لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

حملات سنگین ارتش پاکستان به مواضع شبه نظامیان


خشونت ها در پاکستان از ماه جولای گذشته تاکنون و بدنبال واقعه مسجد لال افزايش بيشتری داشته است .
خشونت ها در پاکستان از ماه جولای گذشته تاکنون و بدنبال واقعه مسجد لال افزايش بيشتری داشته است .

ارتش پاکستان روز سه شنبه با استفاده از آتش هلی کوپترها و توپخانه، دو نقطه از مواضع مهم شورشيان مستقر در مرز اين کشور با افغانستان را بمباران کرد.



ژنرال وحيد ارشاد، سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد که پس از دريافت اطلاعات موثق مبنی بر استقرار شورشيان در روستای دايگان در ۱۵ کيلومتری غرب ايالت وزيرستان شمالی، مواضع آنها مورد حمله قرار گرفت.

سرکوب شورشيان در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان که کنترل کمی بر آنها وجود دارد در ماه های اخير و بدنبال تشديد خشونت ها بالا گرفته است.


عمليات روز دوشنبه ارتش پاکستان يک روز بعد از آن صورت می گيرد که تسنيم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور گفته بود که القاعده و طالبان در اين مناطق امنيت نخواهند داشت.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس در عمليات روز سه شنبه که چهار ساعت به طول انجاميد هلی کوپترهای کبرا شرکت داشتند که توسط آتش توپخانه مورد حمايت قرار گرفتند. در اين عمليات از نيروهای پياده استفاده نشد.


درگيری روز سه شنبه ارتش با شبه نظاميان نخستين برخورد سنگين دو طرف از سپتامبر سال ۲۰۰۶ به شمار می رود که بدنبال معاهده دولت پاکستان با شورشيان هوادار طالبان، نيروهای نظامی از اين منطقه عقب نشينی کرده بودند.


سخنگوی ارتش پاکستان دليل اين عمليات را حملات مداوم شورشيان به نيروهای امنيتی اعلام کرد و گفت به همين دليل مواضع آنها بمباران شد.

يک مقام امنيتی محلی که نخواست نامش فاش شود گفته است که بدنبال اين عمليات شبه نظاميان مقابله به مثل کرده و هر دو طرف از سلاح های سنگين عليه يکديگر استفاده کردند.



ساکنين ميران شاه، مرکز ايالت وزيرستان شمالی گفته اند که صدای انفجارهايی را شنيده اند و در جريان پرتاب يک خمپاره به يک منزل مسکونی دو کودک مجروح شدند که به بيمارستان انتقال داده شدند.


مقامات امنيتی مورد اصابت قرار گرفتن يک محل مسکونی را تاييد کرده و گفته اند که در جريان اين حمله چند نفر زخمی شدند.


اين مقامات می گويند که ساعاتی پس از پايان عمليات در روستای دايگان، شبه نظاميان در نزديکی اين روستا اقدام به پرتاب راکت هايی به سوی نيروهای ارتش کردند.


افزایش خشونت ها


درگيری روز سه شنبه ارتش با شبه نظاميان نخستين برخورد سنگين دو طرف از سپتامبر سال ۲۰۰۶ به شمار می رود که بدنبال معاهده دولت پاکستان با شورشيان هوادار طالبان، نيروهای نظامی از اين منطقه عقب نشينی کرده بودند. از يک ماه پيش شورشيان اين معاهده را نقض کرده و حملات خود را به مواضع ارتش پاکستان از سر گرفته اند.


در تحولی ديگر دو موتور سوار مسلح با گشودن آتش بر روی يک کاروان نظامی در شمال غربی ايالات سرحد يک نفر را کشتند. پليس می گويد که در حال تحقيق درباره اين حمله است.


همچنين يک بمب در ايستگاه اتوبوسی در شهر پيشاور که بزرگترين شهر شمال غربی پاکستان به شمار می رود، منفجر شد ولی به کسی صدمه ای وارد نياورد.


در زمان اين انفجار، ايستگاه اتوبوس خالی گزارش شده است.


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان و از نزديکترين متحدان آمريکا در جنگ عليه ترور از سوی واشينگتن تحت فشار قرار دارد تا عليه نيروهای شبه نظامی دست به عمليات نظامی بزند.

پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان و از نزديکترين متحدان آمريکا در جنگ عليه ترور از سوی واشينگتن تحت فشار قرار دارد تا عليه نيروهای شبه نظامی دست به عمليات نظامی بزند.


ايالات متحده می گويد که گزارش منابع اطلاعاتی اين کشور نشان می دهد که معاهده صلح دولت پاکستان با شورشيان به القاعده فرصت داده است تا به بازسازی خود بپردازد.


خشونت ها در پاکستان از ماه جولای گذشته تاکنون و بدنبال واقعه مسجد لال افزايش بيشتری داشته است و بر اساس گزارش های منتشره بيش از ۳۵۰ نفر در حملات بمبگذاری و درگيری ميان ارتش و شبه نظاميان کشته شده اند.


پاکستان می گوید که نه هزار سرباز به مرزهای خود با افغانستان اعزام کرده است تا شورشيانی را که عليه نيروهای غربی و افغانی می جنگند را سرکوب کند.


XS
SM
MD
LG