جوانان جهان، از حضور در تمامی رقابت ها محروم بود، از حوزه انتخابيه مشهد تاييد شده است.

سردار عليرضا صفارزاده رييس فدراسيون ورزش باستانی، اميدوار رضايی عضو هيات مديره باشگاه استقلال نيز تاييد صلاحيت شده اند. صلاحيت سيد مهدی هاشمی رييس سابق فدراسيون تيراندازی هم در حوزه انتخابيه تهران تاييد شده.

عبدالله چمن گلی، قهرمان کشتی فرنگی آسيا در سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ در شرايطی نامزد انتخابات شد که سه هفته قبل از سوی فدراسيون کشتی به عنوان سرمربی تيم ملی جوانان برگزيده شده بود.
کانديداتوری چمن گلی با انتقاد پيشکسوتان کشتی مواجه شده و به زعم آن ها؛ چمن گلی برای رسيدن به کرسی مجلس دارد از اعتبار تيم ملی سوءاستفاده می کند.
XS
SM
MD
LG