لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

رییس سابق دانشگاه آزاد خواستار افشای اسناد فساد اقتصادی مورد ادعای ولایتی شد


حمید میرزاده (نفر سمت چپ) همراه با علی محمد نوریان، جانشین او در دانشگاه آزاد اسلامی.
حمید میرزاده (نفر سمت چپ) همراه با علی محمد نوریان، جانشین او در دانشگاه آزاد اسلامی.

حمید میرزاده، رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی، که علی اکبر ولایتی، رییس هیات امناء این دانشگاه، او را از کار برکنار و به فساد اقتصادی متهم کرده، در بیانیه‌ای از آقای ولایتی خواسته است تا اسناد فساد ادعایی خود را برای عموم منتشر کند.

یک روز پس از نامه حسن خمینی به حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، درباره غیرقانونی بودن روند عزل آقای میرزاده و درخواست برای رسیدگی به این موضوع، علی اکبر ولایتی مصاحبه‌ای با شماره روز ۹ خرداد روزنامه کیهان انجام داد و گفت که «به آقای میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی بابت فسادهای مالی موجود در دانشگاه آزاد تذکراتی داده شد».

وی افزوده است: «بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است. حتی اظهارات بعضی از روسای واحدهای دانشگاه آزاد موجود است که با امضاء خط خود دراین‌باره نوشته‌اند».

حال، حمید میرزاده نامه‌ای در پنج بند خطاب به علی اکبر ولایتی نوشته و از او خواسته است که «اولا... اسناد این فسادهای ادعایی را به اطلاع عموم برساند، ثانیا بنده پیشنهاد می‌دهم ایشان و اینجانب در حضور مدیران دانشگاه و مدعیان و ارباب جراید و اصحاب رسانه‌های جمعی مناظره‌ای در سالن فرهیختگان دانشگاه در سازمان مرکزی داشته باشیم تا معلوم شود آیا این مواردی که مطرح کرده‌اند واقعیت دارد یا ساخته و پرداخته آن دسته از روسا و مدیران واحدهایی است که یا به خاطر فساد مالی وتخلفات اداری و آموزشی برکنار شده‌اند و همان‌ها ... مرجع دادن اطلاعات دروغ و قلب واقعیت‌ها به ایشان بوده‌اند؟»

وی تاکید کرد که اگر «اهل سوء استفاده و فساد» بود، «برخلاف وظیفه‌ام عمل می‌کردم و به شما دروغ می‌گفتم و با تملق و چاپلوسی که متاسفانه سکه رایج این روزها شده، پست خودم را حفظ می‌کردم تا فارغ از منافع دانشگاه به سوء استفاده ادامه دهم زیرا آدم سوء استفاده‌گر به هر قیمتی سعی در ماندن دارد!»

رییس سابق دانشگاه آزاد همچنین مدعی شده که علی اکبر ولایتی به او پیشنهاد کرده بود در صورتی که نصب یکی از مدیران جدید در دانشگاه را بپذیرد، نظر اعضای شورای انقلاب فرهنگی برای ادامه ریاست او در چهار سال بعد را جلب خواهد کرد ولی او نپذیرفت. وی سپس پرسیده است:‌ «چطور اگر بنده فاسد بودم شما می‌خواستید برای مدیریت چهار سال دیگر اینجانب از شورای عالی انقلاب فرهنگی رای بگیرید؟!»

آقای میرزاده می‌گوید که ولایتی در جلسات مکرر هیات امنای دانشگاه آزاد به او گفته است، «در صورتی می‌توانید رییس دانشگاه بمانید که من هرچه گفتم بپذیرید، هر که را گفتم عزل کنید و هر که را گفتم نصب کنید و هر کاری گفتم انجام دهید و اختیاری نداشته باشید. بنده هم عرض کردم پس تکلیف اختیارات و وظایف رییس دانشگاه که در مواد ۱۳ و ۱۴ اساسنامه بدان تصریح شده و اداره امور دانشگاه و عزل و نصب مدیران به رییس دانشگاه محول شده چه می‌شود؟ که آقای دکتر ولایتی گفتند من کاری به اساسنامه ندارم».

وی گفته که قبل از رسانه‌ای کردن این موضوعات توسط ولایتی، گزارشی درباره «تحولات اخیر در دانشگاه گزارشی و اقدامات خلاف اساسنامه و مصوبات هیات امنا مرکزی» برای دفتر رهبر جمهوری اسلامی، رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده و منتظر رسیدگی آنهاست.

علی اکبر ولایتی علاوه بر ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که بلافاصله پس از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی به این سمت منصوب شد، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی نیز هست.

وی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه کیهان گفته است، وقتی آقای میرزاده مشکلات را حل نکرد «طبق ماده ۱۱ اساسنامه بر اساس درخواست چهار نفر از هیات امنا (در حالی که سه نفر کافی بود) جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیات امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود».

وی گفته که «در این جلسه علی‌محمد نوریان دبیرکل هیات موسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود چند نمونه از فسادهای مالی ثابت شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل ۶ زونکن بود) نشان داد» و در این جلسه که با حضور هفت عضو ادامه یافت، «پنج نفر از هفت عضو حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی در صورتی که استعفاء ندهد رای دادند».

آن گونه که محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی رهبر ایران در دانشگاه‌ها، گفته است حمید میرزاده و حسن خمینی در این جلسه رای ندادند.

اظهارات ولایتی در حالی بیان شده است که حسن خمینی، از اعضای هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی، در نامه خود به رییس‌جمهوری ایران، عزل رییس دانشگاه آزاد را «فاقد وجاهت قانونی» خوانده و گفته است که حداقل «شبهه غیرقانونی» بودن روند عزل آقای میرزاده «بسیار قوی است».

هیات امنای دانشگاه آزاد روز سوم اردیبهشت در یک جلسه فوق‌العاده، حمید میرزاده را از ریاست این دانشگاه برکنار کرد و پس از آن علی‌اکبر ولایتی رییس این هیات، در حکمی خبر داد که هیات امنای این دانشگاه علی محمد نوریان را به سمت سرپرست موقت این دانشگاه منصوب کرده است.

اما حسن خمینی در نامه خود به رییس‌جمهوری تأکید کرده که نصب سرپرست موقت «بدون رأی گیری در هیات امنا» صورت گرفته است.

حمید میرزاده نیز در مصاحبه‌ای با سایت «جماران» گفته که هیات امنای دانشگاه آزاد ۱۰ عضو دارد که در جلسه تشکیل شده برای برکناری او، حسن خمینی و وزیران علوم و بهداشت مخالف این تصمیم بودند.

او افزود که خود او نیز مخالف برکناری بوده ولی «رییس دانشگاه مطابق اساسنامه در موضوع نصب و عزل رییس حق رای ندارد». از سوی دیگر، به گفته او، دوره عضویت سه نفر دیگر در هیات امنا به پایان رسیده بود و لذا از حق رای برخوردار نبودند و رای آنها باطل است.

آقای میرزاده نتیجه‌گیری کرده که تصمیم به عزل او تنها با سه رای علی اکبر ولایتی، عبدالله جاسبی و محمد محمدیان صورت گرفته است.

در همین حال، نامه حسن خمینی با واکنش رییس نهاد نمایندگی رهبر ایران در دانشگاه‌ها روبرو شده و محمد محمدیان گفته است: «جای بسیار تعجب است که آقای سیدحسن خمینی که حداقل در عزل و نصب سه رییس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رییس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای ایشان انتخاب شده است، لب به اعتراض می‌گشاید!‌ ای کاش حداقل یک بار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می‌کردند!»

دانشگاه آزاد اسلامی پیشتر نیز با چنین جنجال‌هایی روبرو بوده است. در دوره محمود احمدی‌نژاد، مالکیت و نحوه اداره دانشگاه آزاد به یکی از کشمکش‌های هیات مؤسس به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت بدل شد، و در نهایت دولت دهم توانست در اسفند سال ۹۰ عبدالله جاسبی را از ریاست این دانشگاه برکنار و فرهاد دانشجو را جایگزین او کند.

اما با به قدرت رسیدن حسن روحانی و شروع به کار دولت او، با تغییراتی که در ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد پدید آمد، فرهاد دانشجو برکنار و حمید میرزاده جانشین او شد.

XS
SM
MD
LG