لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

فرمانده ارشد ارتش اسرائیل از موضع عربستان در قبال ایران ستایش کرد


ژنرال هرتزی هلوی، رییس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل.
ژنرال هرتزی هلوی، رییس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل.

فرمانده ارشد اطلاعاتی اسرائیل در یک سخنرانی علنی با تاکید بر اشتراکات اسرائیل و عربستان در تقابل با ایران، از «عملگرایی» پادشاه سعودی و حکومت آن کشور در مقابل تهران ستایش کرد.

ژنرال هرتزی هلوی، رییس «امان»، رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در همایش هرتزلیا، «اعتدال» و «عملگرایی» حکومت عربستان از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان، و جدیت سعودی‌ها در یک سال و نیم اخیر در برابر ایران در منطقه را «تحولی مثبت» خواند که به گفته وی، «فرصت‌های جدیدی خلق کرده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اطلاعاتی اسرائیل در این سخنرانی «تغییرات راهبردی در خاورمیانه» و «احتمال توافق بین اسرائیل و کشورهای میانه‌رو عربی و اسلامی» را از دید ارتش اسرائیل مورد بررسی قرار داد.

ژنرال هلوی گفت: «بخشی از منافع کشورهای میانه‌رو سنی مذهب رفته رفته با منافع اسرائیل همخوانی پیدا کرده است، و اکنون عربستان سعودی، دیگر‌‌ همان حکومت یک سال و نیم پیش در ریاض نیست».

به گفته این افسر اطلاعاتی اسرائیلی، «ملک سلمان از زمان آغاز پادشاهی‌اش برای به دست گرفتن رهبری جهان سنی، بویژه در خاورمیانه تلاش می‌کند؛ به تغییرات اساسی دست زده، و برای رسیدن به اقتصادی شکوفا تا سال ۲۰۳۰ و رهایی از وابستگی کشورش به نفت تلاش می‌کند و توانسته شبکه‌ای از حامیانش را در اطراف خود ایجاد کند».

این بیان تحسین پادشاه سعودی از سوی یک مقام ارشد نظامی اسرائیل در حالی است که حکومت‌های بسیاری در خاورمیانه، از جمله امیرنشین‌های خلیج فارس و در صدر آنها عربستان سعودی ظاهرا با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک ندارند.

اما در دوره اخیر، اشتراکات در بیان انتقاد‌ها و «نگرانی‌ها» از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل و عربستان را به یکدیگر نزدیک کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل و شماری از مقامات این کشور در ماه‌های گذشته گفته بودند، زمان آن فرا رسیده است که برخی از کشورهای منطقه «روابط و هماهنگی‌های خود را با اسرائیل علنی کنند».

دیدگاه‌های اسرائیل و عربستان بعد از برجام، توافق نهایی ایران و شش قدرت‌ جهانی، به هم نزدیکتر شده است.

ستایش عربستان از سوی اسرائیل در حالی است که مناسبات ریاض و تهران قطع شده است.

شش ماه پیش در پی حمله افرادی در تهران و مشهد به سفارت و کنسولگری عربستان در اعتراض به اعدام یک روحانی شیعه این کشور، ریاض با ایران قطع رابطه کرد.

در همین حال، عربستان به عنوان مهد جهان اسلام با حمایت از مطالبات فلسطینی‌ها و نکوهش یهودی نشین‌ها، گزارش‌های مربوط به روابط پشت پرده با اسرائیل را تکذیب کرده است.

اسرائیل به تازگی در مورد طرح صلح عربی نیز بررسی‌های تازه‌ای را آغاز کرده است؛ طرحی که سال ۲۰۰۲ از سوی اتحادیه عرب به تصویب رسید و پیشنهاد ولیعهد وقت عربستان برای صلح کامل کشورهای عربی با اسرائیل، در صورت رسیدن اسرائیل و فلسطینی‌ها به توافق نهایی صلح بود.

در همین حال، عربستان تاکید دارد با اسرائیل که این طرح صلح عربی را هنوز کاملا نپذیرفته، نمی‌تواند همکاری کند.

دو هفته پیش در همایش ابتکار سیاسی فرانسه برای احیای گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی، وزیر خارجه عربستان درخواست نخست‌وزیر اسرائیل را برای تغییر برخی از مفاد طرح صلح عربی رد کرد.

اما به گزارش رویترز، در همایش روز چهارشنبه در اندیشکده هرتزلیا، دوری گولد، مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: میان کشورش و حکومت‌های عربی، که او به نام آن‌ها اشاره‌ای نکرد، مذاکراتی در جریان است.

به گفته این دیپلمات اسرائیلی، «جریان آب گرم دارد لایحه‌های سطحی یخ را می‌شکند».

XS
SM
MD
LG