لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

درخواست چند نماینده مجلس از علی لاریجانی: روحانی درباره سند یونسکو توضیح دهد


علی لاریجانی پیشتر از دولت حسن روحانی به خاطر سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو انتقاد کرده بود.
علی لاریجانی پیشتر از دولت حسن روحانی به خاطر سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو انتقاد کرده بود.

به دنبال مخالفت رهبر ایران با اجرای سند آموزشی یونسکو٬ شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار پاسخ‌گویی روحانی برای امضای سند ۲۰۳۰ شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت خبرگزاری تسنیم٬ حسینعلی حاجی‌دلیگانی٬ نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی این خبر را اعلام کرده است.

وی گفته که ۱۰ نفر از نمایندگان از علی لاریجانی٬ رییس مجلس، خواسته‌اند از حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران بخواهد درباره علل امضای سند ۲۰۳۰ یونسکو به مجلس پاسخ دهد.

این نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند از آنجا که به زعم آنها «مفاد این سند» با «اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز کشور، سیاست‌های کلی نظام از جمله سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ... مغایرت دارد... رییس‌‌جمهور و وزرا» باید در این زمینه «پاسخگو باشند.»

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، ناصر موسوی‌لارگانی، احد آزادی‌خواه، علی‌اکبر کریمی، علیرضا سلیمی، جواد کریمی‌قدوسی، حسین نقوی‌حسینی، محمدرضا منصوری، حمیدرضا فولادگر و احمد سالک این نامه را امضا کرده‌اند.

این نامه در حالی برای لاریجانی ارسال شده که خود وی نیز پس از مخالفت آیت‌الله علی خامنه‌ای با اجرای سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو٬ از دولت به دلیل نخواستن «نظرات کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس» در این زمینه انتقاد کرده بود.

لاریجانی گفته بود: «از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهم رسیدگی و نظارت جدی نماید تا اولاً نظرات رهبری معظم در اسرع وقت تحقق یابد و ثانیاً رسیدگی شود که چرا این مسیر طی شد و نظرات کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس اخذ نگردید و نتیجه را به مجلس گزارش نماید».

رهبر ایران روز ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی «تسلیم» سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد و از دولت به دلیل امضای این سند و آنچه اجرای «بی سر و صدای» آن خواند٬ انتقاد کرد.

چند روز پس از «غیرمجاز» دانستن اجرای این سند از سوی وی٬ دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت که اجرای سند آموزشی یونسکو در ایران متوقف شده است.

منصور کبگانیان٬ انتقادهای رهبر جمهوری اسلامی نسبت به «اجرای بی‌سروصدای» این سند را «کاملا درست» خواند و افزود که «تناقضات سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی نظام بارها اعلام شده بود».

سند آموزشی [سال] ۲۰۳۰ یونسکو به منظور «همسویی بیشتر سیاست‌های آموزشی در سطح جهانی»، پس از سال‌ها مذاکره در سال ۲۰۱۵ توسط بخش بسیار بزرگی از کشورهای جهان امضا شده است.

دولت ایران هم در نشست ۲۶ مرداد سال ۹۵ تصویب کرده بود که «سند آموزش ۲۰۳۰» در ایران با مدیریت وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی با اجرای این سند آموزشی مخالفت می‌کند که این سند بر بالا بردن کیفیت آموزشی تأکید دارد.

سند ۲۰۳۰ بر مسائلی همچون آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، احترام به تنوع فرهنگی و ترویج آموزش بین فرهنگی، تربیت نسل جدید با نگاه شهروند جهانی، و فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید می‌‌کند.

XS
SM
MD
LG