لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

مصاحبه سفیر ایران در بغداد با رادیو آزادی درباره خروج نیروهای آمریکا از عراق


حسن دانایی فر، سفیر ایران در عراق.
حسن دانایی فر، سفیر ایران در عراق.
«عراق کشور مستقلی است. اما ما به عنوان کشور همسايه، تجربيات خود را به اين کشور منتقل خواهيم کرد.»

اينها را حسن دانايی فر می گويد، سفير جمهوری اسلامی ايران در بغداد در گفت و گو با خبرنگار بخش عراق راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی.

گفت و گوی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی با حسن دانایی فر درباره خروج نیروهای آمریکا از عراق
لینک مستقیم


سفير جمهوری اسلامی ايران در بغداد در پاسخ به اين پرسش که با توجه به خروج نيروهای آمريکايی تا پايان سال از عراق ، آيا جمهوری اسلامی ايران نقشی در کمک رسانی به اين کشور خواهد داشت يا خير؟ می گويد:

«به نظرم مردم عراق و دولت عراق خودشان مردم و دولت قوی و مقتدری هستند. خيلی نيازی به حمايت خارجی ندارند. خودشان می توانند مسائل خودشان را حل و فصل کنند.
اما قطعا ما به عنوان يک کشور همسايه و کشوری که با مرزهای طولانی و روابط تاريخی خيلی زيادی که با کشور، مردم و دولت عراق داريم، هر کاری که از دستمان بربيايد در زمينه های اقتصادی، سياسی، در زمينه انتقال تجارب و همچنين مسائل امنيتی، آماده کمک کردن به برادران و خواهرانمان در کشور عراق هستيم.»

خبرنگار بخش عراق راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در اين گفت و گو به عمليات ويژه جمهوری اسلامی ايران و ترکيه عليه پ کا کا و نتايج و آثار آن بر رابطه دو کشور همسايه نيز اشاره می کند.

اما سفير جمهوری اسلامی ايران مدعی است که ايران تنها در داخل خاک خود عمليات نظامی انجام داده و وارد خاک کشور همسايه اش عراق نشده است.

«من اين نکته را روشن کنم که ما هر گونه عمليات نظامی که انجام داده ايم، در داخل خاک خودمان انجام داده ايم. اين عمليات ها در نزديکی های مرز عراق بوده. چرا که اين عناصری که اشاره کرديد، به خصوص پژاک از داخل خاک عراق به سمت مواضعی در داخل کشور ما حمله ور می شدند.و بعضی از نقاط کوهستانی نزديک به مرز عراق را هم تصرف کرده بودند.»

وی می افزاید: ما در عمليات هايی که در دو ماه گذشته انجام داديم، يعنی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران انجام دادند، آنجا را پاکسازی کردند. اما در رابطه با ترکيه خبرهای زيادی هست که شما شنيده ايد، مثل ورود آنها به داخل خاک عراق و چيزهايی از اين قبيل...

آقای دانایی فرد می گوید: اينها بحث هايی است که آنها بايد پاسخ بدهند. نکته بعدی اينکه توصيه من به مسئولين محترم عراقی اين است که بايستی مرزهايشان را کنترل کنند. به هر صورت احتمال دارد تهديدهای واحدی وجود داشته باشد، ولی هر کس دنبال حل مشکلات خودش است.
XS
SM
MD
LG