لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

پیشروی نیروهای عراقی در شرق موصل همزمان با حملات راکتی و انتحاری داعش


واحدهای مخصوص ارتش عراق روز چهارشنبه ۲۶ آبان با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در شمال شهر موصل پیشروی کرده ولی با شلیک راکت و بمبگذاری انتحاری مورد حمله گروه «خلافت اسلامی» قرار گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از شهر نمرود می‌نویسد نیروهای عراقی نقاطی را در شرق موصل تصرف کرده و مواضع خود را در آنجا مستحکم کرده‌اند.

این نیروها اوایل روز چهارشنبه پیشروی خود را به سوی محله تحریر آغاز کردند و مردم ساکن این محله برای فرار از درگیری‌ها خانه‌های خود را ترک کردند. بر اثر شلیک خمپاره پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» حداقل پنج کودک که از محل درگیری می‌گریختند زخمی شده و نیروهای عراقی آنها را از منطقه خارج کردند.

نیروهای عراقی روز چهارشنبه ارزیابی از خسارات وارد شده به شهر باستانی نمرود را شروع کردند که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی موصل قرار دارد. آنها روز یکشنبه این شهر را آزاد کردند و این یکی از پیروزی‌های مهم نیروهای دولتی طی روزهای اخیر بود.

ژنرال ضیا السعدی معاون فرمانده نیروی زمینی عراق که این عملیات را هدایت کرده می‌گوید شبه‌نظامیان گروه «خلافت اسلامی» تقریبا تمامی آثار باستانی تمدن آسوری در این شهر را نابود کرده‌اند.

او افزود در ادامه عملیات بازپس گرفتن موصل مسلما آثار باستانی بیشتری را پیدا خواهند کرد که توسط این گروه ویران شده است.

او گفت: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که تمامی آثار و مراکز باستانی در شهر موصل ویران شده‌اند».

کشف گنج‌های مقبره‌های سلطنتی نمرود در اواخر دهه هشتاد میلادی، یکی از مهمترین کشفیات آثار باستانی جهان در قرن بیستم بود.

دولت عراق می‌گوید گروه «خلافت اسلامی» که این مناطق را در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد سال بعد با استفاده از خودروهای نظامی سنگین آثار باستانی را ویران کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید بر اثر خمپاره باران محله تحریر در شهر موصل توسط گروه «خلافت اسلامی» یک کودک کشته و حداقل سه کودک دیگر زخمی شدند. نیروهای عراقی آنها را از منطقه درگیری منتقل کرده‌اند.

گزارش‌های شبکه تلویزیونی کردی «روداو» نشان می‌دهد چند خانواده، فرزندان زخمی خود، یک دختر خردسال، یک پسر نوجوان و یک نوزاد را با پیکر خونین به یک خودروی نظامی عراقی منتقل می‌کنند.

جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در این عملیات از پیشروی نیروهای مخصوص ارتش عراق حمایت می‌کنند.

نیروهای عراقی از چند جبهه پیشروی خود را به سوی موصل، دومین شهر بزرگ عراق و پایگاه اصلی «خلافت اسلامی» در این کشور ادامه می‌دهند. واحدهای مخصوص ارتش عراق پیکان اصلی این حملات بوده و پشروی به داخل شهر را آغاز کرده‌اند ولی هنوز برای تصرف محلات حاشیه شرقی شهر موصل در حال نبرد هستند.

عملیات آزادسازی شهر موصل روز ۱۷ اکتبر آغاز شد. پس از پیشروی‌های نسبتا سریع در حومه شهر، از زمانی که نیروهای عراقی به حاشیه موصل رسیده‌اند پشروی آنها کندتر شده است. تخمین زده می‌شود هنوز بیش از یک میلیون نفر ساکن شهر موصل هستند.

نیروهای مخصوص ارتش عراق از هفته پیش که به حاشیه شرقی موصل رسیدند برای پرهیز از تلفات غیر نظامیان پیشروی خود را به کندی ادامه می‌دهند. در مقابل پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» در بافت فشرده شهری برای مقابله با نیروهای عراقی از روش‌های مختلف، از جمله خودروهای ضد گلوله برای انفجار‌های انتحاری، استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG