لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

آمریکا: کره شمالی می‌تواند از توافق هسته‌ای با ایران بیاموزد


معاون وزیر امور خارجه آمریکا می‌‎گوید که واشنگتن خواهان گشایش نوعی رابطه با کره شمالی است.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا می‌‎گوید که واشنگتن خواهان گشایش نوعی رابطه با کره شمالی است.

آنتونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین گفت کره شمالی می‌تواند از توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ایش بیاموزد.

کره شمالی در ژانویه امسال با زیر پا گذاشتن مصوبات شورای امنیت سازمان ملل چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. پیونگ یانگ که همواره آمریکا و کره جنوبی را تهدید می‌کند، در ماه فوریه نیز با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت یک موشک دوربرد را آزمایش کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه مارس با تصویب قطعنامه دیگری که متن آن از سوی آمریکا و چین تهیه شد، تحریم‌های شدیدتری برای محدود کردن منابع مالی فعالیت هسته‌ای و موشکی کره شمالی تصویب کرد.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن در یک کنفرانس خبری در سئول گفت: «حکومت ایران یک تصمیم اساسی گرفت. تصمیم گرفت بخشی از برنامه‌ هسته‌ایش را متوقف کرده یا به عقب بازگرداند و به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی دهد. با این تصمیم، شرایط و زمان مناسب فراهم شده تا احتمال رسیدن به یک توافق همه جانبه‌تر با ایران بررسی شود».

بر اساس توافق تیرماه پارسال بین ایران و قدرت‌های جهانی، در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای تهران تحریم‌های دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد که به خاطر برنامه‌های هسته‌ای به اجرا گذاشته شده بود، لغو شدند.

معاون وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با همتایان ژاپنی و کره جنوبی در سئول افزود: «ما امیدواریم که جمهوری دمکراتیک خلق کره نیز از این نمونه الهام بگیرد».

او گفت پیشرفت اخیر در مناسبات دیپلماتیک دولت آمریکا با کوبا و میانمار نشان‌دهنده تمایل واشنگتن به گشایش نوعی رابطه با کره شمالی است.

آقال بلینکن افزود: «اگر کشوری، حتی کشوری که ما با آن عمیق‌ترین اختلافات را داشته‌ایم، حاضر شود به طور جدی و واقعی به شروط جامعه بین‌المللی پاسخ دهد ما نیز آماده‌ایم با آن گفت‌وگو کنیم».

معاون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه نیز گفته بود این کشور به آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی در آینده واکنش قاطعی نشان خواهد داد.

چند روز پیش کره شمالی نتوانست موشک جدیدی را که از نظر آمریکا قاره پیما و برد متوسط دارد، با موفقیت آزمایش کند.

XS
SM
MD
LG