لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

خامنه ای: نمايندگان مجلس آينده نبايد به کانون های ثروت و قدرت وصل باشند


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سفر کرمانشاه.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سفر کرمانشاه.
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه از مردم ايران خواست تا در انتخابات مجلس نهم، نمايندگانی را انتخاب کنند که به گفته وی، «به کانون های ثروت و قدرت وصل نباشند و بر طبق وظايف انقلابی خود عمل کنند.»

رهبر ايران که به کرمانشاه سفر کرده است در جمع هزاران نفر از مردم اظهار داشت که «با هر انتخاباتی خون تازه ای در رگ های کشور تزريق می شود» و «به همین خاطر طی سال های متمادی دشمن خواسته است که در ایران يا انتخابات نباشد يا کمرنگ باشد.»

وی که سخنان اش از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، اظهار داشت: «انتخابات برای کشور، نظام و مردم در همه دوره ها يک دستاورد بزرگ است» و «حضور و شرکت مردم در انتخابات آينده مجلس بايد وسيع و گسترده باشد.»

انتخابات مجلس نهم که قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود نخستين رای گيری پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری سال ۸۸ است.

نتيجه آن انتخابات موج گسترده ای از اعتراض های سراسری را در ايران برانگيخت که به کشته شدن دهها نفر و بازداشت هزاران تن از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منجر شد.

رهبر ايران در سخنان روز چهارشنبه خود بار ديگر از اين اعتراض ها به عنوان «فتنه ۸۸» ياد کرد و گفت: «برای برخی اگر انتخابات بر اساس ميل و تفکر ما انجام شد خوب است و اگر نبود می زنيم زير قانون. نه قانون را قبول داريم و نه رای مردم.»

وی اظهار داشت: «گناه آتش افروزان فتنه ۸۸ اين بود كه به راي مردم و قانون تمكين نكردند. مردم به آنها رای ندادند و با اکثريت آرا به فرد ديگری رای دادند.»

آيت الله خامنه ای می گويد که در انتخابات آينده مجلس، «قانونگرايی، وفاداری به قانون و احترام به رای» بايد رعايت شود و «مردم بايد کسانی را انتخاب کنند که به کانون های ثروت و قدرت وصل نباشند و بر اساس وظيفه انقلابی خود عمل کنند.»

در ماه های اخير اصولگرايان منتقد دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده اند که «جريان انحرافی» با بسيج امکانات و منابع بيت المال در صدد خيز برداشتن برای کسب اکثريت کرسی های مجلس و سپس برنامه ريزی برای انتخابات رياست جمهوری است.

«جريان انحرافی» برای اشاره به افراد نزديک به محمود احمدی نژاد به کار می رود که در راس آن اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر رييس جمهور، قرار دارد.

در حالی که چهار ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است ولی چالش بر سر حضور مخالفان و اصلاح طلبان در آن بالا گرفته است.

بسياری از مخالفان و معترضان دولت جمهوری اسلامی با اشاره به سرکوب های گسترده پس از انتخابات رياست جمهوری، خواستار تحريم انتخابات مجلس نهم شده اند.

با اين حال، رهبران اصلاح طلباح طلبان شرايطی را برای بررسی حضور در انتخابات اعلام کرده اند ولی محافظه کاران گفته اند که نيازی به حضور آنها در انتخابات نيست.

در همين زمينه، محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، و احزاب اصلاح طلب نظير جبهه مشارکت ايران اسلامی خواستار «آزادی زندانيان سياسی از جمله ميرحسين موسوی و مهدی کروبی»، «برگزاری انتخابات آزاد و سالم» و «آزادی احزاب و مطبوعات مستقل» شده اند.

همزمان با اين چالش، اصولگرايان نيز برای شرکت يکپارچه در انتخابات دچار شکاف و دو دستگی شده و تاکنون نتوانسته اند بر سر ارائه فهرست واحد به نتيجه برسند.

اصولگرايانی که در قالب ائتلاف ۸+۷ در حال رايزنی برای اتحاد هستند با جبهه پايداری انقلاب اسلامی که خواهان سهم بيشتری در فهرست انتخاباتی هستند دچار اختلاف شده اند.

اين جبهه از نيروهای سياسی ای که در دولت های نهم و دهم احمدی نژاد حضور داشتند تشکيل شده است و به نظر می رسد که رهبری آنها با آيت الله مصباح يزدی است.
XS
SM
MD
LG