لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

وزارت کشور ایران: هزینه انتخابات اسفندماه ۱۵۰ میلیارد تومان است


رییس ستاد انتخابات کشور برآورد هزینه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در روز هفتم اسفند را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه ۳۰ آذر واحد مرکزی خبر وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، محمدحسین مقیمی با اعلام این خبر در یک برنامه تلویزیونی گفته که حدود یک میلیون نفر در برگزاری انتخابات آینده نقش خواهند داشت.

وی افزوده که «این تعداد بدون در نظر گرفتن نهادهای اجرایی مانند صدا و سیما و وزارت کشور است».

۱۵ مهر ماه سال جاری نیز جواد ناصریان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کشور اعلام کرده بود این وزارتخانه هزینه برگزاری انتخابات هفتم اسفند را ۱۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌کند.

آقای ناصریان ۲۳ مهر ماه هم از تلاش وزارت کشور برای «صرفه‌جویی» در هزینه‌های انتخابات سخن گفته و افزوده بود: «اگر همه اقدامات را بر مبنای برگزاری مناقصات انجام دهیم حداقل با کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها مواجه خواهیم شد».

ناصریان همچنین از قصد ستاد انتخابات وزارت کشور برای تهیه «دستورالعمل‌های هزینه‌کرد‌ها» به منظور کاهش هزینه‌های برگزاری انتخابات خبر داده بود.

محمدجواد کولیوند٬ عضو هیات رییسه کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور، علت افزایش هزینه‌های برگزاری این دوره از انتخابات را الکترونیکی‌شدن آن در برخی کلان شهر‌ها اعلام کرده است.

آقای کولیوند ۱۹ و ۲۴ آبان ماه امسال گفت که «طی هماهنگی با شورای نگهبان قرار است انتخابات را به صورت الکترونیک در ۹ کلان شهر کشور برگزار کند».

تهران، مشهد، تبریز، اهواز، اصفهان، کرج، شیراز، قم و کرمانشاه از جمله شهر‌هایی هستند که قرار است انتخابات هفتم اسفند با استفاده از تجهیزات هوشمند در آن‌ها برگزار شود.

کولیوند افزوده که بودجه برگزاری انتخابات قبلی ریاست جمهوری و شورا‌ها ۹۵ میلیارد تومان بود٬ اما «به دلیل خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار انتخابات الکترونیکی» افزایش یافته است.

به گفته این نماینده مجلس، «یکی از اهداف برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کاهش هزینه‌های برگزاری آن است» و این هزینه یک‌بار صورت خواهد گرفت که منجر به «کاهش» هزینه‌ها در انتخابات بعدی خواهد شد.

آن‌طور که آقای کولیوند گفته است: هزینه برگزاری یک انتخابات در گذشته ۹۰ میلیارد تومان بود٬ اما با آغاز الکترونیکی شدن آن٬ هزینه‌های انتخابات در سال‌های آینده به ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته وی، «برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک ضمن کاهش هزینه‌ها در بلندمدت، موجب افزایش سرعت و دقت در نحوه برگزاری و تسریع در رسیدگی به شکایت نامزد‌ها می‌شود».

اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی بیان شده که ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ مرکز پژوهش‌های مجلس الکترونیکی کردن انتخابات را موجب افزایش هزینه‌های عمومی دانسته و با آن مخالفت کرده بود.

این مرکز اعلام کرده بود «برگزاری انتخابات بدون استفاده از تعرفه کاغذی مستلزم انجام هزینه‌های زیادی است که مغایر اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی است».

دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه هفتم اسفند ۹۴ در سراسر ایران برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات قرار است ۲۹۰ نفر برای تصدی کرسی‌های دور دهم مجلس شورای اسلامی و ۸۶ نفر برای تصدی کرسی‌ها دوره پنج مجلس خبرگان رهبری انتخاب شوند.

کار ثبت نام از نامزد‌های ورود به این دو مجلس از چند روز گذشته در ایران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG