لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

وزارت بهداشت ایران: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند


معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید، ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند و ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور مبتلا به فشار خون هستند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی اکبر سیاری روز چهارشنبه سوم دی گفت: «مصرف غذای ناسالم به معنای کم مصرف کردن میوه و سبزی، و زیاد مصرف کردن چربی، شکر و نمک است».

به گفته آقای سیاری، ایرانی‌ها روزانه به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند، در حالی که افراد بالای ۵۰ سال باید در روز سه گرم و دیگر افراد نیز باید در روز کمتر از پنج گرم نمک مصرف کنند.

وی تصریح کرد: «اگر بتوانیم نمک مصرفی چند محصول اصلی مانند سس، رب، نان و پنیر را کم کنیم تا ۵۰ درصد در کاهش میزان نمک مصرفی مردم موفق خواهیم بود».

وزارت بهداشت ایران ششم تا ۱۵ دی را به عنوان «هفته بسیج ملی کاهش مصرف نمک» نامگذاری کرده و از اجرای برنامه‌هایی برای کاهش مصرف نمک ایرانیان خبر داده است.

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، روز چهارشنبه از بازنگری در استاندارد میزان نمک و شکر در انواع نان، پنیر، رب گوجه و سُس خبر داد و گفت که این آیین‌نامه در مرحله ابلاغ است و هنوز اجرایی نشده است.

آقای سیاری در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به فشار خون را کاهش مصرف نمک دانست و افزود که ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور مبتلا به فشار خون هستند.

به گفته آقای سیاری، ۵۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی‌خبر هستند، در حالی که بر اساس برآورد‌ها ۸۶ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ در سال مربوط به فشار خون است.

۲۲ فروردین سال ۹۲ همایشی با عنوان فشار خون در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در این همایش علیرضا اولیایی منش، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با ارائه مستنداتی گفته بود که مطابق با اعلام سازمان جهانی بهداشت، ایران جزء کشورهایی است که در آن حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد بالای ۱۵ سال مبتلا به فشار خون هستند.

معاون وزیر بهداشت ایران همچنین گفت که نمک‌های تقلبی به نام «نمک دریا»، از دریاچه‌های ارومیه و قم وارد بازار شده است.

به گفته آقای سیاری، نمک‌های دریا عوارض خطرناکی برای بدن انسان دارند.

محمد علوی‌فرد، عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران، روز ۱۴ آبان گفته بود که بیش از ۳۵ درصد نمک‌های موجود در بازار ایران که در بسته بندی‌های «شکیل» عرضه می‌شوند، تقلبی، غیر استاندارد و بدون مجوز بهداشتی هستند.

XS
SM
MD
LG