لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

افت ۱۶ درصدی صادرات نفت ايران به کشورهای آسيايی


چهار مشتری عمده نفت خام ايران در آسيا واردات نفت از ايران را در هشت ماهه اول امسال تا ۱۶ درصد کاهش داده‌اند.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه، هشتم مهر ماه، بر اساس گزارش‌های گمرکی و کشتيرانی گزارش داد که چهار مشتری عمده نفت ايران، چين، هند، ژاپن و کره جنوبی از ژانويه سال ۲۰۱۳ تا پايان ماه گذشته مجموعا به طور متوسط روزانه ۹۲۷ هزار و ۸۶۰ بشکه نفت از ايران وارد کرده‌اند که نسبت به هشت ماه اول سال ۲۰۱۲ کاهشی ۱۶ درصدی نشان می‌دهد.

رويترز می نويسد به رغم نشانه‌هايی از بهتر شدن روابط ايران و آمريکا در روزهای اخير، به نظر می‌رسد که فشار تحريم‌های نفتی بر ايران تا چند ماه آينده کماکان ادامه داشته باشد.

حسن روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته در نيويورک بود، عصر جمعه پنجم مهر به مدت ۱۵ دقيقه تلفنی با باراک اوباما صحبت کرد.

اين اولين تماس تلفنی روسای جمهوری ايران و آمريکا بعد از ۳۴ سال بود.

وزرای امور خارجه ايران و آمريکا نيز در حاشيه نشست گروه ۵+۱ در نیویورک پيرامون برنامه هسته‌ای ايران ديدار دو جانبه کوتاهی داشتند.

رويترز می‌نويسد که اين گفت‌وگوها اوج روند تغيير لحن مقامات دو کشور نسبت به هم بود که از ماه اوت شروع شده بود.

با اين حال، به نظر می‌رسد تحريم‌های نفتی عليه ايران به زودی برداشته نخواهد شد، به طوری که گفت‌وگوهای ايران و آمريکا احتمالا روندی مشکل، زمان‌بر و شکننده خواهد داشت.

رويترز می‌نويسد که واردات نفت چهار مشتری عمده ايران در ماه گذشته در مجموع ۸۶۵ هزار و ۶۵۰ بشکه بوده است که نسبت به اوت سال ۲۰۱۲ افزايش نشان می‌دهد، اما اين افزايش بيشتر به اين خاطر است که کره جنوبی در ماه اوت سال گذشته هيچ نفتی از ايران وارد نکرده بود.

ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲٫۲ ميليون بشکه صادرات نفت داشت. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا و همچنين آژانس جهانی انرژی، اين رقم تحت تاثير تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايران در سال گذشته به ۱٫۲ ميليون بشکه در روز سقوط کرده است.

در همين زمينه، حسينعلی حاجی دليگانی عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس روز سوم مهر ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از قول بيژن زنگنه وزير نفت ايران گفت که مجموع صادرات نفت و ميعانات گازی ايران در حال حاضر به سقف يک ميليون و ۲۰۹ هزار بشکه در روز رسيده‌ است.

آمارهای رسمی گمرک ايران نشان می‌دهد که ايران از ابتدای سال جاری به طور متوسط روزانه کمی بيش از ۱۷۰ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشته است، به عبارتی صادرات خالص نفت خام ايران هم اکنون کمی بيشتر از يک ميليون بشکه در روز است.
XS
SM
MD
LG