لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

عراق خواستار افزایش حملات هوایی ائتلاف و دریافت سلاح‌های سنگین شد


حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه ۱۸ آذر به وزیر دفاع آمریکا گفت که ارتش کشورش برای غلبه بر گروه حکومت اسلامی به تسلیحات سنگین و حمایت هوایی بیشتر نیروهای ائتلاف نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا که برای بررسی پیشرفت عملیات نظامی علیه گروه حکومت اسلامی وارد بغداد شده است با مقامات ارشد دولت عراق و فرماندهان نظامی آمریکایی دیدار کرد.

او پس از دیدار و گفت‌وگو با گروهی از سربازان آمریکایی و استرالیایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر عراق ملاقات کرد.

نخست وزیر عراق در این دیدار به وزیر دفاع آمریکا گفت گروه داعش در حال ضعیف شدن است و توانایی‌های آن کاهش یافته است.

حیدر العبادی افزود: «ما از حمایت و کمک‌هایی که در اختیار ما قرار داده شده بسیار سپاسگزاریم و نیروهای زمینی ما در حال پیشروی هستند. اما به حمایت هوایی و تسلیحات سنگین بیشتری نیاز دارند».

چاک هیگل درباره خواسته نخست وزیر عراق به خبرنگاران گفت: «از صراحت او سپاسگزارم». اما در جواب به درخواست او توضیح مشخصی نداد. مقامات آمریکایی می‌گویند بزرگ‌ترین نیاز عراق رهبری نظامی با کفایت است، نه جنگ افزار بیشتر.

حیدر العبادی گفت گروه حکومت اسلامی تسلیحات و تجهیزات نظامی زیادی به دست آورده و همچنان می‌تواند بین عراق و سوریه تحرک داشته باشد.

سخنان نخست وزیر عراق با بیانیه اخیر فرماندهان آمریکایی که گفتند قدرت گروه داعش برای تجدید قوای جنگجویانش در عراق به شدت محدود شده، در تناقض است.

چاک هیگل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت نیروهای عراقی در حال آمادگی برای یک ضد حمله وسیع‌تر هستند.

وزیر دفاع آمریکا افزود در حالی عراق را ترک می‌کند که از پیشرفت در میدان نبرد علیه شبه نظامیان حکومت اسلامی و تلاش‌های تازه دولت عراق برای متحد کردن کشور دلگرم است.

او گفت: «همان طور که رهبران و مردم عراق می‌دانند تنها آنها هستند که اگر مصمم باشند می‌توانند صلح پایدار را در کشور برقرار کنند».

چاک هیگل با تاکید بر موثر بودن چند ماه حمله به نیروهای حکومت اسلامی گفت: «این حملات توانایی گروه حکومت اسلامی برای مانور، ارتباطات، هماهنگی، تجدید قوا و مقاومت نیروهای آن را محدود کرده است».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «پس از آموزش‌های نظامی نیروهای ائتلاف به نیروهای عراقی در مناطق شمال، غرب و مرکزی عراق، این نیرو‌ها قادر خواهند بود حمله به شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی را تشدید کنند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد چاک هیگل در این سفر که احتمالا آخرین سفر او در مقام وزیر دفاع به منطقه خاورمیانه است، در میان تدابیر امنیتی شدید وارد فرودگاه بغداد شد.

از زمان سفر لئون پانه تا وزیر پیشین دفاع آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۱ و در پایان ماموریت نیروهای آمریکایی در خاک عراق، این اولین سفر یک وزیر دفاع آمریکا به این کشور است.

چاک هیگل روز دوشنبه در سفر به کویت گفت معتقد است با کمک حملات هوایی مداوم آمریکا به مواضع شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی، نیروهای نظامی عراق توان بیشتری پیدا کرده‌اند.

آمریکا متعهد شده که برای پس گرفتن مناطق تصرف شده توسط گروه داعش به عراق کمک کند، با این حال باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با ارسال نیروهای زمینی به عراق موافقت نکرده است.

او تاکید کرده که فقط دولت تازه عراق می‌تواند راه حل و پاسخ دائمی برای بحران این کشور را اجرا کند.

در اوج جنگ در عراق حدود ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی در خاک این کشور حضور داشتند. در پایان ماموریت آنها در دسامبر ۲۰۱۱ مقامات آمریکایی گفتند نیروهای عراقی در مسیر برقراری ثبات دراز مدت هستند.

آمریکا در حال حاضر نزدیک به ۱۶۵۰ نیروی نظامی در عراق دارد.

وزیر دفاع آمریکا در سفر به کویت گفت گروه حکومت اسلامی نه تنها برای عراق بلکه برای کشورهای منطقه از جمله ایران تهدیدی بزرگ باقی خواهد ماند.

او با تایید دیپلماسی آمریکا در باره عدم همکاری نظامی با ایران در عراق گفت ایران حق دارد نگران جاه طلبی‌های دراز مدت گروه حکومت اسلامی باشد.

چاک هیگل گفت: «آنها (ایران) از طرف گروه دولت اسلامی تهدید می‌شوند، درست مانند هر دولت دیگر در منطقه خاورمیانه که آشکارا مورد تهدید است».

مقامات آمریکایی هفته گذشته گفتند ایران اخیرا به مناطق شرقی عراق در استان دیاله حمله هوایی کرده است.

XS
SM
MD
LG