لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

مايکل مان: دوره شش ماهه توافق ژنو از زمان اجرای آن آغاز می‌شود


مايکل مان، سخنگوی مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا
مايکل مان، سخنگوی مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا
سخنگوی مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا به راديو فردا می‌گويد که تعيين روز اجرای اقدام مشترک ايران و ۱+۵ منوط به توافق طرفين در مذاکرات فنی است و بازه زمانی شش ماهه توافق ژنو از روزی آغاز می‌شود که اين توافق اجرايی شود.

مایکل مان اين اظهارات را لحظاتی پس از ديدار روز سه شنبه، ۲۶ آذر، عباس عراقچی معاون وزير امور خارجه ايران با کاترين، مسوول امور سياست خارجی اروپا و هلگا اشميت معاون وی بيان کرد.

آقای عراقچی پس از اين ديدار به خبرگزاری های ايران گفت که «در اين ملاقات مواضع خودمان را به خانم اشتون منتقل کرديم که اگر مذاکرات قرار است ادامه يابد بايد از سوء تفاهمات و زياده خواهی‌ها اجتناب شود».

وی افزوده است: «خانم اشتون با تاييد ضرورت اجتناب از اقداماتی که به سوءتفاهم می‌انجامد اطمينان داد گروه مذاکره کننده به خصوص طرف آمريکايی به همين ترتيب عمل خواهد کرد و وی پذيرفت که لازمه توافق، پايبندی و تعهد به اصل متن توافق است».

هانا کاويانی در گفت‌وگو با مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، از وی درباره محتوای مذاکرات روز سه شنبه آقای عراقچی با خانم اشتون و اشميت پرسيده است.

مايکل مان: آقای عراقچی در سفر به برخی از کشورهای اروپايی روز سه شنبه به بروکسل آمد و با همتای خود هِلگا اشميت ديدار کرد. او همچنين با خانم اشتون نيز به گفت‌وگو نشست. خانم اشتون از ديدار با آقای عراقچی خرسند بود تا طرفين درباره روند پيشرفت در اجرای توافق ژنو و همچنين اقدامات آتی گفت‌وگو کنند.

آيا در اين ديدار، زمانی برای از سرگيری مذاکرات کارشناسی ايران و گروه ۱+۵ تعيين شد، با توجه به اینکه هر دو طرف گفته‌اند که به زودی اين اتفاق خواهد افتاد؟

همان طور که می‌دانيد گفت‌وگوهای هفته گذشته چهار روز طول کشيد و ما گفته‌ايم که می‌خواهيم اين مذاکرات به سرعت از سر گرفته شود. تا آنجايی که من اطلاع دارم، روزی برای ادامه گفت‌وگوها هنوز تعيين نشده است اما تمايل طرفين بر اين است که هر چه سريعتر ديدار دوباره کارشناسان انجام شود، و ما اميدواريم که به زودی اين اتفاق بيفتد.

روز از سرگيری مذاکرات هنوز تعيين نشده است و این در حالی است که اروپا به دلیل کریسمس در هفته آينده شاهد چند روز تعطيلی خواهد بود. حتی مشخص نيست که اين ديدار قبل يا بعد از اين تعطيلات است؟

بار ديگر تاکيد می‌کنم که من در اين زمينه اطلاعی ندارم. آنچه که مشخص است، تمايل هر دو طرف به پيشبرد گفت‌وگوهاست. روز دوشنبه هم وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست خود خواستار اجرای سريع توافق ژنو شدند. در نتيجه اميدواريم که اين گفت‌وگوها هر سريعتر انجام شود.

شورای اتحاديه اروپا در حالی در بيانيه روز دوشنبه خود خواستار اجرای فوری توافق شد، که در ايران، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه گفت «بر اساس برنامه اقدام مشترک انتظار داريم يک روز برای اجرا مشخص شود».
واکنش شما به اين گفته چيست؟


اين بخشی از صحبت‌ها در مذاکرات کارشناسی است. اين مذاکرات درباره ساز و کار اجرای توافق است، و يکی از موارد آن تعيين روزی است که توافق بايد اجرايی شود. در نتيجه اين طور نيست که يک طرف از طرف ديگر بخواهد که روزی تعيين کند. اين موضوع دو طرف مذاکره است که توافق کنند روز اجرای توافق چه زمانی باشد.

بنا بر آنچه که در روز ۲۴ نوامبر اعلام شد، اين يک توافق شش ماهه است. اما اين شش ماه از کی آغاز می‌شود؟ آيا اين حدود يک ماهی که گذشته هم شامل اين شش ماه خواهد شد؟

خير. اين شش ماه هنوز شروع نشده است. بازه زمانی شش ماهه از زمانی که توافق اجرايی شود، آغاز خواهد شد. در نتيجه هيچ زمانی نگذشته و هنوز هيچ زمانی برای آغاز اين شش ماه تعيين نشده است. در نتيجه ما هم اکنون يک توافق داريم که هنوز اجرايی نشده و زمانی که اين اتفاق بيفتد، عقربه‌های ساعت شروع به حرکت می‌کنند.

خبر ديگری هم درباره ديدار هِلگا اشميت، معاون خانم اشتون، با مديران آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه منتشر شد. آيا اين ديدار با مذاکرات صبح وی با آقای عراقچی ارتباط دارد؟

مدير سياسی دستگاه ديپلماسی اتحاديه اروپا برای ديدار با مقام‌های آژانس به وين رفت. مطمئننا اين ديدار در رابطه با مسئله مذاکرات با ايران است. می‌دانيد که بنا بر توافق ژنو، نقشی نظارتی برای آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نظر گرفته شده است.

اين نهاد بايد نحوه اجرای اقدامات در نظر گرفته شده در توافق ژنو را بر عهده داشته باشد. آژانس، اقدامات تهران در راستای توافق را راستی‌آزمايی خواهد کرد. در نتيجه خانم اشميت به وين رفته تا درباره موضوعات متعددی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ايران گفت‌وگو کند.
XS
SM
MD
LG