لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۷

وزیر کشور: ۲۵۰ هزار نفر از مردم اطراف زاهدان با امکانات و شرایط ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند


وزیر کشور ایران می‌گوید که نظام برنامه‌ریزی ایران متعلق به ۴۰ سال قبل است.
وزیر کشور ایران می‌گوید که نظام برنامه‌ریزی ایران متعلق به ۴۰ سال قبل است.

وزیر کشور ایران می‌گوید در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم با امکانات، شرایط و استانداردهای ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرضا رحمانی فضلی این اظهارات را روز دوشنبه سوم آبان در «چهارمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور» بیان کرد.

وی گفت: «در فاصله ۱۰ دقیقه از شهر زاهدان، با جایی مواجه می‌شوید که ۲۵۰ هزار نفر با استاندارد‌ها، سطح زندگی و شرایط ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند».

آقای رحمانی فضلی اشاره‌ای به نام این شهرستان و یا منطقه نکرده است. بسیاری از خبرگزاری‌های ایران این بخش از سخنان وزیر کشور ایران را منتشر نکرده‌اند.

آقای رحمانی فضلی همچنین گفت که دو لشگر برای «ایجاد امنیت و جبران نبود توازن» در استان سیستان و بلوچستان مستقر هستند، در حالی که هزینه نگهداری این دو لشکر «دو برابر نیاز سرمایه‌گذاری» برای توسعه این استان است.

وزیر کشور همچنین گفت که نظام برنامه‌ریزی ایران متعلق به ۴۰ سال قبل و یک نظام «متمرکز بخشی» است و نظام بودجه‌ریزی کشور نیز بر اساس فعالیت و جمعیت است.

وی اضافه کرد: «بر این اساس، بقیه مردم مناطق کشور باید محل زندگی خود را ترک کنند و به شهرهای بزرگ بیایند که آن نیز برای کشور هزینه‌بر است».

بر اساس آمار‌ها، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ بسیاری از شاخص‌ها وضعیت نامناسبی دارد.

ناصر کاشانی نماینده زاهدان در مجلس نهم بهمن‌ماه پارسال اعلام کرده بود که این استان «در تمامی شاخص‌های توسعه مقام آخر» را دارد.

مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز اعلام کرده بود که سیستان و بلوچستان جزو سه استان ایران به لحاظ «شرایط بسیار نا‌امن غذایی» است و حدود یک پنجم کودکان زیر پنج سال در این استان، دچار مشکلات لاغری، کم وزنی و کوتاهی قد هستند.

مرتضی رییسی معاون وزیر آموزش و پرورش نیز روز یکم آبان گفته بود که استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ بیشترین تعداد کلاس‌های «خشت و گلی» را داشته است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، از جمعیت دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۶۴۰ هزار تن بی‌سواد هستند.

این استان یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان دارد و یکی از مسیرهای اصلی ورود مواد مخدر به داخل ایران محسوب می‌شود.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، اسفندماه ۱۳۹۴ گفته بود: «ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند».

استان سیستان و بلوچستان همچنین در سال‌های اخیر بار‌ها صحنه درگیری میان نیروهای نظامی ایران با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

XS
SM
MD
LG