لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

حملات سنگين شورشيان عليه مقر نظامی معمر قذافی در طرابلس


گزارش های رسيده حاکی است که مخالفان مسلح معمر قذافی روز سه شنبه به حملات خود عليه مقر نظامی رهبر ليبی در طرابلس شدت بخشيده‌اند و همزمان ترکيه اعلام کرده‌است که تا زمان استقرار کامل امنيت در ليبی، ناتو به عمليات نظامی خود عليه هواداران قذافی ادامه می دهد.

مقر نظامی قذافی که در مجتمع «باب‌العزيزیه» در پايتخت ليبی قرار دارد از بامداد روز سه شنبه صحنه درگيری های شديد ميان مخالفان با هواداران وی بوده است و صدای شديد انفجارهايی در مناطق مختلف شهر دو ميليون نفری طرابلس شنيده می شود.

اين مقر که در جريان حملات هواپيماهای ناتو به شدت آسيب ديده است، يکی از مراکز اصلی مقاومت نيروهای دولتی به شمار می رود و روز دوشنبه نيز چندين تانک با خروج از اين مجتمع اقدام به آتشباری به سوی شورشيانی کردند که قصد ورود به آن را داشتند.

ادامه نبرد در طرابلس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:09 0:00


گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که حضور ناگهانی سيف الاسلام قذافی، پسر رهبر ليبی، در خيابان های اين شهر که دوشنبه شب صورت گرفت نيروی تازه ای به هواداران معمر قذافی بخشيده است.

خبرنگاران مستقر در هتل «ريکسوس» در نزديکی باب العزيزیه گفته اند که ساعت ۹ صبح روز سه شنبه، هتل دچار تکان های شديدی شده و به دنبال آن صدای آتشباری سلاح های سنگين و خمپاره به گوش می‌رسيد.

همزمان هواپيماهای ناتو بر فراز شهر طرابلس به پرواز در آمدند. گزارش شده که آب و برق در هتل محل اقامت خبرنگاران از سه روز پيش قطع شده و تنها در روز سه شنبه به مدت يکساعت وصل شد.

تلويزيون الجزيره نيز گزارش داده که در محله «المنصوره» نيز ميان شورشيان و هواداران معمر قذافی درگيری های شديدی در جريان است.

مخالفان مسلح روز يکشنبه وارد شهر طرابلس شدند و بدون کمترين مقاومتی بخش های زيادی از پايتخت را به تصرف خود در آوردند.

در حال حاضر درگيری ها برای کنترل کامل طرابلس و درهم شکستن مقاومت نيروهای هوادار معمر قذافی در اين شهر در جريان است.

نشست خبری مشترک مصطفی عبدالجلیل (راست)، رییس شورای انتقالی لیبی با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
خبرنگار الجزيره در طرابلس می گويد که «نبرد هنوز به پايان نرسيده است و شهر در لبه تيغ قرار دارد.»

تصاوير تلويزيونی نشان می دهد که از نقاط مختلف شهر دود به آسمان می رود و صدای تيراندازی به گوش می رسد.

گزارش ها می افزايند که تک‌تيراندازهای وابسته به نيروهای قذافی در نقاط مختلف شهر حضور دارند و مخالفان را مورد هدف قرار می دهند. برخی گزارش ها نيز حاکی از آن است که برخی از گشت های شورشيان هدف کمين هواداران قذافی قرار گرفته اند.

ادامه عملیات نظامی ناتو

در همين حال، احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه که به بنغازی در شرق ليبی رفته است، در ديدار با مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی ليبی، از رهبری وی حمايت کرد.

وی در يک کنفرانس خبری گفت که ناتو به عمليات نظامی خود در ليبی تا زمان استقرار کامل امنيت در اين کشور ادامه می دهد.

وزير امور خارجه ترکيه با تاکيد بر لزوم وحدت و يکپارچگی سياسی و سرزمينی ليبی خواستار آزادسازی دارايی های توقيف شده اين کشور و ارسال آن برای شورای انتقالی تا پيش از پايان ماه رمضان شد.

آقای داوود اوغلو تصريح کرد که مردم ليبی نياز فوری به اين منابع مالی دارند.

وی اعلام کرد که ترکيه ۳۰۰ ميليون دلار کمک در اختيار شورای انتقالی ليبی می گذارد که ۱۰۰ ميليون دلار آن بلاعوض است.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، نيز از شورای امنيت سازمان ملل خواسته است تا هرچه سريعتر قطعنامه ای برای آزادسازی ميلياردها دلار از دارايی های ليبی را تصويب کند.

وی روز سه شنبه گفت زمان آن فرا رسيده است که اين پول برای بازسازی ليبی پس از معمر قذافی آزاد شود.

وستروله اظهار داشت که مديرکل های سياسی و مقام های ارشد وزارت امور خارجه کشورهای عضو «گروه تماس» قرار است اواخر هفته جاری در استانبول ترکيه گردهم آيند تا درباره آخرين وضعيت ليبی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در همين حال، چين روز سه شنبه از ليبی خواست تا از دارايی پکن در اين کشور محافظت کرده و ابراز اميداوری کرد که ميلياردها دلار سرمايه گذاری چين در ليبی پس از روی کار آمدن شورشيان همچنان پابرجا بماند.

چين ميلياردها دلار در بخش های مربوط به نفت، راه آهن و مخابرات ليبی سرمايه گذاری کرده است و فعاليت های اقتصادی آن در جريان اعتراض های مردم ليبی عليه حکومت معمر قذافی دچار آسيب شده است.
XS
SM
MD
LG