لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

استقبال سرد از سخنرانی اوباما در خاورميانه


زن محجبه فلسطینی از کنار تلویزیونی رد می شود که در حال پخش مستقیم سخنان باراک اوباما درباره مسائل خاورمیانه است.
زن محجبه فلسطینی از کنار تلویزیونی رد می شود که در حال پخش مستقیم سخنان باراک اوباما درباره مسائل خاورمیانه است.
سخنرانی روز نوزدهم ماه مه باراک اوباما از پيش به عنوان يک سخنرانی مهم يا سخنرانی «قاهره دوم» تلقی می شد ولی استقبال از آن در خود منطقه خاورميانه چنان سرد بود که گويا مردم مصر اصلا خبر ندارند چنين سخنرانی ايراد شده است.

رابرت تيت از خبرنگاران راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در این باره می نويسد با وجودی که در اين سخنرانی مهم پس از حوادث سياسی اخير جهان عرب رييس جمهور آمريکا با صراحت به اين مسائل پرداخت ولی در پايتخت مصر اهميت چندانی پيدا نکرد.

به نظر می رسد که وعده رييس جمهور آمريکا برای اعطای وام يک ميليارد دلاری و بخشش همين مبلغ از بدهی های مصر برای کمک به احيا اقتصادی افکار عمومی اين کشور را به خود جلب نکرد.

يکی از رهبران ارشد «جامعه ملی برای تغيير» که از گروه های مخالف دولت مصر است در مصاحبه ای با مطبوعات داخلی گفت: «سخنان باراک اوباما عمق و اهميت چندانی ندارد. دولت آمريکا از رژيم های ديکتاتوری مصر و کشورهای ديگر عرب همواره حمايت کرده و مردم ، آمريکا را مجبور کردند که از انقلاب و خيزش های اخير حمايت کند.»

خبرنگار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در قاهره می گويد فضای افکار عمومی اين کشور در مورد سخنرانی آقای اوباما، يا بی تفاوتی و يا بی اهميت شمردن آن بود. برخلاف سخنرانی سال ۲۰۰۹ قاهره که مردم مصر آن را با دقت دنبال کردند اين بار بسياری از مصری ها حتی نمی دانستند که باراک اوباما در مورد مسائل خاورميانه و از جمله مصر سخنرانی کرده است .

برخی از مردم با يادآوری تعلل و سردرگمی دولت آمريکا در موضع گيری های اوليه خود در قبال انقلاب مصر می گويند رهبران آمريکا تازه از خواب بيدار شده اند.

شايد يکی از دلايل آن اين است که برای افکار عمومی جهان عرب سخنرانی رييس جمهور آمريکا در پايتخت يک کشور مسلمان به نسبت سخنرانی در واشنگتن بسيار جدی تر تلقی می شود.

اما بی اعتنايی نسبت به سخنرانی باراک اوباما به مصر محدود نمی شود.

افکار عمومی جهان عرب به خاطر عدم اشاره مستقيم باراک اوباما به رژيم عربستان سعودی ناراضی هستند. دولت عربستان سعودی برای مقابله با اعتراض های مخالفان در بحرين به اين کشور نيروی نظامی اعزام کرده است.

ايراد ديگری که به سخنرانی رييس جمهور آمريکا گرفته می شود لحن و سخنان وی در مورد حکومت بشار اسد است.

باراک اوباما با انتقاد از سرکوب و کشتار معترضان گفت: «بشار اسد يا بايد روند اصلاحات را رهبری کرده و يا از گود خارج شود.»

بسياری از مفسران وکارشناسان جهان عرب می گويند رييس جمهور آمريکا به غلط در اين باور است که بشار اسد هنوز هم می تواند مدير و رهبر اصلاحات باشد. در صورتی که باراک اوباما بايد از اين فرصت استفاده کرده و با حمايت معنوی صريح از اعتراضات در سوريه کمک می کرد تا تعادل قوا به نفع مخالفان بچرخد.

انتقاد کلی که در اين زمينه به سخنرانی باراک اوباما گرفته می شود اين است که وی هنوز هم سياست گفت و گو با رژيم های خودکامه را کنار نگذاشته است.

اما در مورد مسئله صلح اسرائيل و فلسطينيان به نظر می رسد که لحن رييس جمهور آمريکا و طرح مسئله بازگشت اسراييل به مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ توجه مفسران را به خود جلب کرده است.

کارشناسان معتقدند که عنوان کردن اين مسائل درست قبل از سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، به واشنگتن نشان می دهد که آقای اوباما در موضع خود بسيار جدی است.
XS
SM
MD
LG