لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

انتقاد شدید از دولت احمدی نژاد در نشست مجلس درباره بحران بازار ارز و سکه


شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران، روز یکشنبه در نشست غیر علنی مجلس به ارائه توضیحاتی پیرامون دلایل بحران اخیر در بازار ارز و سکه پرداخت.
شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران، روز یکشنبه در نشست غیر علنی مجلس به ارائه توضیحاتی پیرامون دلایل بحران اخیر در بازار ارز و سکه پرداخت.
مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه برای بررسی نوسانات بازار ارز و طلا جلسه غير علنی برگزار کرد و بر اساس گزارش های منتشره، در این نشست به سکوت دولت محمود احمدی نژاد درباره افزایش قیمت سکه و ارز به شدت حمله شد و توضیحات مقام های اقتصادی، «غیر قابل قبول» توصیف شد.

به گزارش خبرگزاری های ايران، در جلسه غيرعلنی مجلس شورای اسلامی، وزير امور اقتصاد و دارايی، رييس کل بانک مرکزی و وزير صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کردند و به گفته محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس، در این جلسه درباره نوسانات بازار طلا و ارز و مسائل جانبی آن بررسی هايی صورت گرفت.

برگزاری اين جلسه غيرعلنی پس از دو بار لغو نشست های مشابه در هفته های گذشته رخ می دهد که به دليل عدم حضور وزير اقتصاد و رييس بانک مرکزی جمهوری اسلامی برگزار نشدند.

گزارش رسانه های ایران و به نقل از نمایندگان مجلس حاکی است که در این نشست، سکوت دو هفته ای دولت در قبال افزایش قیمت ارز و سکه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و اظهارات مسوولان اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد در زمینه دلایل بروز این گرانی ها، «غیر قابل قبول» تشخیص داده شد.

درباره جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس، حسن غفوری فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت که توضیحات وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی درباره وضعیت موجود بازار طلا و ارز «چندان قابل قبول نبود.»

وی به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: «اینکه دولت رسانه ها را مقصر دانسته، از دید خیلی از نمایندگان غیر منطقی است ودولت به جای طرح این گونه مسائل به فکر راه چاره باشد.»

عباسعلی نورا، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس، نيز مقصر دانستن خبرگزاری ها و رسانه ها در افزايش قيمت سکه و ارز را به «جوک» تشبيه کرد و گفت: «مسوولان دولتی در اين جلسه هيچ چيزی بيش از آنچه در رسانه‌ها وتلويزيون گفته بودند، مطرح نکردند.»

وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «منتخبين نمايندگان مجلس و روسای کميسيون‌های مجلس حرف‌ها و ادعاهايی را در مورد مسائل اخير بازار سکه و ارز مطرح کردند که اگر درست باشد برای دولت بسيار سنگين تمام می‌شود.»

اين نماينده مجلس با اشاره به سخنان احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم در نشست غير علنی مجلس گفت: «اين آقايان بايد با رسانه‌ها صحبت کنند و نظراتشان را مطرح کنند. اگر اين نقطه نظرها در رسانه‌ها مطرح شود چه بسا افرادی از دولت که در بحث‌های اقتصادی هستند سقوط کنند.»

آشفتگی بازار سکه و ارز

بازار طلا و ارز ايران در يک ماه گذشته به شدت دچار آشفتگی شده است و ارزش ريال ايران نسبت به دلار، تا پيش از دخالت دولت در اين بازار، تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

بانک مرکزی ايران هفته گذشته در واکنش به اين نوسانات از افزایش سود بانکی و تک نرخی شدن ارز خبر داد و اعلام کرد که صرافی هايی حق ندارند ارز را بيش از نرخ مصوب به مشتريان بفروشند.

این اقدامات تا حدودی باعث کاهش بهای دلار و سکه شد.

با اين حال، گزارش ها حاکی است که گرچه صرافی ها نرخ بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند ولی از خريد و فروش دلار به نرخ مصوب خودداری می کنند و ازدحام زيادی مقابل بانک های ارائه کننده ارز صورت گرفته است.

سکوت دولت با واکنش تند رسانه ها و نمايندگان مجلس روبرو شده است و سايت «الف» نزديک به احمد توکلی، نماينده اصولگرای مجلس، دولت را مسوول اين بحران دانسته و خواستار رای به عدم کفايت سياسی محمود احمدی نژاد شده است.

اين سايت در گزارشی از کاهش ارزش پول ملی ايران پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، نوشته است که دولت محمد خاتمی در حفظ ارزش پول موفق تر عمل کرده است.

«الف» افزوده است: «اگر عدم کفايت سياسی احمدی نژاد در مجلس تصويب نشود و وی تا پايان دوره اش در سال ۹۲ رييس جمهوری باقی بماند و بتواند تا آن زمان نرخ دلار را کمتر از ۱۷۰۰ تومان نگه دارد، در آن صورت رشد نرخ ارز در دوره هشت ساله وی کمتر از ۸۹ درصد زمان خاتمی خواهد شد و از نظر اسمی، دولت احمدی نژاد موفق ترين دولت در حفظ ارزش ريال باقی خواهد ماند.»

اين سايت گفته است که در طول سه دهه گذشته تا ۵۰ درصد از ارزش پول ملی ايران کاسته شده و افزوده است: «دولت احمدی نژاد تا قبل از بحران ارزی اخير موفق ترين دولت از نظر حفظ ارزش ريال محسوب می شد البته سکوت معنی دار دولت وی در کاهش شديد ارزش ريال در روزهای اخير، نقطه تاريک و ننگينی در کارنامه وی باقی خواهد ماند.»

«افزایش حبابی قیمت سکه و ارز»

در واکنش به بحران اخير اقتصادی در ایران، رییس کل بانک مرکزی افزایش قیمت سکه و ارز را حبابی خوانده و گفت: «دولت هیچ منفعت سیاسی‌ای در افزایش قیمت ارز و سکه نداشته و به هیج عنوان افزایش قیمت سکه و ارز با اراده دولت انجام نشد.»

حمید بهمنی، درباره سکوت دو هفته‌ ای دستگاه های اجرایی در قبال نوسانات بازار سکه و ارز به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «دولت هیچ سکوتی در این باره انجام نداد و بلافاصله وقتی تصمیم لازم اتخاذ شد، بانک مرکزی آن را اعلام کرد.»

شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد، نیز روز يکشنبه به سايت «خانه ملت»، خبرگزاری مجلس، گفته است که مشکل بازار سکه و ارز حل شده است.

به گزارش خانه ملت، وی به «شوخی» اظهار داشت: «سکوت دولت درباره نوسانات بازار سکه و ارز به علت سرماخوردگی بود.»

وزیر اقتصاد ایران در پاسخ به اين پرسش که «برخی کارشناسان معتقدند کند عمل کردن دولت در کنترل بازار سکه و ارز باعث نابسامانی اين بازار در روزهای اخير شده است»، گفت: «هرچه از دوست رسد، نيکوست.»

آقای حسينی، هفته پيش علت التهاب در بازار ارز و سکه در تعطيلات آخر هفته را «ارسال پيامک گسترده يک خبرگزاری» اعلام کرده و گفته بود: «اين اقدام با فضاسازی رسانه ای همراه بوده و نرخ دروغينی برای قيمت ارز در روزهای تعطيل تعيين شده است.»

به دنبال اين اظهارات، انگشت اتهام به سوی خبرگزاری «فارس» نشانه رفت ولی اين سايت خبری نزديک به سپاه پاسداران ساير خبرگزاری ها را به دست داشتن در اين اقدام متهم کرد.

اظهارات وزير اقتصاد در حل مشکل بازار سکه و ارز در حالی بيان می شود که به رغم تک نرخی شدن قميت ارز، خريد و فروش زيادی در بازار انجام نمی شود و ساعاتی پس از اجرايی شدن تصميم بانک مرکزی، قيمت انواع ارزها بار ديگر افزايش يافت.

در حال حاضر نرخ فروش هر دلار آمريکا در بازار آزاد ارز ايران ۱۸۲۰ تومان است و اين در حالی است که تا پيش از تصميم بانک مرکزی، اين نرخ در حدود ۱۷۳۰ تومان بود.
XS
SM
MD
LG