لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

پرويز مشرف پس از چهار سال تبعيد خودخواسته به پاکستان بازگشت


پرویز مشرف (سمت چپ) پس از چهار سال به پاکستان بازگشت.
پرویز مشرف (سمت چپ) پس از چهار سال به پاکستان بازگشت.
پرويز مشرف، رييس جمهوری پيشين پاکستان، به رغم تهديدهای طالبان مبنی بر قتل وی و همچنین خطر بازداشت از سوی دولت روز يکشنبه، ۲۴ مارس، به کشورش بازگشت و به چهار سال تبعيد خودخواسته پايان داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پرواز آقای مشرف از دوبی بوده و او اوايل بامداد روز يکشنبه وارد فرودگاه کراچی در جنوب شرقی پاکستان شد.

گزارش‌ها حاکی است که آقای مشرف قصد دارد تا بار ديگر به صحنه سياسی پاکستان بازگردد و هدايت حزب مسلم ليگ را در انتخابات آينده پارلمانی اين کشور که قرار است در ماه مه برگزار شود بر عهده گيرد.

وی پيش از پرواز به کراچی در فرودگاه دوبی گفت که نگران وضعيت خود نيست ولی نگران اوضاع کشور است.

آقای مشرف با اشاره به تهديد ارتش که سال گذشته از وی خواسته بود تا به پاکستان باز نگردد اظهار داشت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها مايل نيستند تا من به کشور بازگردم، و همکارانم به من گفتند که برنگردم. ولی خب من نظرم را تغيير دادم.»

اين ژنرال ارتش در جريان يک کودتای بدون خونريزی در سال ۱۹۹۹ قدرت را در پاکستان به دست گرفت و رييس جمهوری این کشور شد. وی پنج سال پيش و در پی فشارهای سياسی احزاب و مردم ناچار شد که قدرت را واگذار کند.

چند ماه پيش از اينکه پرويز مشرف قدرت را ترک کند، بی نظير بوتو که اولين نخست وزير زن پاکستان به شمار می رود، در جريان یک بمبگذاری انتحاری در راولپندی کشته شد.

آقای مشرف متهم است که به رغم تهديدهای مکرر، اقدامات چندانی برای حفاظت از خانم بوتو انجام نداده است و به همين دليل خواستار بازداشت وی هستند. رييس جمهوری پيشين پاکستان هر گونه دخالت در اين ترور را رد کرده است.

او که در چهار سال گذشته در دوبی و لندن زندگی کرده بود از سوی طالبان پاکستان تهديد شده بود که در صورت بازگشت پرویز مشرف به کشور، ترور خواهد شد. از سوی ديگر دولت پاکستان تهدید کرده بود که وی به محض ورود به خاک کشور دستگير می‌شود.

با ابن حال، حزب مسلم ليگ می گويد که اقدامات پيشگيرانه‌ای برای جلوگيری از بازداشت پرويز مشرف انجام شده است.

جاويد صديقی، از اعضای اين حزب گفته است: «مشرف پس از ورود به پاکستان وثيقه گذاشته است. ما اطمينان داريم که او بازداشت نخواهد شد و بازگشت او به کشور بدون اشکال خواهد بود.»

گزارش تلويزيون «سی ان ان» حاکی است که وکيل رييس جمهوری پيشين پاکستان مبلغ نامشخصی وثيقه در اختيار دادگاه قرار داده که این بدان معنی است وی حداقل تا ۱۵ روز با خطر بازداشت روبرو نخواهد شد.

از زمان کناره‌گيری پرويز مشرف از قدرت در سال ۲۰۰۷، پاکستان با مشکلات فراوان اقتصادی، رشد روز افزودن نفوذ گروه‌های افراطی اسلامگرا، افزايش تنش ميان واشينگتن و اسلام آباد بر سر پرواز هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی بر فراز خاک پاکستان و همچنين کشتن اسامه بن لادن روبرو شده است.

انتخابات پارلمانی پاکستان قرار است که در ماه مه برگزار شود و حضور پرويز مشرف در اين انتخابات می‌تواند اوضاع سياسی اين کشور را دگرگون سازد.
XS
SM
MD
LG