لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

ایران به ریاست معاون وزیر خارجه در نشست سوریه شرکت می‌کند


حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه، ریاست هیات نمایندگی ایران را در نشست وین برعهده خواهد داشت.
حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه، ریاست هیات نمایندگی ایران را در نشست وین برعهده خواهد داشت.

ایران با وجود ابراز تردیدهای پیشین، یک روز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات درباره سوریه اعلام کرد که با هیاتی به ریاست معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه در نشست وین شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین جابری انصاری سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه ۲۲ آبان خبر داد که حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه به نمایندگی از ایران در اجلاس وین شرکت خواهد کرد.

در نشست قبلی وین که حدود دو هفته پیش برگزار شد، هیات ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه شرکت کرده بود.

پیش از این در گزارش‌ها اعلام شده بود که آقای ظریف، حسن روحانی رییس جمهوری ایران را در سفر به ایتالیا و فرانسه که از روز شنبه آغاز می‌شود، همراهی خواهد کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفته بود که تهران هنوز تصمیمی برای شرکت در نشست وین در خصوص بحران سوریه نگرفته است.

آقای امیر عبداللهیان یک روز پس از آن نیز با اشاره به «اقدامات خارج از اجماع» و «خودسرانه» برخی از «بازیگران» رویدادهای سوریه از جمله آمریکا، اعلام کرده بود که ایران برای شرکت در نشست وین «ملاحظات جدی» دارد.

با این حال علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ آبان از «حضور فعالانه» ایران در نشست آینده وین درباره سوریه «با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز» خبر داده بود.

دور جدید گفت‌وگوهای میان ۱۷ کشور درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه قرار است روز شنبه ۲۳ آبان در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

در دور قبلی این مذاکرات که هشتم آبان بین قدرت‌های بزرگ و رقبای منطقه‌ای درگیر در چهار سال جنگ داخلی سوریه انجام شد، طرفین خواستار آتش بس سراسری در این کشور شدند ولی اختلافات آن‌ها بویژه بر سر سرنوشت بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در گذار سیاسی آینده این کشور پابرجا ماند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۱ آبان گفته بود که هنوز اختلافات در مورد نقش بشار اسد در دوران انتقالی حل و فصل نشده است و مذاکرات با روسیه و ایران در این زمینه ادامه دارد.

ایران و روسیه از متحدان اصلی بشار اسد در سوریه هستند. روسیه بیش از یک ماه است که عملیات هوایی خود علیه مخالفان اسد را آغاز کرده است و بر اساس گزارش‌ها، ایران نیز شمار نیروهای خود را در سوریه افزایش داده است.

در همین حال روسیه طرح جدیدی را برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده که شامل اصلاح قانون اساسی ظرف ۱۸ ماه به وسیله برگزاری رفراندوم و برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری است. در پیش‌نویس این طرح آمده است که بشار اسد رییس کمیته تدوین قانون اساسی جدید نخواهد بود.

اپوزیسیون سوریه و مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این طرح را رد کرده و گفته‌اند که هدف از این طرح تقویت بشار اسد و به حاشیه راندن مخالفان است.

در همین حال به گفته خبرگزاری فرانسه، چنین طرحی برای آمریکا و کشورهای اروپایی نیز غیر قابل پذیرش است.

XS
SM
MD
LG