لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

ايرانی ها رکورددار تاسيس شرکت های تجاری در ترکيه


شمار شرکت هايی که توسط ايرانی ها در ترکيه به ثبت رسيده است، طی پنج ماه گذشته به صورت متوالی افزايش يافته و ايرانی ها همانند سال گذشته ميلادی در صدر فهرست شرکت های خارجی تاسيس شده در ترکيه قرار دارند.

اتحاديه اتاق های بازرگانی و بورس کالای ترکيه،تی او بی بی، گزارش داده است که ۲۷ درصد از شرکت های خارجی که طی ماه گذشته، می، در ترکيه به ثبت رسيده اند، با سرمايه ايرانی ها راه اندازی شده اند.

بر اساس این گزارش، از ۳۲۰ کمپانی خارجی که ماه گذشته در اين کشور به ثبت رسيده، ۸۶ کمپانی توسط ايرانی ها تاسيس شده است.

همچنین در پنج ماه نخست سال جاری ميلادی، ۴۳۱ شرکت خارجی با سرمايه ايرانی ها در ترکيه به ثبت رسيده است. آلمان با ۱۵۲ شرکت و روسيه با ۸۶ شرکت، جايگاه های دوم و سوم تاسيس شرکت با سرمايه گذاری مستقيم خارجی را در ترکيه از آن خود کرده اند.

شرکت های ثبت شده ايرانی در ترکيه، بيشتر در زمينه الکترونيک، برق، ارتباطات و ساخت و ساز فعال هستند.

پايگاه تحليل رويدادهای اقتصادی «ليره» ترکيه نيز روز یکشنبه با اشاره به رکورد ايرانی ها در تاسيس شرکت با سرمايه گذاری مستقيم، گزارش داده است که بانک تجارت، بانک پاسارگاد و يک بانک ديگر ايرانی (که نامی از آن برده نشده است) در صدد کسب اجازه از مقامات آنکارا برای تاسيس شعبات خود در ترکيه و ايفای نقش در بازار مالی اين کشور هستند.

اين سه بانک ايرانی چندی است که درخواست وارد شدن به بازار مالی را به آژانس نظارت بر بانک ها و مقررات مالی، «ب د د ک»، ارائه کرده اند، اما هنوز ترکيه با درخواست آنها موافقت نکرده است.

اين گزارش می افزايد که سه بانک ايرانی ياد شده، با وزارت خارجه ترکيه نيز مکاتبه کرده اند، اما تصميم نهايی را نهادهای رسمی مالی اين کشور اتخاذ خواهند کرد.

طبق گزارش اتاق بازرگانی استانبول، استانی که ۲۵ درصد از کل شرکت های خارجی تاسيس شده در ترکيه در اين استان فعاليت می کنند، نيمی از شرکت های خارجی ثبت شده در استانبول، با سرمايه گذاری ايرانی ها تاسيس شده است.

بر اساس گزارش اتاق های بازرگانی و مبادلات کالای ترکيه، سال گذشته ۵۹۰ شرکت با سرمايه مستقيم ايرانی ها در ترکيه به ثبت رسيده که نسبت به سال پیش از آن، سال ۲۰۱۰، حدود ۴۱ درصد افزايش داشته است.

ايرانی ها طی سال ۲۰۱۰، حدود چهار ميليارد دلار برای تاسيس شرکت در ترکيه سرمايه گذاری مستقيم انجام داده اند.

اين نهاد دولتی ماه دسامبر سال گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اينکه تا آن تاريخ، حدود ۲۱۴۰ شرکت با سرمايه گذاری ايرانی ها در ترکيه به ثبت رسيده است.

بر اساس گزارش اتحاديه اتاق های بازرگانی و بورس کالای ترکيه سال گذشته حجم بازرگانی دوجانبه ايران و ترکيه به ۱۶ ميليارد دلار رسيده است که قسمت اعظم آن سهم صادرات نفت و گاز ايران به ترکيه بوده است.

ترکيه ۳۰ درصد از نيازهای نفتی خود، معادل روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام که معادل هفت درصد از کل صادرات نفت ايران بود، از همسايه شرقی خود تامين کرده است. ايران همچنين يک سوم گاز مصرفی ترکيه را طی سال گذشته تامين کرده است.

ترکيه از ماه گذشته، واردات نفت از ايران را برای معاف شدن از تحريم های آمريکا تا ۲۰ درصد کاهش داد.

در همين زمينه، روزنامه «تودی زمان» با استناد به گفته های يک مقام اجرايی در يک شرکت ترکيه ای که چندين ميليون دلار در ايران سرمايه گذاری کرده است گزارش داده که برخی از شرکت های ايرانی ثبت شده در ترکيه برای تهيه کالاها و تدارک اقلام تجاری برای ايران که به خاطر تحريم های بين المللی دچار مشکل شده است، تلاش می کنند.

به گفته وی، برخی از شرکت های ايرانی از قاچاقچيان کالا برای انتقال کالاهای تجاری از مرز ترکيه به ايران استفاده می کنند.
XS
SM
MD
LG