لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

انتقاد شديد از بسيج و آموزش‌و‌ پرورش در حادثه کشته‌شدن ۲۶ دانش‌آموز


مراسم تشييع جنازه قربانيان تصادف رانندگی اتوبوس کاروان «راهيان نور» شهرستان بروجن روز شنبه برگزار شد.
مراسم تشييع جنازه قربانيان تصادف رانندگی اتوبوس کاروان «راهيان نور» شهرستان بروجن روز شنبه برگزار شد.
کشته شدن ۲۶ دانش آموز دختر در اتوبوس کاروان «راهيان نور» که سازمان بسيج آن را راه اندازی کرده است با انتقادهای شديدی در مجلس و رسانه های ايران روبرو شده و يک نماينده مجلس خواستار پاسخگويی فرمانده بسيج در اين زمينه شده است.

خبرگزاری های ايران روز شنبه گزارش دادند که در جريان تصادف يک دستگاه اتوبوس کاروان «راهيان نور» در استان چهار محال و بختياری، ۲۶ دانش آموز دختر جان باختند و ۱۸ دانش آموز ديگر مجروح شدند.

اين اتوبوس که جمعه شب از مناطق جنگی در استان خوزستان به شهرستان بروجن باز می‌گشت به دليل آنچه که سرعت غيرمجاز و عدم کنترل راننده اعلام شده است واژگون شد.

تلفات اين حادثه بازتاب گسترده ای در رسانه های ايران و در مجلس شورای اسلامی داشته است و روز يکشنبه، ۳۰ مهرماه، نماينده اردل و فارس در سخنانی به انتقاد شديد از وزير آموزش و پرورش و فرمانده بسيج پرداخت.

حميدرضا عزيزی فارسانی در تذکری گفت: «جای تاسف است که در کشور ما نخبگان مثل گل پرپر می شوند و کسی پاسخگو نيست. پارسال اين حادثه برای دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد بوجود آمد و سال قبل از آن نيز ۲۲ معلم جوان ما در اين راه جان دادند و استان ما را داغدار کردند، اما چه اقدامی شد؟ مطمئن باشيد اگر چنين باشد اين سانحه دلخراش مجددا پيش می آيد و کسی پاسخگو نيست، کسی عذرخواهی نمی کند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم


به گزارش سايت خبرگزاری مهر، اين نماينده مجلس تصريح کرده است: «جناب وزير آيا شما راضی هستيد که بچه‌ات اين مسير را برود، سپس جنازه‌اش را به شما تحويل دهند؟ جناب سردار نقدی نفس قضيه راهيان نور درست است... اما آيا شما پاسخگو هستيد؟ آيا جاده‌های ما ظرفيت اين سفرها را دارد؟»

وی افزود: «سردار نقدی (فرمانده بسيج) بگويند آيا پاسخگوی اين حوادث جانگذار هستند؟ آقای نيکزاد (وزير راه) و نامجو (وزير نيرو) پاسخ دهند چرا قبل از ايجاد جاده و پل به آبگيری سد اقدام می کنند که موجب گسيل شدن بار ترافيکی به اين جاده ها می شود.»

اميرعباس سلطانی، نماينده بروجن در مجلس شورای اسلامی، نيز به روزنامه اعتماد گفته که علاوه بر لزوم پاسخگويی حميدرضا حاجی بابايی وزير آموزش و پرورش، خود «محمود احمدی نژاد بايد جوابگو باشد»، چرا که «اين جريان يک سهل‌انگاری از طرف مسوولان است که به دليل همين سهل‌انگاری و کشته شدن دختران معصوم در بروجن، تمام مردم شهر را عزادار کرده‌اند».

در همين حال، خبرگزاری مهر گزارش داده است که وزير آموزش و پرورش و مسئولان بسيج به کميسيون های آموزش و تحقيقات و امنيت ملی مجلس شورای اسلامی برای بررسی حادثه کشته شدن اين دانش آموزان احضار شده اند.

روز شنبه، رسانه های ايران نوشتند که حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پروش، در پاسخ به سوال خبرنگاران که از وی درباره اين حادثه پرسيدند گفته که «برويد از مسوولش بپرسيد.»

دفتر حاجی بابايی روز يکشنبه اين نقل و قول را «صحيح» ندانسته و گفته که «وزير آموزش و پرورش هياتی مرکب از سه معاون وزير و يک مديرکل را برای بررسی و تهيه گزارش به منطقه اعزام کرده است.»

سازمان بسيج مستضعفين که کاروان «راهيان نور» زير نظر آن به مناطق عملياتی جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق اعزام می شوند نيز به اين حادثه واکنش نشان داده و آن را «اتفاقی» دانسته است.

حسين ممتحن، سرپرست سازمان بسيج دانش آموزی کشور، به پايگاه اينترنتی سازمان بسيج مستضعفين گفته است: «دليل حادثه لغزندگی حاصل از بارش باران بوده که حکايت از اتفاقی بودن اين سانحه دلخراش دارد.»

در ادامه واکنش ها به اين حادثه، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، از کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی خواسته است تا با حضور مسوولان مربوطه، ابعاد اين حادثه را بررسی کنند.

گزارش های رسيده از شهرستان بروجن حاکی است که در اين شهر عزای عمومی اعلام شده است و مراسم تشييع جنازه قربانيان تصادف رانندگی اتوبوس کاروان «راهيان نور» نيز روز شنبه برگزار شد.

تلفات کاروان «راهیان نور»

برنامه های اعزام کاروان راهيان نور در سال های اخير تلفات زيادی بر جای گذاشته است.

بر اساس گزارش روز يکشنبه روزنامه «اعتماد» چاپ تهران، يک از بدترين تصادف های کاروان راهيان نور، مربوط به کشته شدن ۲۷ نفر از فرهنگيان استان چهار محال و بختياری در محور شهرکرد به ايذه در روز ششم فروردين ۱۳۸۷ است که اتوبوس حامل اين افراد به گارد ريل برخورد کرد.

کشته شدن ۲۲ دانشجوی دانشگاه علمی- کاربردی خيام مشهد در ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۶ نيز يکی ديگر از اين حوادث است که در جريان آن، اتوبوس حامل اين دانشجويان با يک دستگاه تانکر سوخت در محور انديمشک- خرم آباد برخورد کرد و در جريان آتش سوزی رخ داده، ۲۲ نفر سوختند.

در سوم فروردين ۸۸ نيز تصادف اتوبوس کاروان راهيان نور دانش آموزان دختر محمود آباد ۹ کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت. در يکم فروردين ۹۰ هم حادثه مشابهی در کرمان رخ داد و در تصادف مربوط به اين کاروان، ۱۰ نفر کشته و ۳۷ نفر مجروح شدند.

در ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ اتوبوس کاروان راهيان نور که از خراسان رضوی عازم مناطق جنوبی ایران بود سه کشته و ۱۳ زخمی برجای گذاشت.

به رغم تلفات بالای کاروان راهيان نور، سازمان بسيج مستعضفين همچنان به اعزام دانش آموزان و ساير اقشار جامعه برای آنچه که زنده نگهداشتن «فرهنگ مقاومت» و «تجديد بيعت با آرمان شهدا» عنوان کرده است، ادامه می دهد.

خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که در روزهای اخير کاروان های ديگر دانش آموزی از شهرستان های اردستان، قم، کرج، بيله سوار مغان، خراسان رضوی، مريوان و شيراز به مناطق عملياتی جنوب اعزام شده اند.
XS
SM
MD
LG