لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

مراسم يادبود هفتادمين سالگرد بمباران اتمی هيروشيما


در مراسم يادبود هفتادمين سالگرد بمباران اتمی شهر هيروشيما که روز پنجشنبه ۱۴ مرداد برگزار شد کازومی ماتسوئی شهردار اين شهر از باراک اوباما و ساير رهبران جهان خواست برای جهان عاری از سلاح‌های هسته ای تلاش‌های خود را افزايش دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ساعت ۸ و ۱۵ دقيقه بامداد روز پنجشنبه که ساعت دقيق انفجار بمب اتمی در شهر هيروشيما است، هزاران نفر در پارک صلح، بنای يادبودی که در مرکز منطقه انفجار ساخته شده است يک دقيقه سکوت کردند. سپس دهها کبوتر سفيد به عنوان نماد صلح به پرواز درآمدند.

بمب اتمی آمريکا که بر شهر هيروشيما فرود آمد اولين سلاح هسته‌ای است که در جنگ به کار برده شد و بر اثر انفجار آن ۱۴۰ هزار نفر کشته شدند.

بمب اتمی دوم چند روز بعد روی شهر ناکازاکی فرود آمد و حدود ۷۰ هزار نفر قربانی گرفت. اين دو حمله اتمی باعث شد تسليم ژاپن در پايان جنگ جهانی دوم تسريع شود.

دولت آمريکا در آن زمان ادعا می‌کرد که برای پرهيز از تلفات سنگين يک عمليات تهاجمی گسترده به خاک ژاپن از اين بمب‌ها استفاده کرده است. در عملياتی که قبل از اين بمباران برای تصرف جزاير اوکيناوا در جنوب ژاپن انجام شد بيش از ۱۲ هزار سرباز آمريکايی و حدود ۲۰۰ هزار ژاپنی جان خود را از دست دادند که نيمی از آنها غيرنظامی بودند.

شهردار هيروشيما سلاح هسته‌ای را «اهريمن مطلق و ابزاری ضد بشری» توصيف کرد که بايد برچيده و نابود شوند و از کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای که از اين ابزار به عنوان تهديدی برای پيشبرد منافع خود استفاده می‌کنند انتقاد کرد.

او افزود به خاطر وجود ۱۵ هزار سلاح هسته‌ای، جهان همواره در هراس خواهد بود.

او دعوت خود از رهبران جهان را برای ديدار از شهرهای هيروشيما و ناکازاکی در جريان اجلاس گروه هفت که سال آينده در ژاپن برگزار خواهد شد تکرار کرد.

کازومی ماتسوئی افزود: «پرزيدنت اوباما و سياستگذاران ديگر لطفا به شهرهای بمباران شده بياييد و حکايت جان به در بردگان از اين فجايع را با گوش خود بشنويد و با حقايق سلاح‌های هسته‌ای و بمباران اتمی آشنا شويد. بدون شک شما را قانع خواهد کرد که اقدامات حقوقی و ديپلماتيک جديد و از جمله منشوری برای کنترل و نابودی سلاح‌های هسته‌ای را در دستور کار قرار دهيد».

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می‌کند مراسم يادبود بمباران هسته‌ای شهرهای ژاپن در شرايطی برگزار می‌شود که به خاطر تصميم اخير دولت شينزو آبه که با تفسير جديدی از قانون اساسی قصد دارد مشارکت اين کشور در اقدامات نظامی را گسترش دهد افکار عمومی این کشور دچار اختلاف نظر است.

شهردار هيروشيما در بخش ديگری از سخنان خود افزود: «ما بايد ساختارهای گسترده‌ای برای امنيت ملی کشور بسازيم که به جای استفاده از قدرت نظامی بر بنای اعتماد تکيه داشته باشد».

او از دولت ژاپن خواست که «به مضامين صلح‌طلبانه در قانون اساسی ژاپن پايبند بماند و از اين طريق اقدامات بين‌المللی برای کنترل و نابودی سلاح‌های هسته‌ای را رهبری کند».

شينزو آبه نخست وزير ژاپن نيز در سخنرانی خود در اين مراسم گفت ژاپن به عنوان تنها کشوری که هدف بمباران هسته‌ای قرار گرفته است وظيفه دارد در مسير کنترل و نابودی سلاح‌های هسته ای تلاش کند.

او تعهد داد که در جريان یک کنفرانس بين‌المللی که قرار است اواخر ماه اوت در هيروشيما برگزار شود روی اين موضوع تاکيد کند.

با توجه به اينکه سن متوسط آسيب‌ديدگان و جان به در بردگان از بمباران اتمی ژاپن اکنون حدود ۸۰ سال است، حفظ و انتقال خاطرات و تجارب آنها به نسل‌های بعدی يک وظيفه عاجل است.

طی یکسال گذشته بيش از پنج هزار نفر از اين افراد فوت کرده‌اند. به اين ترتيب رقم کلی تلفات ناشی از بمباران اتمی هيروشيما به حدود ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

کارولاين کندی سفير آمريکا در ژاپن و نمايندگان بيش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله بريتانيا، فرانسه و روسيه در اين مراسم شرکت داشتند.

بمب اتمی که به شهر هيروشيما اصابت کرد «پسرک کوچک» نام گرفته بود و توسط يک بمب افکن بی۲۹ حمل شد. انفجار اين بمب اتمی ۹۰ درصد از شهر هيروشيما را نابود کرد.

پخش شدن مواد راديو اکتيو در منطقه که به «باران سياه» شهرت يافته، باعث شد تعداد زيادی از افرادی که از اين حمله جان سالم به در بردند در سال‌های بعد به سرطان و انواع ديگر بيماری‌های ناشی از مسموميت هسته‌ای مبتلا شوند.

XS
SM
MD
LG